3927
Sök

Har volkswagen & Biltema samma tillverkare av länkarmar

134 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
Jag bytta länkarm på en passat -03.
Orginal länkarmen såg isakt lika dan ut som biltemas, nån som vet om dom har samma tillverkare volkswagen och biltema på länkarmar ?

5 131 Inlägg
21 april 2013
Vet att de olika tillverkare på damaskerna till lederna. Biltemas är i typ.plast medans vags är gummi. Efter mina erfarenheter så tror jag inte det är samma tillverkare. Sen om de är bra eller dåligt vet jag ej.
Senast redigerat av mb_pucken (21 april 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Smålänning
7 887 Inlägg
21 april 2013
Säkert samma tillverkare.

Men om inte, dom kan ju knappast vara sämre än originalgrejerna...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

5 131 Inlägg
21 april 2013
twin_cam skrev:
Säkert samma tillverkare.

Men om inte, dom kan ju knappast vara sämre än originalgrejerna...

så tänkte en kollega till mig med när han renovera framvagnen förra året smile 5 2or på besiktningen 2200 mil senare :p men han kan ju ha fått dåliga saker smile 4 leder och en styrled var ju inte glappa :p

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

2 174 Inlägg
21 april 2013
Turbolatt skrev:
Orginal länkarmen såg isakt lika dan ut som biltemas, nån som vet om dom har samma tillverkare volkswagen och biltema på länkarmar ?

Biltemas är skräp har provat på några bilar. 1-2 år så är det skit igen original håller många år.

Satsa på original från Tyskland istället samma pris som biltema..dumhet kostar bara.

5 131 Inlägg
21 april 2013
hangman skrev:
Turbolatt skrev:

Biltemas är skräp har provat på några bilar. 1-2 år så är det skit igen original håller många år.

Satsa på original från Tyskland istället samma pris som biltema..dumhet kostar bara.

Finns alltid en anledning till att saker är billigare smile på mercan var båda styrlederna glappa efter 600 mil. Lätt värt att betela 400kr mera på mercedes. När ja besikta så sa dom att dom inte var förvånade. Han såg att dom Såg nya ut och fråga direkt om ja hade köpt dom på biltema. Det hände tydligen att dom var glappa redan när dom kom och skulle släcka 2or. Dyrt blir billigt i längden wink

Avstängd
10 388 Inlägg
21 april 2013
Och på farens gamla A6 byttes två länkarmar. Inhandlade på Biltema, och idag, ~8000mil senare (1½ år ca), är dom "lika bra som dagen de sattes dit"

Så jag hävdar (igen); Biltemas pryttlar håller väldigt ojämn kvalité
Senast redigerat av it_mutt (21 april 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
21 april 2013
Biltema köper in sinna delar där dom får dom till rätt pris.

Vet att t.ex kräningshämar-stagen till min peugot 206 fick jag i peugot original förpackning när jag köpte på biltema.

Så att kvaliten varierar beror förmodligen på att vissa delar är original.. ett fåtal är egen produktion. Andra är rena kopior från någon kina-fabrik.

Skulle tro att mycket av biltemas delar kommer från samma fabrik som grejjerna mekonomen/meca med mera säljer.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Avstängd
10 388 Inlägg
21 april 2013
myran skrev:
Biltema köper in sinna delar där dom får dom till rätt pris.

Vet att t.ex kräningshämar-stagen till min peugot 206 fick jag i peugot original förpackning när jag köpte på biltema.

Så att kvaliten varierar beror förmodligen på att vissa delar är original.. ett fåtal är egen produktion. Andra är rena kopior från någon kina-fabrik.

Skulle tro att mycket av biltemas delar kommer från samma fabrik som grejjerna mekonomen/meca med mera säljer.

Ja "något" är det ju. Då folk som köpt "samma sak" har så extremt olika uppfattning om "saken".

Och då har jag givetvis bortsett från nötterna som tycker det är "skit och Skräptema" för att saken de köpte för 1/4 av vad motsvarande märkespryttel kostar, inte fungerar minst lika bra (helst bättre) och håller lika länge (helst längre) som den 4 gånger så dyra finprytteln (en helt annan tråd i sig dock).

509 Inlägg
21 april 2013
Nästan helt bortslipade vw original märkningar på biltema har jag varit med om.

234 Inlägg
21 april 2013
Ni som har monterat Biltemas länkarmar och tycker att de har värdelös kvalitet, utförde ni monteringen korrekt? Lederna ska vara i belastat läge när de monteras och dras åt. Detta är något som väldigt få känner till och tar hänsyn till.

...has left the building...
4 474 Inlägg
21 april 2013
Precis som Dalhjelm skriver, är viktigt att vissa bultar dras åt med belastad bil, främst de där det är "gummilagringar" inblandade. Dras de åt obelastade blir det en överdriven vridning, de slits MYCKET fortare.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 122 Inlägg
21 april 2013
köp en komplett sats med bultar ist på ebay ca 1200:- med frakt å byt hur mkt du vill

gasa nu foer faen!

2 174 Inlägg
21 april 2013
ValP2k skrev:
köp en komplett sats med bultar ist på ebay ca 1200:- med frakt å byt hur mkt du vill

Exakt!

Original är bättre oavsett och kostar inte mer om man tar det utomlands !

