har en vw touran -10 tdi som under en tid har bråkat lite på mornarna innan den "tänder" sen är det inga problem, provade ladda batteriet, blev en aning bättre, nu är den helt stendöd men batteriet funkar ff
du kan läsa ut felkoder och få reda på om det är glödstiften som bråkar och troligtvis vilket. har vart med om att relät bråkat på någon. vw. jag skulle helt klart åka till en vw och kolla. är det en sen 10a så bör du väl nästan kunna ha garanti kvar om du har 3år eller kanske går att söka godwill på det. skulle helt klart kolla felkoder så slipper du eventuellt onödiga kostnader och de skadar ju inte att kolla av felminnet på allt annat med tror dom är lätta att byta om dom sitter synliga framifrån. sitter i toppen och det går en svart grov gummikabel i mellan dom. går att mäta fom annars om man rycker kabeln och mätter Ohm mellan minus polen eller jord samt toppen på stiftet.
är det nåt en händig kille kan byta själv eller är det verkstad som gäller å vad kan det kosta?
jag skulle köra in på vw o kolla upp koder först och som inlägget innan bör du ha nån garanti ? är det samma system som på audi.. är det ett helvete o byta stiften själv.. troligtvis är det nått elfel eller relä för den ska starta utan glödning..
är det nåt en händig kille kan byta själv eller är det verkstad som gäller å vad kan det kosta?
jag skulle köra in på vw o kolla upp koder först och som inlägget innan bör du ha nån garanti ? är det samma system som på audi.. är det ett helvete o byta stiften själv.. troligtvis är det nått elfel eller relä för den ska starta utan glödning..
Håller med. Folk tror att dagens dieslar är helt beroende av sina glödstift. Helt fel. Fast de knackar gott om man inte glöder på vintern... Jag brukar inte glöda mina dieslar.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
är det nåt en händig kille kan byta själv eller är det verkstad som gäller å vad kan det kosta?
jag skulle köra in på vw o kolla upp koder först och som inlägget innan bör du ha nån garanti ? är det samma system som på audi.. är det ett helvete o byta stiften själv.. troligtvis är det nått elfel eller relä för den ska starta utan glödning..
Håller med. Folk tror att dagens dieslar är helt beroende av sina glödstift. Helt fel. Fast de knackar gott om man inte glöder på vintern... Jag brukar inte glöda mina dieslar.
ja precis.. har testat på många dieslar att ej glöda och starta.. startar hur lätt som helst.. (jag glöder alltid på min w211 även på sommarn) som många inte gör..
jag skulle köra in på vw o kolla upp koder först och som inlägget innan bör du ha nån garanti ? är det samma system som på audi.. är det ett helvete o byta stiften själv.. troligtvis är det nått elfel eller relä för den ska starta utan glödning..
Håller med. Folk tror att dagens dieslar är helt beroende av sina glödstift. Helt fel. Fast de knackar gott om man inte glöder på vintern... Jag brukar inte glöda mina dieslar.
ja precis.. har testat på många dieslar att ej glöda och starta.. startar hur lätt som helst.. (jag glöder alltid på min w211 även på sommarn) som många inte gör..
tycker vag dieslarna är skitsega vid någon minusgrad om dom ej glöds. men man ska alltid glöda en diesel både kolvar och stakar tar stryk om man kallstartar en diesel utan att glöda då diesel är svårt att komprimera jämfört med luft. sägs det iaf
Håller med. Folk tror att dagens dieslar är helt beroende av sina glödstift. Helt fel. Fast de knackar gott om man inte glöder på vintern... Jag brukar inte glöda mina dieslar.
ja precis.. har testat på många dieslar att ej glöda och starta.. startar hur lätt som helst.. (jag glöder alltid på min w211 även på sommarn) som många inte gör..
tycker vag dieslarna är skitsega vid någon minusgrad om dom ej glöds. men man ska alltid glöda en diesel både kolvar och stakar tar stryk om man kallstartar en diesel utan att glöda då diesel är svårt att komprimera jämfört med luft. sägs det iaf
klart man ska glöda.. annars hade en dieselbil inte haft glödstift
ja precis.. har testat på många dieslar att ej glöda och starta.. startar hur lätt som helst.. (jag glöder alltid på min w211 även på sommarn) som många inte gör..
tycker vag dieslarna är skitsega vid någon minusgrad om dom ej glöds. men man ska alltid glöda en diesel både kolvar och stakar tar stryk om man kallstartar en diesel utan att glöda då diesel är svårt att komprimera jämfört med luft. sägs det iaf
klart man ska glöda.. annars hade en dieselbil inte haft glödstift
En diesel av idag (läs: TDi, SDi, D5 osv) har glödstift för att den ska sparka igång vid -20 grader eller så. Annars fyller de ingen funktion. Fast visst går de lugnare om man glöder först. I övrigt har inte stiften inte NÅGON funktion alls! Så tror nog att TS halv-nya VW har andra problem.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
tycker vag dieslarna är skitsega vid någon minusgrad om dom ej glöds. men man ska alltid glöda en diesel både kolvar och stakar tar stryk om man kallstartar en diesel utan att glöda då diesel är svårt att komprimera jämfört med luft. sägs det iaf
klart man ska glöda.. annars hade en dieselbil inte haft glödstift
En diesel av idag (läs: TDi, SDi, D5 osv) har glödstift för att den ska sparka igång vid -20 grader eller så. Annars fyller de ingen funktion. Fast visst går de lugnare om man glöder först. I övrigt har inte stiften inte NÅGON funktion alls! Så tror nog att TS halv-nya VW har andra problem.
felsökte en 140tdi som inte starta vid -10 pga av kast relä ock den gick inte att nöta igång :p komp prov gjordes och var klockrent gått 2500 mil. vags dieslar är sega som fan vid kyla utan glödning.