3595
Sök

[Köpråd] Stabil "mindre" begagnad familjekombi för runt 150.000. BMW 5-serien, Opel Insignia eller VW Passat?

5 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
#1
Har letat och provkört olika bilar i ungefär två veckor nu.

Vår budget ligger på mellan 150-160tkr och denna gräns vill vi
Jag har haft Volvo v40 (2.0T 165HK) förrut och vill inte ha en Saab, så dessa märken är ute ur ekvationen. smile

De önskemål vi har på en ny bil är:

* Modern och "snygg" med tekniska finesser
* Tvåzons klimatanläggning
* Kombi i mellanklassen, dvs. inte lika stor som en Volvo v70/Ford mondeo
* En bakåtvänd bilbarnstol ska få plats i baksätet.
* Motor med lite "drag", alltså ska det hända lite om man trampar på gasen (vid en omkörning t.ex.)
* Parkerings-sensor med ljud.
* Dragkrok (avtagbar)
* Tyst i kupén vid 100 km/h. Inte över 70dB.

* Vi kör cirka 1000 mil per år, och mest i stadstrafik. Till/från affärer, köpcentrum, dagis, vänner, släkt etc.

Av de bilar vi provat har vi funnit dessa funka bäst för oss:

1) BMW 523/5 touring 2007/08
2) BMW 520 touring 2009
3) Opel Insignia sport 1.6 turbo 2010/11
4) VW Passat Ecofuel (bensin/gas) 2011
5) VW Passat Bluemotion (diesel) 2011

BMW ligger i en lite högre prisklass än Opel och VW vilket gör att årsmodellen blir lite äldre (2007-2008) och miltalet kanske hamnar på 10000-16000 mil istället för 3000-5000 mil som Opel och Passat ligger på.

Nu till mina frågor:

Vilken av dessa modeller skulle ni rekommendera om man lägger fokus på driftsäkerhet, ekonomi och servicekostnader ungefär 5-10 år framåt?

Har BMW så mycket högre kvalitet (vilket jag fått för mig) att den håller mycket längre än många andra märken och att den trots sitt högre miltal och äldre årsmodell, är ett bättre köp än de andra?

Opel insignia verkar vara en mycket bra bil med tekniska finesser och rapp motor, finns det några uppenbara nackdelar med denna modell?

Bör man akta sig för Passat Ecofuel? Vi bor i en mellanstor svensk stad och har 1 km till en gas-mack. Jag har dock läst/hört att Ecofuel sliter ut motorn snabbt och kan kräva dyra reparationer tidigt i bilens liv.

Är VW Passat en bra bilmodell? Jag har läst hemska historier om att stora komponenter rasar innan 10.000 mil och orsakar enorma kostnader och problem för dess ägare.


Tilläggas bör att jag absolut inte är någon som kan "meka" med bilar, utan vill helt enkelt ha en stabil bil som inte lägger av eller krånglar, och helst bara ska funka. (Vill inte alla det?) wink


All hjälp och synpunkter mottages tacksamt!

5 111 Inlägg
7 april 2013
#2
De bilar du räknar upp är väl alla ungefär lika stora som V70 och Mondeo?


5 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
#3
Volvo544special65 skrev:
De bilar du räknar upp är väl alla ungefär lika stora som V70 och Mondeo?

Det är mycket möjligt att de är, men vi har kört en Mondeo och den kändes alldeles för "hangarfartyg". Stor och klumpig.

235 Inlägg
7 april 2013
#4
De tystaste däcket på marknaden är vad jag uppfattat det som är Goodyear eagle F1. Kan va värt att tänka på.

Tycker du borde kika lite på Audi A6 också. Supertrevliga bilar.
Kolla begagnatgudien på www.autopower.se om BMW 5-serien E60/61

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!

414 Inlägg
7 april 2013
#5
5-serie e61 är en klockren bil, riktigt schyssta med bra komfort, speciellt om man har en välutrustad med t.ex dem stora komfortstolarna och Automat. MEN den är större än både Mondeo och V70, dock så känns den betydligt sportigare (och lyxigare) även bättre komfort. Av dem bilarna du har räknat upp så är 5-serien den bästa.


5 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
#6
Powe_R skrev:
5-serie e61 är en klockren bil, riktigt schyssta med bra komfort, speciellt om man har en välutrustad med t.ex dem stora komfortstolarna och Automat. MEN den är större än både Mondeo och V70, dock så känns den betydligt sportigare (och lyxigare) även bättre komfort. Av dem bilarna du har räknat upp så är 5-serien den bästa.

Tack för det!
Trots något äldre årsmodell på BMWn (2007-2009) så är det ett bättre köp enligt dig?

5 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
#7
KinazzZ skrev:
De tystaste däcket på marknaden är vad jag uppfattat det som är Goodyear eagle F1. Kan va värt att tänka på.

Tycker du borde kika lite på Audi A6 också. Supertrevliga bilar.
Kolla begagnatgudien på www.autopower.se om BMW 5-serien E60/61

Vi ska absolut titta på Audi A6 också, jag provkörde en sådan förra veckan men den imponerade inte så mycket. Tyckte bättre än A4n faktiskt. smile

Tack för tipset om däcket!

235 Inlägg
7 april 2013
#8
flejback skrev:
KinazzZ skrev:
De tystaste däcket på marknaden är vad jag uppfattat det som är Goodyear eagle F1. Kan va värt att tänka på.

Tycker du borde kika lite på Audi A6 också. Supertrevliga bilar.
Kolla begagnatgudien på www.autopower.se om BMW 5-serien E60/61

Vi ska absolut titta på Audi A6 också, jag provkörde en sådan förra veckan men den imponerade inte så mycket. Tyckte bättre än A4n faktiskt. smile

Tack för tipset om däcket!

