3812
Sök

Köpråd audi quattro vs volvo awd

33 Inlägg
22 april 2013
Trådstartare
#1
var o kolla på en audi s4 2.2t quattro o blev lite kär wink men tyvärr kom någon jävel o köpte den före mej, så har börjat kolla lite på volvo 850 och v70 awd,

hur är växellådorna i volvo? audi har ja hört att dom ska vara rätt skottsäkra..
hade tänkte att trimma upp till 350-400hk, vare sig ja köper audi eller volvo,

så skulle behöva lite för o nackdelar på båda bilarna! behöver inte vara just audi s4 2.2t.
men det ska vara en quattro iaf! smile

vad föreslår ni? wink

MVH

209 Inlägg
22 april 2013
#2
Audi S4 2.2t quattro så klart smile

Audi femman låter ju så mycket bättre + att C4 karossen är ju snygg ochså smile

Forummoderator
26 397 Inlägg
22 april 2013
#3
Om Quattro eller fyrhjulsdrift är ett "måste" så skulle i alla fall jag tipsa om någon annan Audi - hur knäppt det nu än låter - eller åt Subaruhållet?
Volvons fyrhjulsdrift funkar visserligen bra, men den är inte lika hållbar och stark som ovannämnda märkens.
Särskilt inte när det kommer till - större - effektökning.
Senast redigerat av Mack (22 april 2013)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

33 Inlägg
22 april 2013
Trådstartare
#4
Mack skrev:
Om Quattro eller fyrhjulsdrift är ett "måste" så skulle i alla fall jag tipsa om någon annan Audi - hur knäppt det nu än låter - eller åt Subaruhållet?
Volvons fyrhjulsdrift funkar visserligen bra, men den är inte lika hållbar och stark som ovannämnda märkens.
Särskilt inte när det kommer till - större - effektökning.

nja subaru vet ja inte, då rinner det iväg för mycke me pengar... men vilken audi skulle du tipsa om då?
har hör att det finns 2st olika typer på fyrhjulsdrift till V70,
vet du något om dom?
och vilka årsmodeller dom kom i

MVH

Forummoderator
26 397 Inlägg
22 april 2013
#5
cpm skrev:
Mack skrev:
Om Quattro eller fyrhjulsdrift är ett "måste" så skulle i alla fall jag tipsa om någon annan Audi - hur knäppt det nu än låter - eller åt Subaruhållet?
Volvons fyrhjulsdrift funkar visserligen bra, men den är inte lika hållbar och stark som ovannämnda märkens.
Särskilt inte när det kommer till - större - effektökning.

nja subaru vet ja inte, då rinner det iväg för mycke me pengar... men vilken audi skulle du tipsa om då?
har hör att det finns 2st olika typer på fyrhjulsdrift till V70,
vet du något om dom?
och vilka årsmodeller dom kom i

MVH

Subaru har en väldigt bra fyrhjulsdrift, även när det gäller dom äldre bilarna.
Att dom drar en aning mer bränsle har man kanske igen i funktionaliteten.

Tidiga S70/V70 AWD - som min - har Visco medans senare karosser gick över till Haldex.

Vet själv inte så mycket om Audi, men är djupt imponerad av S4 med Quattro. Det är fina bilar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Large Cap
1 816 Inlägg
22 april 2013
#6
En Audi, med antingen 2.2 eller 4.2 motorn. Givetvis med Quattro då...

12 086 Inlägg
22 april 2013
#7
Jag har en Passat 4motion (quattro) och den konstanta fyrhjulsdriften är underbar på vintern. En volvo kommer alltid småspinna och tugga i snön medans en quattro bara möljer på!

Men du verkar inte vilja ha fyrhjulsdrift för att komma fram på vintern verkar det som? tongue

Forummoderator
26 397 Inlägg
22 april 2013
#8
Germax skrev:
Jag har en Passat 4motion (quattro) och den konstanta fyrhjulsdriften är underbar på vintern. En volvo kommer alltid småspinna och tugga i snön medans en quattro bara möljer på!
Men du verkar inte vilja ha fyrhjulsdrift för att komma fram på vintern verkar det som? tongue

Mjo men visst..men kör på den tron du.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 763 Inlägg
23 april 2013
#9
Mack skrev:
Germax skrev:
Jag har en Passat 4motion (quattro) och den konstanta fyrhjulsdriften är underbar på vintern. En volvo kommer alltid småspinna och tugga i snön medans en quattro bara möljer på!
Men du verkar inte vilja ha fyrhjulsdrift för att komma fram på vintern verkar det som? tongue

Mjo men visst..men kör på den tron du.

