Smajly skrev:
Evildan skrev:
Framrutespolare?
Framrutetorkare?
Eluppvärmd framruta?
Nä, det heter alltjämt vindruta oavsett vad Carglass skriver för att underlätta för dom som inte klarar språket särskilt väl eller är allmänt förvirrade.
(är väl därför dom skriver framruta inom parantes?)
ÖHHH, ja o varför skrev jag inom parantes??? JO för att sånna som du som kladdar ner tråden hela tiden skulle hålla tyst.
Och va händer.. jo du va tvungen att fortsätta med ditt dagisprat om vad det heter o inte heter..
Sä du vindruta om du vill o dom som vill säga framruta får göra de.. det är samma sak..
Skapa en egen tråd om saker o tings heta eller inte heta om du tycker det är så jädra viktigt för dig.
Sånna som jag? Utveckla det gärna på ett konkret och moget vis?
Du var mig en kittslig typ, det vore ju prima om vi gör så som du anser ovan och slutade skriva i trådarna och ingen fick ha en annan åsikt än den sista som skrevs?
Ett diskussionsforum är just det, ett diskussionsforum?
Jag anpassar oftast språket efter målgruppen, i det här fallet stämmer den nivån du anser att språket håller.
Det är däremot viktigt vad saker och ting heter, eller?
Vindruta kan inte missförstås på något vis, framruta är som redan påvisat mkt tvetydigt.
Så som mitt exempel tidigare ang dämpare.
Kalla gärna saker för vad dom inte heter det måste göra livet så mycket enklare, kalla gurkan för banan eller zucchini dom har ju samma form och ibland liknande färg så det bör ju gå utmärkt även det eller säg bränsle istället för bensin/etanol/diesel och chansa på macken, det är ju bränsle och brännbart så en bestämd artikel borde vara underordnad även i det fallet.
Nu blev det ännu mera "kladd" i tråden enkom för att du anser dig ha någon typ av bestämmanderätt att censurera andra skribenter, på dagisnivåspråk, att avgöra vem som ska skriva vad och var.