...has left the building...
4 474 Inlägg
21 april 2013
Öh...O sen när kostar ett original kit med "ett antal" framvagnsdelar 1200 kr? 1200kr är vad de billigaste kiten kostar, kan vara bra grejer, eller inte. Vet inte hur det är med VW men när jag köpte originaldelar till min Passat -96 (bland annat bromssköldar bak) så var det grisigt dyra, typ 400kr, eller om man så vill  ungefär dubbelt så mycket som BMW tar för en bromsköld till en E34. VW tar bra betalt.

Kiten för 1200kr är intressanta helt klart, men att påstå att det är original grejer kan man INTE göra. Vill man köpa märkesgrejer föreslår jag att man tittar på Mister-Auto.se, där kan man välja mellan olika producenter allt som oftast. Ett exempel: 2-delad bromsskiva ATE M3 3.2 typ 1200kr/st, är man snikig väljer man den odelade varianten för ett antal hundringar lägre pris. BOLK/BÖLK är samma prylar som man hittar på ebay bland annat, kan vara bra att veta.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 122 Inlägg
21 april 2013
dawwe skrev:
Öh...O sen när kostar ett original kit med "ett antal" framvagnsdelar 1200 kr? 1200kr är vad de billigaste kiten kostar, kan vara bra grejer, eller inte. Vet inte hur det är med VW men när jag köpte originaldelar till min Passat -96 (bland annat bromssköldar bak) så var det grisigt dyra, typ 400kr, eller om man så vill  ungefär dubbelt så mycket som BMW tar för en bromsköld till en E34. VW tar bra betalt.

Kiten för 1200kr är intressanta helt klart, men att påstå att det är original grejer kan man INTE göra. Vill man köpa märkesgrejer föreslår jag att man tittar på Mister-Auto.se, där kan man välja mellan olika producenter allt som oftast. Ett exempel: 2-delad bromsskiva ATE M3 3.2 typ 1200kr/st, är man snikig väljer man den odelade varianten för ett antal hundringar lägre pris. BOLK/BÖLK är samma prylar som man hittar på ebay bland annat, kan vara bra att veta.

Nej självklart är d inte original men man kan byta flera vändor. Har själv monterat dom billiga *1200kr* satserna på 2 st passater. Har då inte märkt nån skillnjad

gasa nu foer faen!

huh?
10 427 Inlägg
21 april 2013
Intressant info från ett litet företag som säljer länkarmar till diverse bilar:

"Historik
Jag har skruvat med bilar i hela mitt vuxna liv och tycker fortfarande det är kul. För ett antal år sedan skulle jag renovera min BMW E39:a och ville byta ut allt i fram och bakvagnen men efter en tids letande så kom jag på att detta gick inte p.g.a. de höga priserna i Sverige. Jag tittade lite på Ebay i Tyskland men hade blivit varnad för att kvaliten kunde vara si sådär. Jag upptäckte också att det fanns en massa "tillverkare" i Tyskland (30-40 st) och kunde inte begripa att alla dessa tillverkare hade var sitt gjuteri och sina egna montage-fabriker till alla dessa länkarmar tillhörande alla bilmärke. Efter 3-års!!! letande på nätet och telefonsamtal med folk som jobbar och har jobbat i branchen både i Sverige och i Tyskland hittade jag äntligen en av källorna till alla dessa länkarmar (och andra delar). Det visade sig att många av dessa "tillverkare" köper delar av denna eller liknande grossister och sedan förpackar delarna i sina tjusiga kartonger. Det finns naturligvis riktiga tillverkare som har sina egna fabriker men de är inte så många som man tror."

Från: http://www.clausautoparts.se/foeretaget

Avstängd
10 388 Inlägg
21 april 2013
steifan skrev:

"Historik
Jag har skruvat med bilar i hela mitt vuxna liv och tycker fortfarande det är kul. För ett antal år sedan skulle jag renovera min BMW E39:a och ville byta ut allt i fram och bakvagnen men efter en tids letande så kom jag på att detta gick inte p.g.a. de höga priserna i Sverige. Jag tittade lite på Ebay i Tyskland men hade blivit varnad för att kvaliten kunde vara si sådär. Jag upptäckte också att det fanns en massa "tillverkare" i Tyskland (30-40 st) och kunde inte begripa att alla dessa tillverkare hade var sitt gjuteri och sina egna montage-fabriker till alla dessa länkarmar tillhörande alla bilmärke. Efter 3-års!!! letande på nätet och telefonsamtal med folk som jobbar och har jobbat i branchen både i Sverige och i Tyskland hittade jag äntligen en av källorna till alla dessa länkarmar (och andra delar). Det visade sig att många av dessa "tillverkare" köper delar av denna eller liknande grossister och sedan förpackar delarna i sina tjusiga kartonger. Det finns naturligvis riktiga tillverkare som har sina egna fabriker men de är inte så många som man tror."

Med risk för att låta grinig eller liknande, men, var det någon egentlig nyhet? Det jag menar är väl mest att det är väl kanske inte riktigt så att folk tror att Biltema tillverkar sina pryttlar själva?

Evildan
21 april 2013
it_mutt skrev:
steifan skrev:

"Historik

Med risk för att låta grinig eller liknande, men, var det någon egentlig nyhet? Det jag menar är väl mest att det är väl kanske inte riktigt så att folk tror att Biltema tillverkar sina pryttlar själva?

hupphupphupp, du vet väl att biltemas egna oljekällor bara får upp oduglig olja från avlidna obotligt sjuka dinosaurier?

huh?
10 427 Inlägg
21 april 2013
it_mutt skrev:
steifan skrev:

"Historik

Ptja, de flesta tror säkert att varje varumärke har egen tillverkning wink

Schysst att någon har lagt ned lite tid på efterforskning smile

Sök