3066
Sök

Köra utan lambasond? Risker?

81 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
#1
Tjena.
Jag har en Smart Roadster. Avgassystemet på den är en enda bit med katalysator och lambdasonden i ett.
Jag vill byta mot nått hemmabyggt system som är i princip raka rör med nån slutdämpare. Finns det nån risk med att strunta i lambdasonden då? Kommer den skicka tillbaka skumma signaler till bilen som får den att bete sig konstigt. Självklart ska ju orginalsystemet på till varje besiktning.

Man kan köra snålt med attityd.
Min Clio Sport tourer är bevis på det.

Forummoderator
26 389 Inlägg
19 april 2013
#2
Gissningsvis så kommer han inte att gå normalt i och med att han inte kommer få några utmätta värden..men det kan väl egentligen vem som helst räkna ut.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

18 Inlägg
19 april 2013
#3
Borde inte vara svårare än att svetsa på en lamdamutter på det nya avgassystemet?

Slipper du felkoder och att bilen går dåligt.


342 Inlägg
19 april 2013
#4
Troligtvis kommer sprutet gå ner i nått säkerhetsläge, d.v.s. fetta på och dra onödigt mycket bränsle.

81 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
#5
Okej, det borde inte vara så svårt att få en mutter ditsvetsad då. Har hört att turbobilar är dem som tjänar mest på att köra utan katten. Är det sant? Är det pga avsaknaden av motstånd?
Ursäkta mina frågor som kan kännas dumma för er.

Man kan köra snålt med attityd.
Min Clio Sport tourer är bevis på det.

342 Inlägg
19 april 2013
#6
seth_enslow skrev:
Okej, det borde inte vara så svårt att få en mutter ditsvetsad då. Har hört att turbobilar är dem som tjänar mest på att köra utan katten. Är det sant? Är det pga avsaknaden av motstånd?
Ursäkta mina frågor som kan kännas dumma för er.

Mindre motstånd = du kan höja laddtrycket = mer effekt

Att bara byta katt utan att fippla med programvaran ger ingen effekt i sig. Bara massa problem, t.ex. när en racekatt fått några år på nacken kan det bli problem på SBP.

81 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
#7
Ok, jag kommer chippa bilen och pga den lilla motorn är laddtrycket redan högt som det är nu. Ligger på nästan 1 bar nu och det bör ligga mellan 1,2-1,5 bar efter chippning. Kanske då att det är lönt?

Man kan köra snålt med attityd.
Min Clio Sport tourer är bevis på det.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
19 april 2013
#8
seth_enslow skrev:
Okej, det borde inte vara så svårt att få en mutter ditsvetsad då. Har hört att turbobilar är dem som tjänar mest på att köra utan katten. Är det sant? Är det pga avsaknaden av motstånd?
Ursäkta mina frågor som kan kännas dumma för er.

uhrjr här på garaget provade detta.... när han hade sin bil uppe i bänken, han plockade bort katten, luftfilter och pluggade dumpen och tjänade 3hk...från 397 till 401 tongue

http://www.garaget.org/video/135260
Senast redigerat av kwansa (19 april 2013)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

81 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
#9
Okej, jag kan ju erkänna att det är inte i huvudsak kraftökning jag är ute efter. Jag vill ha ett skönt muller som annonserar att en sportbil är på väg. Man kanske kan stycka upp ett orgianlsystem och bygga ihop nått nytt så man behåller katalysatorn men får lite mer flöde därefter?

Man kan köra snålt med attityd.
Min Clio Sport tourer är bevis på det.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
19 april 2013
#10
Bygg ett riktigt avgassystem med katalysator så är det ju inga större problem med motorstyrningen. F ö så skulle jag tro att den där bilen är helbilsgodkänd så om du har otur kan polisen och bilprovningen bli griniga.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

81 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
#11
Jag tänker inte göra några ingripande på mitt orginalsystem. Det kan behövas till besiktningen så jag får kolla efter nått begagnat att exprimentera med istället eller bygga ett helt eget.

Man kan köra snålt med attityd.
Min Clio Sport tourer är bevis på det.

1 938 Inlägg
19 april 2013
#12
Är inte avgassystemet väldigt kort till en sådan?
Kan tänka mig att ett extraktorgrenrör och sportkatt+fullflödesdämpare kan ge lite ballare ljud och nån enstaka hk kanske, kan tänka mig att dom få pållarna du tjänar sitter i just grenröret.


Sök