Håller med dig Lars, tragiska personer...

Volvo - For Life

Arg Snickare
875 Inlägg
23 april 2013
#10
Vad är det för jävla fråga. Volvos sopfyrhjulsdrift kan du slänga på soptippen och aldrig mer fundera över.

Det finns bara en fyrhjulsdrift och det är Quattro.


cpm skrev:
var o kolla på en audi s4 2.2t quattro o blev lite kär wink men tyvärr kom någon jävel o köpte den före mej, så har börjat kolla lite på volvo 850 och v70 awd,

hur är växellådorna i volvo? audi har ja hört att dom ska vara rätt skottsäkra..
hade tänkte att trimma upp till 350-400hk, vare sig ja köper audi eller volvo,

så skulle behöva lite för o nackdelar på båda bilarna! behöver inte vara just audi s4 2.2t.
men det ska vara en quattro iaf! smile

vad föreslår ni? wink

MVH

2 763 Inlägg
23 april 2013
#11
Helvete_racing skrev:
Vad är det för jävla fråga. Volvos sopfyrhjulsdrift kan du slänga på soptippen och aldrig mer fundera över.

Det finns bara en fyrhjulsdrift och det är Quattro.


cpm skrev:
var o kolla på en audi s4 2.2t quattro o blev lite kär wink men tyvärr kom någon jävel o köpte den före mej, så har börjat kolla lite på volvo 850 och v70 awd,

hur är växellådorna i volvo? audi har ja hört att dom ska vara rätt skottsäkra..
hade tänkte att trimma upp till 350-400hk, vare sig ja köper audi eller volvo,

så skulle behöva lite för o nackdelar på båda bilarna! behöver inte vara just audi s4 2.2t.
men det ska vara en quattro iaf! smile

vad föreslår ni? wink

MVH


Tyvärr är ju inte Volvos AWD gjord för att sladdas runt på ICAs parkering, den är gjord för vanlig körning och finnas till vid behov, detta funkar den ypperligt till.

Volvo - For Life

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
23 april 2013
#12
Helvete_racing skrev:
Vad är det för jävla fråga. Volvos sopfyrhjulsdrift kan du slänga på soptippen och aldrig mer fundera över.

Det finns bara en fyrhjulsdrift och det är Quattro.


cpm skrev:
var o kolla på en audi s4 2.2t quattro o blev lite kär wink men tyvärr kom någon jävel o köpte den före mej, så har börjat kolla lite på volvo 850 och v70 awd,

hur är växellådorna i volvo? audi har ja hört att dom ska vara rätt skottsäkra..
hade tänkte att trimma upp till 350-400hk, vare sig ja köper audi eller volvo,

så skulle behöva lite för o nackdelar på båda bilarna! behöver inte vara just audi s4 2.2t.
men det ska vara en quattro iaf! smile

vad föreslår ni? wink

MVH


quattro har ett säreget och attraherande namn, men i övrigt det är inget märkvärdigt eller överdrivet kompetent system.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

1 643 Inlägg
23 april 2013
#13
Helvete_racing skrev:
Vad är det för jävla fråga. Volvos sopfyrhjulsdrift kan du slänga på soptippen och aldrig mer fundera över.

Det finns bara en fyrhjulsdrift och det är Quattro.

Ta din quattro och kör lite jämförelsetester mot en Volvo Valp, bäst framkomlighet eller hållbarhet? testa vad du vill big_smile


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
23 april 2013
#14
Undrar om det finns nån gammal Volvo AWD som fortfarane kan kallas för AWD...

Kassa visco kassa vinkelväxlar kassa hylsor mellan låda å vinkelväxel.


Å vafan har Volvo Valp med detta å göra ?

