3711
Sök

Turbon till volvo s40 T4

42 Inlägg
12 april 2013
Trådstartare
#1
Hej, har nyligen köpt mig en s40 T4 -98. När jag köpte bilen funkade allt som det skulle och kände inga problem alls med turbon. Dagen efter var allt som det skulle också men sen kom den där tråkiga dagen nr3.
Jag tar bilen och märker efter kort stund att det inte kommer något tryck från turbon, den far inte iväg överhuvudtaget, motorn går ju bra men turbon verkar strula. Den viner och känns som den försöker jobba men som sagt inget tryck kommer. Låter inget konstigt heller och har försökt kolla slangar osv men inte hittat ngt. Sen ställer jag bilen 2 timmar och tar bilen ut på en tur igen, vad händer då?! Jo bilen funkar precis som den gjorde första dagen då jag köpte den. Det har sen strulat fram och tillbaka alltså ibland trycker det på turbon och ibland inte!?

Vad kan det vara som gör att det bara funkar ibland? Känns hel skumt. 

Jag är på absolut nybörjarstadiet när det gäller bilar och turbo... Har försökt läsa mig till olika fel osv men får ingen rätsida på något. Finns så många alternativ känns det som.

Hoppas ni kan komma med lite tankar om vad tusan det kan vara!?

Som sagt är väldigt ny inom det här så svara gärna så en nybörjare kan förstå wink Visa med bilder om ni kan osvosv TACK!!

498 Inlägg
12 april 2013
#2
Ingen motorlampa som börjar lysa?

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

55 Inlägg
12 april 2013
#3
Det kan ju vara magnetventilen som strular, nån som är mer haj på det kan fylla i mer.

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=22957078 denna grunkan är det iallafall


42 Inlägg
12 april 2013
Trådstartare
#4
Ababa skrev:
Det kan ju vara magnetventilen som strular, nån som är mer haj på det kan fylla i mer.

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=22957078 denna grunkan är det iallafall

Ja jag har läst lite på andra trådar om det. Men tror du det kan göra så det bara strular ibland och ibland inte? ;P

Kan man se på den på ngt sätt att den är "trasig" smile

55 Inlägg
12 april 2013
#5
Jag har ingen aning om hur den funkar men den kan göra så laddtrycket blir ojämnt eller till och med hugger.

Det vet jag tyvärr inte men en sprillans ny kostar runt 500-600.


42 Inlägg
12 april 2013
Trådstartare
#6
Ababa skrev:
Jag har ingen aning om hur den funkar men den kan göra så laddtrycket blir ojämnt eller till och med hugger.

Det vet jag tyvärr inte men en sprillans ny kostar runt 500-600.

Okej, klart lägger den av helt kan det ju vara den. För det är aldrig ojämt eller hugger. När det inte funkar känns det som att det inte funkar alls om man kan säga så men tack iaf smile

42 Inlägg
12 april 2013
Trådstartare
#7
SLG skrev:
Ingen motorlampa som börjar lysa?

Nej inget lyser tongue "/

55 Inlägg
12 april 2013
#8
Det var konstigt, googlar för fullt här men hittar ingen med dom syntomen, kanske är wastegate klockan kanske?


42 Inlägg
12 april 2013
Trådstartare
#9
Ababa skrev:
Det var konstigt, googlar för fullt här men hittar ingen med dom syntomen, kanske är wastegate klockan kanske?

Haha tro mig har letat länge o sökt haha, mja kanske! hoppas någon duktig jäkel kan förklara lite vad det är bara och vad för funktion det har = ) vetifasen svårt för er andra och veta med utan att köra bilen o känna själva kan dock inte förklara bättre än jag gjort haha tongue

55 Inlägg
12 april 2013
#10
Borde väl gå att känna på wastegate armen om den kärvar nåt och kanske lyckas låsa sig i nåt läge för att sen släppa.


Diagnostekniker
2 852 Inlägg
12 april 2013
#11
Hade lite liknande symptom på min och då var det laddtrycksgivaren.
Men låter ändå lite som att magnetventilen strular så det är ju bara att tjacka en på skroten och se hur det funkar.
Det går ju alltid att lämna tillbaks om det inte skulle vara den.
Testa att läsa ut felkoder om du har möjlighet till det.

