3889
Sök

Köpråd: Bränslesnål förstabil till okunnig

3 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
#1
Jag har bestämt mig för att köpa mig en bil innan sommaren. Problemet är bara att jag kan vääldigt lite om bilar. Har haft körkort i över fem år och kört då och då (föräldrarnas bil och så) men det är också allt. Tänker naturligtvis inte ge mig på att köpa en begagnad bil som bara jag själv tittat på, men har ingen sådär riktigt bilkunnig i min närmsta omgivning, så vore jättetacksam för hjälp att ringa in vilka märken, årsmodell, egenskaper etc som vore lämpliga att satsa på. Så att jag kan välja ut en eller ett par bilar på blocket el dyl att ta med någon mer avlägsen bekant att titta på eller fixa besiktning på någon firma - tips om hur sådant brukar gå till och vem som gör det är också välkomna!

Här är vad jag önskar hos bilen, i prioritetsordning:
- Så miljövänlig och billig i drift som möjligt. Alltså helst även billig skatt och försäkring.

- Detta går såklart inte att veta i förväg, men man kan väl iaf gå på sannolikhet: Så problemfri som möjligt. Jag har varken kunskap, intresse eller tid för att meka en massa med bilen. Kommer väl på sin höjd ge mig på att byta däck själv. Så jag lägger hellre lite mer pengar i inköp om jag annars måste lägga dem på reparationer istället. Vill också att det ska vara ett tillräckligt känt märke för att det inte ska vara några problem att få den servad på vanliga verkstäder.

- Den ska vara stor nog för att kunna packa med allt jag behöver för hela sommaren (sommarjobb på annan ort, som kräver en del utrustning dessutom). Dvs de allra pluttigaste småbilarna går bort (ingen 3-dörrars tex). Men har den ett normalstort baksäte behöver nog inte bagageutrymmet vara så stort, om jag packar i framsätet också...

- Det enda jag önskar i kapacitetsväg är att den funkar att köra i 110-120 på motorvägen. Bryr mig i övrigt inte ett dugg om hästkrafter, acceleration el dyl.

- Säkerhet är ju svårt, jag planerar förstås inte att krocka och kör inte galet på något sätt, men det är klart att den ska helst ha någon slags krocksäkerhet också.

- Utseendet spelar ingen roll, och tekniska egenskaper i övrigt kan jag för lite om för att önska mig något särskilt.

Spontant känns det som att 20-25 000 kr skulle vara lagom att ge för bilen. Är inte säker på att jag kommer ha den så länge, kanske bara något år, så är ju tråkigt om den rasar allt för mycket i pris. Låter det rimligt för att uppfylla kriterierna ovan? Kan jag få en tillräckligt bra bil för ett ännu lägre pris än så? Skulle jag så klart inte ha något emot i så fall. Eller behöver jag tvärtom lägga mer för att få vad jag vill ha? Om det behövs har jag råd med en dyrare bil också.

Mycket tacksam för tips till en helt okunnig!

Rumpmas
3 860 Inlägg
406 Inlägg
7 april 2013
#3
Skoda Felicia.
Senast redigerat av 666HP (7 april 2013)

Ubåtsingenjör
7 327 Inlägg
Trummis
404 Inlägg
8 april 2013
#5
Kommer du köra mycket på motorväg i 110-120km/h som du själv skriver, så är inte alltid minsta bilen med minsta motorn heller den snålaste!

Ubåtsingenjör
7 327 Inlägg
8 april 2013
#6
Naikon skrev:
Kommer du köra mycket på motorväg i 110-120km/h som du själv skriver, så är inte alltid minsta bilen med minsta motorn heller den snålaste!

beror lite på ... tex en vw lupo 3l är det inte mycket som slår, 0,36 i 130km/h ligger man i 90 klarar man sig på under 0,3. Det är en liten diesel med en skatt på 1400. Köper man en liten bil får man räkna med att komfort försvinner, är inte direkt som att åka en e39 eller annan motsvarande mellanklass vagn