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

730 Inlägg
23 april 2013
#15
Germax skrev:
Jag har en Passat 4motion (quattro) och den konstanta fyrhjulsdriften är underbar på vintern. En volvo kommer alltid småspinna och tugga i snön medans en quattro bara möljer på!

Men du verkar inte vilja ha fyrhjulsdrift för att komma fram på vintern verkar det som? tongue

Så pratar en som inte har kört så mkt volvo AWD wink

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
23 april 2013
#16
Senast redigerat av LeafBox (23 april 2013)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Avstängd
10 388 Inlägg
23 april 2013
#17
LeafBox skrev:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=kz5Q0o7ARj0

Haha, ja, det är också ett sätt smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
23 april 2013
#18
Ok, för hundraelfte gången då....

quattro är ett namn (med gement q!!) och är inte ett system. Det finns minst 4 olika tillverkare av drivlinor/diffar i olika quattro-bilar, varav ett är i princip samma som i nyare Volvo.

Visco är inte värdelöst.
Haldex är inte värdelöst.
(Haldex-kopplingarna i Volvos och VAGs drivlinor är inte klenare än de i Bugatti Veyron eller Lamborghini Aventador. Den är alltså mycket potent. Andra delar i drivlinorna skiljer däremot en del.)
Torsen (som några här troligen menar med "quattro") är inte överlägset på något vis. I så fall skulle det sitta i fler bilmodeller.

Men till TS så är Torsen-lösningen i en S4 2.2 mer hållbar för 3-400hk-uttag än Volvos AWD, oavsett visco eller Haldex. Mycket pga klena vinkelväxlar och drivaxlar - vilket varken visco- eller Haldex-kopplingen bör lastas för.
Haldex i Volvo kom 2002 för S60 och 2003 för V70 och därefter återfinns ingen visco i Volvo från fabrik.
Subarus har inte heller ett system för fyrhjulsdrift. De har olika lösning för drivningen beroende på motoralternativ och väexllåda. Bl a visco-koppling i vissa modeller.

/Mattias

2 763 Inlägg
23 april 2013
#19
matteeee skrev:
Ok, för hundraelfte gången då....

quattro är ett namn (med gement q!!) och är inte ett system. Det finns minst 4 olika tillverkare av drivlinor/diffar i olika quattro-bilar, varav ett är i princip samma som i nyare Volvo.

Visco är inte värdelöst.
Haldex är inte värdelöst.
(Haldex-kopplingarna i Volvos och VAGs drivlinor är inte klenare än de i Bugatti Veyron eller Lamborghini Aventador. Den är alltså mycket potent. Andra delar i drivlinorna skiljer däremot en del.)
Torsen (som några här troligen menar med "quattro") är inte överlägset på något vis. I så fall skulle det sitta i fler bilmodeller.

Men till TS så är Torsen-lösningen i en S4 2.2 mer hållbar för 3-400hk-uttag än Volvos AWD, oavsett visco eller Haldex. Mycket pga klena vinkelväxlar och drivaxlar - vilket varken visco- eller Haldex-kopplingen bör lastas för.
Haldex i Volvo kom 2002 för S60 och 2003 för V70 och därefter återfinns ingen visco i Volvo från fabrik.
Subarus har inte heller ett system för fyrhjulsdrift. De har olika lösning för drivningen beroende på motoralternativ och väexllåda. Bl a visco-koppling i vissa modeller.

Äntligen någon som har koll!

Volvo - For Life

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
23 april 2013
#20
Germax skrev:
Jag har en Passat 4motion (quattro) och den konstanta fyrhjulsdriften är underbar på vintern. En volvo kommer alltid småspinna och tugga i snön medans en quattro bara möljer på!

Men du verkar inte vilja ha fyrhjulsdrift för att komma fram på vintern verkar det som? tongue

"Konstanta fyrhjulsdriften" är ett roligt uttryck. Hissa upp framhjulen (eller bakhjulen, går också bra) på din bil och försök köra iväg lol
(Vad är det för årsmodell? På nyare Passat 4motion är det Haldex och då är inte testet lika kul för då kommer bilen kunna köra iväg..)
Senast redigerat av matteeee (23 april 2013)

/Mattias


Sök