Mvh

Up the RA

236 Inlägg
12 april 2013
#12
Jag hade ett liknande problem på min s40 2.0t 2001.
Problemt var dock konstant, inget till och från. Motorn kändes liksom helt kraftlös, men det gick att köra ändå.

Problemet var så simpelt att wastegate-armen hade hoppat av = wastegaten stod öppen konstant = mycket avgaser släpptes förbi turbon = inget ladd kunde byggas upp.
Problemet återgärdades på 5 min... det var bara att skruva av metallskyddet över turbon och hänga tillbaka armen. smile Om ditt problem kommer och går är det dock troligtvis magnetventilen.
(bild på armed som hade hoppat av)
http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/v/908458_10200496963497875_1145047556_n.jpg?oh=9e82cae596bfd77bf198a3a1e023cade&oe=516A36E4&__gda__=1365960332_c825aa030c2acbd627cf61b10f2a85b9

Power is measured in dB

42 Inlägg
12 april 2013
Trådstartare
#13
Jesper328 skrev:
Hade lite liknande symptom på min och då var det laddtrycksgivaren.
Men låter ändå lite som att magnetventilen strular så det är ju bara att tjacka en på skroten och se hur det funkar.
Det går ju alltid att lämna tillbaks om det inte skulle vara den.
Testa att läsa ut felkoder om du har möjlighet till det.

Mvh

Okej, ja jag får testa byta den! annars får jag la kolla laddtrycksgivarn Hoppas det löser sig smile Tack!

42 Inlägg
12 april 2013
Trådstartare
#14
CustomSS1 skrev:
Jag hade ett liknande problem på min s40 2.0t 2001.
Problemt var dock konstant, inget till och från. Motorn kändes liksom helt kraftlös, men det gick att köra ändå.

Problemet var så simpelt att wastegate-armen hade hoppat av = wastegaten stod öppen konstant = mycket avgaser släpptes förbi turbon = inget ladd kunde byggas upp.
Problemet återgärdades på 5 min... det var bara att skruva av metallskyddet över turbon och hänga tillbaka armen. smile Om ditt problem kommer och går är det dock troligtvis magnetventilen.
(bild på armed som hade hoppat av)
http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-a … b10f2a85b9

Jag har faktiskt kollat på den och känt och vid det tillfället var armen på men sak kolla till en gång till! tack för tipset smile Ja många har sagt magnetventilen nu så jag får nog ta och testa med en ny!  Uppskattar all hjälp ! tack smile

42 Inlägg
13 april 2013
Trådstartare
#15
Wastegate armen var på så nu vet man det iaf. De 2 senaste dagarna nu så har turbon aldrig tryckt. Känns som den laddar upp tryck och att det kommer litegrann men sen händer inget.

Vilken jävla huvudvärk det här är..... Nästa sak får nog bli och testa en ny magnetventil...

HJÄLP sad tongue

Diagnostekniker
2 852 Inlägg
13 april 2013
#16
Ja den går på grundladdtryck.
Kör på en ny magnet så ser vi hur det går.

Mvh

Up the RA

42 Inlägg
13 april 2013
Trådstartare
#17
Jesper328 skrev:
Ja den går på grundladdtryck.
Kör på en ny magnet så ser vi hur det går.

Mvh

Okej! smile
Jaaa ! = )

42 Inlägg
29 april 2013
Trådstartare
#18
Försökt kolla på nätet för att beställa mig en NY magnetventil, MEn hittar ingen någonstans blir galen hur svårt ska det vara?!?!.... Kollat här http://atechmotor.com/volvo/s40/t4/turb … netventil/ men där står det "PASSAR BILAR 99 OCH FRAMÅT" Har en volvo s40 T4 -98!!!

Någon som vet vart jag kan beställa en som passar ?? Skicka gärna länk PUss O PÖk

Se om detta löser mitt problem med turbon med. Strular fotfarande, ska också byta tändstift men känns som de borde vara ok, förra ägarn hade bytt dom för 1000 mil sedan, kan de ändå ryka då?? MVH

3 860 Inlägg
29 april 2013
#19
volvo borde ha dom annars.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

42 Inlägg
29 april 2013
Trådstartare
#20
spokenratt skrev:
volvo borde ha dom annars.

Nja inte på volvo parts... vet ej får la söka vidare... tongue


Sök