Har letat och provkört olika bilar i ungefär två veckor nu.
Vår budget ligger på mellan 150-160tkr och denna gräns vill vi
Jag har haft Volvo v40 (2.0T 165HK) förrut och vill inte ha en Saab, så dessa märken är ute ur ekvationen.
De önskemål vi har på en ny bil är:
* Modern och "snygg" med tekniska finesser
* Tvåzons klimatanläggning
* Kombi i mellanklassen, dvs. inte lika stor som en Volvo v70/Ford mondeo
* En bakåtvänd bilbarnstol ska få plats i baksätet.
* Motor med lite "drag", alltså ska det hända lite om man trampar på gasen (vid en omkörning t.ex.)
* Parkerings-sensor med ljud.
* Dragkrok (avtagbar)
* Tyst i kupén vid 100 km/h. Inte över 70dB.
* Vi kör cirka 1000 mil per år, och mest i stadstrafik. Till/från affärer, köpcentrum, dagis, vänner, släkt etc.
Av de bilar vi provat har vi funnit dessa funka bäst för oss:
1) BMW 523/5 touring 2007/08
2) BMW 520 touring 2009
3) Opel Insignia sport 1.6 turbo 2010/11
4) VW Passat Ecofuel (bensin/gas) 2011
5) VW Passat Bluemotion (diesel) 2011
BMW ligger i en lite högre prisklass än Opel och VW vilket gör att årsmodellen blir lite äldre (2007-2008) och miltalet kanske hamnar på 10000-16000 mil istället för 3000-5000 mil som Opel och Passat ligger på.
Nu till mina frågor:
Vilken av dessa modeller skulle ni rekommendera om man lägger fokus på driftsäkerhet, ekonomi och servicekostnader ungefär 5-10 år framåt?
Har BMW så mycket högre kvalitet (vilket jag fått för mig) att den håller mycket längre än många andra märken och att den trots sitt högre miltal och äldre årsmodell, är ett bättre köp än de andra?
Opel insignia verkar vara en mycket bra bil med tekniska finesser och rapp motor, finns det några uppenbara nackdelar med denna modell?
Bör man akta sig för Passat Ecofuel? Vi bor i en mellanstor svensk stad och har 1 km till en gas-mack. Jag har dock läst/hört att Ecofuel sliter ut motorn snabbt och kan kräva dyra reparationer tidigt i bilens liv.
Är VW Passat en bra bilmodell? Jag har läst hemska historier om att stora komponenter rasar innan 10.000 mil och orsakar enorma kostnader och problem för dess ägare.
Tilläggas bör att jag absolut inte är någon som kan "meka" med bilar, utan vill helt enkelt ha en stabil bil som inte lägger av eller krånglar, och helst bara ska funka. (Vill inte alla det?)
All hjälp och synpunkter mottages tacksamt!