3379
Sök

Skoda Octavia RS vs Saab 9-5 Aero?

543 Inlägg
27 oktober 2006
hehe jag e nöjd med det jag kör nu så.. den körkänslan i en alfa slår vilken saab lr skoda som helst iallafall orginal wink ha de

min och kompisens projekttråd!! Rusvagnen al´a Jägermeister!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 17&p=1

Egenföretagare
2 496 Inlägg
27 oktober 2006
Jevlaranamma skrev:
Som rubriken lyder, vilken skulle du ha valt av dessa två bilar? Visst har Aeron mer klös i motorn än RS:n, men när vi tittar på hela konceptet som dessa två bilar bjuder på så är det jämnt, i slutändan vilken av dessa två bilar får man mest bil för pengarna?

Vad är det positiva när de gäller dessa två bilar?
Och
Vad är det negativa när det gäller dessa två bilar?
(Skriv så mycket ni kan)

Alla Skoda/Saab älskare, experter och allt det andra som hör till tongue skriv på så mycket som möjligt om dessa två bilar, har själv ingen erfarenhet utav någon av dessa bilar därför skapade jag denna tråd så att jag kan få den hjälp jag behöver. Piiz Martin smile

Jag skulle tagit skodan pga, at saben är så himmla gammal bil! känns som vissa delar är från 9000 -86, Skodan, har ett enligt mig sportigare image, och ett snyggare utseende, Delarna är från Vag = bättre kvalitets kännsla än i 95 (tro det eller ej men så tycker jag) DEt är grymmt bra ljud i skodan med värsting stereon, och framför allt 100000:- billigare smile

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

Medlem 34530
908 Inlägg
27 oktober 2006
tsdi skrev:
Jevlaranamma skrev:
Som rubriken lyder, vilken skulle du ha valt av dessa två bilar? Visst har Aeron mer klös i motorn än RS:n, men när vi tittar på hela konceptet som dessa två bilar bjuder på så är det jämnt, i slutändan vilken av dessa två bilar får man mest bil för pengarna?

Vad är det positiva när de gäller dessa två bilar?
Och
Vad är det negativa när det gäller dessa två bilar?
(Skriv så mycket ni kan)

Alla Skoda/Saab älskare, experter och allt det andra som hör till tongue skriv på så mycket som möjligt om dessa två bilar, har själv ingen erfarenhet utav någon av dessa bilar därför skapade jag denna tråd så att jag kan få den hjälp jag behöver. Piiz Martin smile

Jag skulle tagit skodan pga, at saben är så himmla gammal bil! känns som vissa delar är från 9000 -86, Skodan, har ett enligt mig sportigare image, och ett snyggare utseende, Delarna är från Vag = bättre kvalitets kännsla än i 95 (tro det eller ej men så tycker jag) DEt är grymmt bra ljud i skodan med värsting stereon, och framför allt 100000:- billigare smile

Tveklöst 9-5:an. Håller inte alls med om att kvaliten på skodan skulle vara högre. Men alla har vi ju olika åsikt smile

Utseendemässigt slår en 9-5:a Skodan med hästlängder och skulle det vara en prisfråga, att RS:n är billigare. Satsa på en Vector med pilotpaket, så kommer du undan billigare med både i köpet och i försäkring.

Men jag tycker att du ska provköra dessa båda bilar och testa dem verkligen, så kommer valet att falla naturligt på 9-5:an smile

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

Saab Tuning
12 Inlägg
27 oktober 2006
onej84 skrev:
SKODAN helt klart,

Förklaring
Saab blä äter växellåder

Skodan
Snyggare, meeeeeega bagagelucka, tycker du den e slö åk till dahlbäck smile

kan ju säga att en skoda/Seat/vw/audi (som är samma bilar i princip).

Har tuvärr sämmre låda än en Saab.. lite hjulstuds så är det nästan kört..
Själv jobbar ja med skoda/Seat/vw/audi och vet hur de fungerar..

Till trådskaparen
Du får mycket mer bil i en saab än en skoda, tro mig.. smile

538 Inlägg
27 oktober 2006
helt klart 9-5 Aero, skulle inte tveka en sek. skoda och saab kan man ju inte jämföra! olika klass på bilarna!

1 854 Inlägg
29 oktober 2006
tuvor skrev:
onej84 skrev:
SKODAN helt klart,

Förklaring
Saab blä äter växellåder

Skodan

Till trådskaparen

Hur länge har du jobbat inom vag?

försök o döda en 6 växlad låda i en Leon

"lite hjulstuds så är det nästan kört"? Va? Aldrig hört, vet flera som kör vag no problem med dom..

Till trådskaparen köp den bil du diggar...
Senast redigerat av onej84 (29 oktober 2006)

Medlem 34530
908 Inlägg
29 oktober 2006
onej84 skrev:
tuvor skrev:
onej84 skrev:
SKODAN helt klart,

Förklaring
Saab blä äter växellåder

Skodan

Till trådskaparen

Hur länge har du jobbat inom vag?

försök o döda en 6 växlad låda i en Leon

"lite hjulstuds så är det nästan kört"? Va? Aldrig hört, vet flera som kör vag no problem med dom..

Till trådskaparen köp den bil du diggar...

Så vag har inga problem med framvagnen ???

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
29 oktober 2006
Kan inte såhär på rak arm säga till dig violken du ska köpa, beror på hur djup plånbok du har.

Har inte kört saaben men har en kompis som kör den nyare modellen av 9-5aero han är nöjd med den går fint tyst bra komfort osv. han har dock hafft mkt problem med den. Växellådan skrapade 2an på efter ett tag med aktiv och inspirerad körning;) abs,en pajjade 2 hjullager och lite små problem hit och dit. men han är fortfarande nöjd. Säger dock att den är relativt dyr att äga och service och reparationskostnader lämnar ett hål i plånboken.

Skodan har jag däriomt kört. Nyaste modellen av den. Den är snygg, jäklans pigg och rolig väghållning. Bra utrymmen för att vara en sådan liten bil, snygg inredning och rolig stereo/färddator^^ Piskar på rätt bra, och dyra pengar att lägga ut på reparationer och service finns inte i samma utsträckning som hos saaben. Har dock inte vart nära skodan tillräckligt för att säga hur kvaliteten är osv, vart med i snart 3 mån och än så länge har inget ens gett antydan på att braka, och då har den vart nere i frankrie och hälsat på med+ en svänga på autobahn där den gick fint^^

Så mitt val kanske du har listat ut^^ men som sagt provkör och kläm, kolla budgeten lite. har du budgett för båda så välj den du vill ha.

Sök