Hej, har nyligen köpt mig en s40 T4 -98. När jag köpte bilen funkade allt som det skulle och kände inga problem alls med turbon. Dagen efter var allt som det skulle också men sen kom den där tråkiga dagen nr3. Jag tar bilen och märker efter kort stund att det inte kommer något tryck från turbon, den far inte iväg överhuvudtaget, motorn går ju bra men turbon verkar strula. Den viner och känns som den försöker jobba men som sagt inget tryck kommer. Låter inget konstigt heller och har försökt kolla slangar osv men inte hittat ngt. Sen ställer jag bilen 2 timmar och tar bilen ut på en tur igen, vad händer då?! Jo bilen funkar precis som den gjorde första dagen då jag köpte den. Det har sen strulat fram och tillbaka alltså ibland trycker det på turbon och ibland inte!?
Vad kan det vara som gör att det bara funkar ibland? Känns hel skumt.
Jag är på absolut nybörjarstadiet när det gäller bilar och turbo... Har försökt läsa mig till olika fel osv men får ingen rätsida på något. Finns så många alternativ känns det som.
Hoppas ni kan komma med lite tankar om vad tusan det kan vara!?
Som sagt är väldigt ny inom det här så svara gärna så en nybörjare kan förstå Visa med bilder om ni kan osvosv TACK!!
Jag har ingen aning om hur den funkar men den kan göra så laddtrycket blir ojämnt eller till och med hugger.
Det vet jag tyvärr inte men en sprillans ny kostar runt 500-600.
Okej, klart lägger den av helt kan det ju vara den. För det är aldrig ojämt eller hugger. När det inte funkar känns det som att det inte funkar alls om man kan säga så men tack iaf
Det var konstigt, googlar för fullt här men hittar ingen med dom syntomen, kanske är wastegate klockan kanske?
Haha tro mig har letat länge o sökt haha, mja kanske! hoppas någon duktig jäkel kan förklara lite vad det är bara och vad för funktion det har = ) vetifasen svårt för er andra och veta med utan att köra bilen o känna själva kan dock inte förklara bättre än jag gjort haha
Hade lite liknande symptom på min och då var det laddtrycksgivaren. Men låter ändå lite som att magnetventilen strular så det är ju bara att tjacka en på skroten och se hur det funkar. Det går ju alltid att lämna tillbaks om det inte skulle vara den. Testa att läsa ut felkoder om du har möjlighet till det.
Jag hade ett liknande problem på min s40 2.0t 2001. Problemt var dock konstant, inget till och från. Motorn kändes liksom helt kraftlös, men det gick att köra ändå.
Problemet var så simpelt att wastegate-armen hade hoppat av = wastegaten stod öppen konstant = mycket avgaser släpptes förbi turbon = inget ladd kunde byggas upp. Problemet återgärdades på 5 min... det var bara att skruva av metallskyddet över turbon och hänga tillbaka armen. Om ditt problem kommer och går är det dock troligtvis magnetventilen. (bild på armed som hade hoppat av)
Hade lite liknande symptom på min och då var det laddtrycksgivaren. Men låter ändå lite som att magnetventilen strular så det är ju bara att tjacka en på skroten och se hur det funkar. Det går ju alltid att lämna tillbaks om det inte skulle vara den. Testa att läsa ut felkoder om du har möjlighet till det.
Mvh
Okej, ja jag får testa byta den! annars får jag la kolla laddtrycksgivarn Hoppas det löser sig Tack!
Jag hade ett liknande problem på min s40 2.0t 2001. Problemt var dock konstant, inget till och från. Motorn kändes liksom helt kraftlös, men det gick att köra ändå.
Problemet var så simpelt att wastegate-armen hade hoppat av = wastegaten stod öppen konstant = mycket avgaser släpptes förbi turbon = inget ladd kunde byggas upp. Problemet återgärdades på 5 min... det var bara att skruva av metallskyddet över turbon och hänga tillbaka armen. Om ditt problem kommer och går är det dock troligtvis magnetventilen. (bild på armed som hade hoppat av) http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-a … b10f2a85b9
Jag har faktiskt kollat på den och känt och vid det tillfället var armen på men sak kolla till en gång till! tack för tipset Ja många har sagt magnetventilen nu så jag får nog ta och testa med en ny! Uppskattar all hjälp ! tack
Wastegate armen var på så nu vet man det iaf. De 2 senaste dagarna nu så har turbon aldrig tryckt. Känns som den laddar upp tryck och att det kommer litegrann men sen händer inget.
Vilken jävla huvudvärk det här är..... Nästa sak får nog bli och testa en ny magnetventil...
Försökt kolla på nätet för att beställa mig en NY magnetventil, MEn hittar ingen någonstans blir galen hur svårt ska det vara?!?!.... Kollat här http://atechmotor.com/volvo/s40/t4/turb … netventil/ men där står det "PASSAR BILAR 99 OCH FRAMÅT" Har en volvo s40 T4 -98!!!
Någon som vet vart jag kan beställa en som passar ?? Skicka gärna länk PUss O PÖk
Se om detta löser mitt problem med turbon med. Strular fotfarande, ska också byta tändstift men känns som de borde vara ok, förra ägarn hade bytt dom för 1000 mil sedan, kan de ändå ryka då?? MVH