14 april 2013
Trådstartare
Det var bägge luftmassemätarna jag testade som var sönder. Efter en nyinköpt så fungerar bilen igen och den har sänkt medelförbrukning från 7.7 till 6.1. (10.0 när den var helt kaputt)
Körde på en påfart när jag kände att den dog till i 1 sekund, därefter slutade den bara röra på sig. Den gör 90-100 ibland 110. Men det är bara ingen fart i den. Den låter inget speciellt, den ryker inte och jag ser absolut inget fel runtomkring motorn förutom att väven på grenröret varit slitet och nu lossnat i den änden som går in i motorn. till följd av detta har flänsarna under blivit blottade ca 1 cm. den glippar kanske 0.5 cm inuti. dvs att grenröret har 0.5cm glapp.
När jag startade den kall ikväll gjorde den 0-90 på 1min15sek, när jag sedan kört den varm och testade igen gjorde den det på 30-35sek.
Det är bra utblås ur avgassystemet
den ryker ingenting och startar lätt varm som kall
armen vid klockan kan jag röra utan problem
luftslangar och rör är till synes och känsel hela
-
Det är väldigt mycket oljeläckage runt klockan (alltid varit där dock)
Ibland rycker den till och går bra i de närmsta 10kmh (oftast efter gupp eller inbromsning)
går ibland bättre på lätt gas ingen större skillnad dock bara lite. tex lätt lätt gas går "hyfsat" dvs kanske 2-3sek snabbare acc på 20kmh medans fullgas nästan bromsar motorn eller snarare gör att den slutar går framåt.
Vet inte alls vad detta kan vara. inga motorlampor eller något överhuvudtaget som visar felet.
Mina tankar (lekmannamässiga) är att korrekt luftflöde är viktigt för att motorn ska fungera korrekt och att glipan i grenröret gör att det inte blir rätt "kompression"?
Mvh
Senast redigerat av iNFiNiTi (14 april 2013)
Smart. Beautiful. iNFiNiTi.