5 127 Inlägg
8 april 2013
#7
skoda fabia smile ganska små, hyfsat nya med beprövad teknik under skalet. helt ok att åk i och går någorlunda snålt.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

3 Inlägg
8 april 2013
Trådstartare
#8
Nej, kommer inte köra särskilt mycket på motorväg. Kanske är idé att tala om vad jag vill ha bilen till också. Anledningen till att den behövs är att jag vill kunna köra från sommarjobbsorten på helgerna till antingen föräldrarna eller pojkvännen, dvs 1,5 resp 3,5 h enkel resa. I den längre vägen ingår drygt 10 mil på motorväg. När jag väl har bil kommer jag förstås göra en del kortresor också, typ åka och handla. Men kommer inte behöva den till jobbet eller till skolan sedan i höst. Så den kommer inte användas varje dag. Vore förstås kul om den stoppade för att göra någon längre bilsemester någon gång också om jag skulle få för mig det (med längre tänker jag kanske en 150 mil totalt), men det vore en engångsföreteelse i så fall.

Tack för tipsen så långt!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 april 2013
#9
Jag hade siktat mot lite större bilar i ditt fall skillnaden i driftskostnader mellan en småbil och en kombi i mellanklassen är liten jämfört med totalkostnaden på ett år och under de resorna du beskriver kommer du att uppskatta skillnaden. Det blir någon hundralapp i skatt (Baseras på bilens vikt) men försäkringen beror mer på vilket märke och vilken modell du väljer och förbrukningen kan till och med bli lägre med lite större motor och högre utväxling jämfört med en småbil tänkt för stadstrafik.

Skall du köra lite längre sträckor och ha med dig lite last känns en kombi i mellanklassen som mest bil för pengarna och den biltypen är väldigt populär i Sverige så den bör gå kvickt och enkelt att sälja.

Japanska Toyota Avensis, Nissan Primera eller Mazda 626 i kombiutförande kan vara värda en titt. Sedan har du Peugeot 206SW, Peugeot 406 och Skoda Octavia till exempel, det finns mängder med modeller att välja mellan men jag hade siktat mot något så nytt och enkelt som möjligt. En bil som gått 20.000mil körd långa sträckor är i regel mindre sliten än en som gått 10.000mil och korta sträckor så lägg inte allt för mycket vikt vid mätarställningen utan fokusera på bilens skick och vilket underhåll den fått!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 Inlägg
12 april 2013
Trådstartare
#10
Tack för era förslag! Har kollat lite på allihop och känner också att det nog vore bäst med en något större bil. Av de föreslagna gillade jag peugeot 206sw, den hade låga utsläpp iaf enligt siffrorna på blocket, men kändes ändå som det var rätt gott om plats och jag kunde få en 02-03:a i min prisklass.
Nu har jag annars hittat en citroen xsara 16 Xs som jag blev lite sugen på. Någon som har en åsikt om den? Skulle den kunna passa mig? Den här var från -02, 14000 mil, nyskattad och -besiktad ua, sommar- och vinterdäck i bra skick, 22000 kr.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 april 2013
#11
BillieRay skrev:
Tack för era förslag! Har kollat lite på allihop och känner också att det nog vore bäst med en något större bil. Av de föreslagna gillade jag peugeot 206sw, den hade låga utsläpp iaf enligt siffrorna på blocket, men kändes ändå som det var rätt gott om plats och jag kunde få en 02-03:a i min prisklass.
Nu har jag annars hittat en citroen xsara 16 Xs som jag blev lite sugen på. Någon som har en åsikt om den? Skulle den kunna passa mig? Den här var från -02, 14000 mil, nyskattad och -besiktad ua, sommar- och vinterdäck i bra skick, 22000 kr.

Jag hade hellre siktat mot 206SW eftersom det är en modernare bil är Xsara, eller om du kan hitta en lite modernare modell från Citroen (En C3 eller större C5 kanske)? C5 innebär mer bil men också mer som kan krångla, Xsara i sig är ingen dålig modell utan uppfyller det du önskar men man kan alltid fundera vidare på alternativen!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök