3335
Sök

Köpråd: e36 325 eller 328?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 april 2013
#21
kolsvajansson skrev:
Kommer lägga ner tid på bilen, dock kanske inte i sommar, då kommer det bli ett par rediga fälgar och se till att få r-pktet lackat. Sen kommer i så fall denna bil bli ett litet projekt i vinter, men vet dick inte om turbon kommer komma då. Förslag på vad man skulle kunna göra för att få ut några extra hästar ist? Aga? Grenrör? Något mer?

På en 325i är det inte så mycket att göra, på en 328i är det enklast att följa receptet ovan och plocka lite delar från andra BMW-modeller. Det är trots allt två motsvarande modeller av samma kaross du väljer mellan så man skall inte måla upp skillnaderna som allt för stora, men i teorin är 328i ett bättre val i mina ögon på grund av ett bredare register och möjligheten att hetsa motorn lite extra utan att det kostar en förmögenhet eller skapar problem om fel person ser att där sitter en liten snurra på grenröret.
Senast redigerat av Rquired (2 april 2013)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

875 Inlägg
2 april 2013
Trådstartare
#22
Rquired skrev:
kolsvajansson skrev:
Kommer lägga ner tid på bilen, dock kanske inte i sommar, då kommer det bli ett par rediga fälgar och se till att få r-pktet lackat. Sen kommer i så fall denna bil bli ett litet projekt i vinter, men vet dick inte om turbon kommer komma då. Förslag på vad man skulle kunna göra för att få ut några extra hästar ist? Aga? Grenrör? Något mer?

På en 325i är det inte så mycket att göra, på en 328i är det enklast att följa receptet ovan och plocka lite delar från andra BMW-modeller. Det är trots allt två motsvarande modeller av samma kaross du väljer mellan så man skall inte måla upp skillnaderna som allt för stora, men i teorin är 328i ett bättre val i mina ögon på grund av ett bredare register och möjligheten att hetsa motorn lite extra utan att det kostar en förmögenhet eller skapar problem om fel person ser att där sitter en liten snurra på grenröret.

Det har du rätt i! Me. Om jag nu hittar en 328 och vill ha andhjälp till den så ska man väl inte köra på 328ans motor utan byta till en tåligare som tål tryck, typ 325ans?

Och om jag skaffar 325an är det något med lådan då så man ska eller bör byta till 328s låda då eller?


1 365 Inlägg
2 april 2013
#23
Kolla på SKogenracings capri, I den sitter det en 328 motor och den är uppskrämd till 780hk och 900 NM med orginalkolvar. Visst det har bytts stakar och många interna delar med arp bult men det skulle man behöva göra i en 325:a också. Laddtrycket ligger på 1.6 bar och det är fan inte lite.

Så lite "påhitt" får man nog säga att det är om man påstår att alublocket i 328:an är klen. Visst knallar du upp mot 1000 hk så är vill nog ingen köra aluminium med överladd men det är ju inte direkt "vanligt"

Det har du rätt i! Me. Om jag nu hittar en 328 och vill ha andhjälp till den så ska man väl inte köra på 328ans motor utan byta till en tåligare som tål tryck, typ 325ans?

Och om jag skaffar 325an är det något med lådan då så man ska eller bör byta till 328s låda då eller?


875 Inlägg
2 april 2013
Trådstartare
#24
Richtenb skrev:
Kolla på SKogenracings capri, I den sitter det en 328 motor och den är uppskrämd till 780hk och 900 NM med orginalkolvar. Visst det har bytts stakar och många interna delar med arp bult men det skulle man behöva göra i en 325:a också. Laddtrycket ligger på 1.6 bar och det är fan inte lite.

Så lite "påhitt" får man nog säga att det är om man påstår att alublocket i 328:an är klen. Visst knallar du upp mot 1000 hk så är vill nog ingen köra aluminium med överladd men det är ju inte direkt "vanligt"

Det har du rätt i! Me. Om jag nu hittar en 328 och vill ha andhjälp till den så ska man väl inte köra på 328ans motor utan byta till en tåligare som tål tryck, typ 325ans?

Och om jag skaffar 325an är det något med lådan då så man ska eller bör byta till 328s låda då eller?


Oj shit du! Ja den ska jag kolla upp!



Sök