Okej smile Vet inte hur mycket plats du behöver?? Men det finns ju även Mercedes E-klass alternativt C-klass också som är lite mindre. Fördelen med BMW och Merca är ju att de har kamkedja, håller nere servicekostnaderna på den punkten i och med att den inte behöver bytas.

E60/61 är en kanonbil annars. Trots att de är lite äldre å har lite mer mil på mätaren är det inget att oroa sig för så länge den är välskött, servad och fin. Men de gäller ju alla bilar egentligen (tänkte på miltalet). Svärfars 520 E60 har funkat i stort sett problemrfritt i typ 6 år nu. Endast slitage delar som gått åt. Mycket behaglig att åka i och den går lagom billigt.

Bensinmotorer går tystare. Om nån VAG bil intresserar dig så kan jag rekommendera 1.8t/tfsi eller 2.0t/tfsi. Bra vid omkörning. Går hyggligt billigt också. BMW:s motorer är dock väldigt pålitliga oavsett.
Dieselmotorer låter ju lite mer vilket hörs i kupén, går ju dock billigare.
Bensin/gas hade jag aldrig lagt de pengarna på.

Av bilarna i din lista du gjort hade jag valt BMW. Gärna den lite nyare.

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!

297 Inlägg
7 april 2013
#9
jag hade lite samma funderingar som du för en vecka sen ungefär , men till slut så valde jag opel insignia . Dels egen erfarenhet av opelns driftsäkra motorer o klart snyggaste designen av de nämnda bilarna ! sen så läste jag på div. forum om folks generella erfarenheter , o dom var i stort sett uteslutande positiva , inga kända generalfel va jag hitta iaf smile

SM-vinnare i SQ-klassen experienced unlimited 2011 .

5 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
#10
Tack för alla svar. Det uppskattas enormt. smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
8 april 2013
#11
Man måste nog vara riktigt förtjust i BMW om man ska välja en sådan med 15k mil på mätaren istället för en Opel med 3k mil för samma pris. Ekonomiskt sett är det ju inget snack om vad som är bäst, och sett till komforten lär Opeln ha mycket nybilskänsla kvar, men en bil som gått 15k mil känns troligen lite mindre tajt i chassit och väl använd. Alla bilar går sönder förr eller senare.
Kör du mycket skulle jag valt en diesel, inte så mycket en bensin eller etanol.

Om V70 är för stor är det nog i klassen BMW 3-serie, Audi A4 och Opel Vectra du ska titta. Insignian och 5-serien är ju motsvarande V70, och känns de so mindre bilar är de sämre designade vad gäller kupéutrymmet helt enkelt.


414 Inlägg
10 april 2013
#12
flejback skrev:
Powe_R skrev:
5-serie e61 är en klockren bil, riktigt schyssta med bra komfort, speciellt om man har en välutrustad med t.ex dem stora komfortstolarna och Automat. MEN den är större än både Mondeo och V70, dock så känns den betydligt sportigare (och lyxigare) även bättre komfort. Av dem bilarna du har räknat upp så är 5-serien den bästa.

Tack för det!
Trots något äldre årsmodell på BMWn (2007-2009) så är det ett bättre köp enligt dig?

Alla dagar i veckan! Vår 545a är en 05a och rullar 4000mil per år minst, har just nu gått ca 22-23k mil om jag inte minns helt fel, Aldrig haft ett värre fel på den. Dem små felen vi har haft under vår tid var väl: kabelbrott i bagageluckans gångjärn (vilket fixas lätt själv, men detta gick på garantin) och oxid på kabeln till nivåregleringskompressorn (luftfjädring) Bara göra rent och koppla på så fungerade nivåregleringen som den skulle igen. Och fel på klämsensorn till panoramataket.
Sen har man ju självklart bytt slitvaror som bromsar, däck, någon bussning osv.

Bilen känns trotts alla mil sjukt fräsch både invändigt, utvändigt och i chassit! Köper man en välvårdat och välservad 5-serie så känns den absolut inte slapp i chassit trotts 20k mil! Snarare långt bättre än tex en ny passat eller V70, mondeo..


Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
10 april 2013
#13
Andromeda skrev:
Om V70 är för stor är det nog i klassen BMW 3-serie, Audi A4 och Opel Vectra du ska titta. Insignian och 5-serien är ju motsvarande V70, och känns de so mindre bilar är de sämre designade vad gäller kupéutrymmet helt enkelt.

Opel Astra menar du va? Vectra finns inte längre...

Insignia, 5-serie och Passat är i klass med V70 och Mondeo. Dock är det dessa bilar du ska ha om du ska ha bakåtvänd barnstol och kunna åka normalt i övrigt. 3-serie, Astra, A4 o co är för små. Speciellt om du ska ha barnvagn till den som ska åka bakåtvänt.

Mest bil för pengarna i form av få mil och ny årsmodell och mycket utrustning får du nog i Insignian. Själv valde jag Mondeon istället (brorsan säljer Opel, så kunde fått en bra deal där, men inte tillräckligt denna gång) av just den anledningen. Fick massor av bil för små pengar. V70, Passat och Insignia låg 50-80k kr högre för samma årsmodell, mil och ungefärlig utrustning. Värdeminskning är nog samma procentuellt (give or take) och innebär högre för dyrare bil.
Brorsans Insignia tycker jag inte känns mindre att köra än min Mondeo - men den är betydligt mindre i bagaget. I sätena är det likvärdigt, även om jag tror Mondeon har större baksäte (mer benplats iaf).

Annars tror jag Insignia passar dina önskemål och det är snygga bilar med modern inredning och hög kvalitetskänsla enligt mig. Och då valde jag inte ens den ändå.. Får se nästa byte om brorsan fixar en bra deal wink

/Mattias


Sök