3955
Sök

Bakaxel/diff "skrapar" hur svårt/dyrt att byta på BMW E24 525 -93?

60 Inlägg
27 mars 2013
Trådstartare
#1
Tjena, köpte en bil för ett tag sen, är en BMW E34 525 -93
Det låter från bakaxel/diff är nästan helt hundra på att det måste vara bakaxeln eller diffen.
Det konstiga är att om bilen stått över natten så tar det ett tag innan det börjar låta.
Verkar som att när den blir varm så låter det.

Den läcker inget från bakaxeln, så det är nog ingen fara än sålänge
Jag har kört nu ca 70-80 mil med detta ljud.
Vågar inte börja leka med bredställ m.m. innan det är fixat, fick lite råd från en kompis kring det.

Men om jag ska byta, blir att lämna in eftersom jag inte har garage eller verktyg och inte vet hur jag gör.

Är det ett stort arbete och vad kostar en ny bakaxel typ?
Vill gärna ha diffat, men inte livsviktigt.
Det är diffat nu.

Som jag har fattat det så passar dom flesta bakaxlar från E34 på min 525-93 men det skiljer på utväxlingar, och jag vill ju inte betala mer bensin för att den ligger på 5000varv i 70km/h haha''big_smile

Så helt enkelt:

Vad kostar bakaxlar eller "klumpar" ?
Vad ligger arbetet på cirka hos  en verkstad?

Tackar på förhand för alla suverän svar yikes

Behandla andra som du själv vill bli behandlad =D

1 498 Inlägg
28 mars 2013
#2
Finns ett par sidor om du inte vill skruva själv,

Www.bildelsbasen.se
Www.laga.nu
Och kanske www.blocket.se

Sen går du in på www.eniro.se och söker bilverkstad och i ditt fall Någonstans i Sverige. Sen börjar du ringa runt till dina olika träffar,

Lycka till,


31 Inlägg
28 mars 2013
#3
Har en hel bakvagn liggandes, från en 525tds dock, ingen aning hur det skulle bli med utväxlingen isf.

60 Inlägg
28 mars 2013
Trådstartare
#4
Ok, tack för svar.

Nikke_E: jag återkommer, ska kolla om 525tds passar till min, tack så länge.

Behandla andra som du själv vill bli behandlad =D

1 948 Inlägg
29 mars 2013
#5
Börja med att byta till RÄTT olja i diffen, vilket olja det är vet jag inte i huvudet så det får du googla fram själv smile

Bmw's diffar kan vara väldigt känsliga för det.
En diff (för det e väll inte stel axel på dom där?) borde inte kosta mycket på skroten. Max 2-3 tusen tycker jag, arbetet på verkstad kanske ligger på 2-3h?

Föresten, med diffat, vad menar du då? Ordet används aldrig rätt nuförtiden så man vet aldrig vad folk menar big_smile
Menar du att du inte har en diff? - diffen svetsad
Eller menar du att du har en diffbroms - du kan låsa diffen med hjälp av pedalerna
Eller menar du att du helt enkelt har en diffad axel - den driver aldrig på mer än ett hjul (tvärt mot vad 99% menar när dom säger att dom har diffad...) big_smile

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
29 mars 2013
#6
Som Baltis skrev.
Prova först att byta olja i diffen. Speciellt efter som att du säger att den inte låter när den är kall.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

60 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
#7
Ahaaa...låter betydligt enklare att byta oljan ( får googla eller kolla med bmw exakt vilken olja)

Jo, jag har haft svårt länge att förstå vad som menas med "diffat" Som jag har tolkat det så betyder det oftast att det är att båda hjulen driver hela tiden ( vid bakhjulsdriven bil) Sen att det kan vara att båda hjulen driver mindre desto snabbare man kör..( alltså att den inte "diffar" lika mycket utan anpassar sig när jag kör över 70km/h t.e.x.)

Egentligen så tolkar jag Diff som differntiell drivning, d.v.s. att hjulen driver olika.

Nej, det är inte stel bakaxel förresten.

Min bil har så att båda hjulen spinner lika...så sa säljaren, och det märks.
Sen vet jag faktiskt inte mer ( är ingen expert, hehe)

Behandla andra som du själv vill bli behandlad =D

60 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
#8
Har förresten kollat och fått svar:

E34 diffklumpar passar, men jag bör skaffa en vanlig 525 diff ( om det inte är oljan)
För annars kan det bli helt fel utväxling, t.e.x. från 525TDS så blir bilen slöare.
Med t.e.x. 520 så kommer bilen dra mer bensin..

Så helt enkelt, jag ska kolla oljan, byta och fungerar inte det så byter jag till en klump från en likadan bil.

Ciaoooo....

Behandla andra som du själv vill bli behandlad =D

1 948 Inlägg
30 mars 2013
#9
Maiz skrev:
Ahaaa...låter betydligt enklare att byta oljan ( får googla eller kolla med bmw exakt vilken olja)

Jo, jag har haft svårt länge att förstå vad som menas med "diffat" Som jag har tolkat det så betyder det oftast att det är att båda hjulen driver hela tiden ( vid bakhjulsdriven bil) Sen att det kan vara att båda hjulen driver mindre desto snabbare man kör..( alltså att den inte "diffar" lika mycket utan anpassar sig när jag kör över 70km/h t.e.x.)

Egentligen så tolkar jag Diff som differntiell drivning, d.v.s. att hjulen driver olika.

Nej, det är inte stel bakaxel förresten.

Min bil har så att båda hjulen spinner lika...så sa säljaren, och det märks.
Sen vet jag faktiskt inte mer ( är ingen expert, hehe)

En diff gör att hjulen kan driva OLIKA, dvs när du svänger så kan ytterhjulet snurra snabbare än innehjulet. Har du däremot svetsat diffen då kommer innerhjulet att "tugga".


Svetsar du diffen så har du inte diffat, du har odiffat smile.

Om du vill veta mer om exakt hur det fungerar så finns det riktigt bra videos på youtube om detta.


Sök