3908
Sök

STD kamrem eller annan sort till planad topp samt topp dekat block?

Whatever :)
1 652 Inlägg
24 april 2013
Trådstartare
Tja,

Undrar om jag kan köra på STD remmen efter jag har planat toppen och topp dekat blocket ? Eller finns det andra remmar med mindre kugg, i så fall vilken ?

Mvh

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

357 Inlägg
24 april 2013
Om det bara är riktplanat och det inte gäller flera millimeter så funkar det utmärkt med STD rem.
Senast redigerat av aF (24 april 2013)

1 652 Inlägg
24 april 2013
Trådstartare
aF skrev:
Om det bara är riktplanat och det inte gäller flera millimeter så funkar det utmärkt med STD rem.

Okej, tror att det är lite mer än bara riktplanat om jag inte minns fel, men kan jag " lätt " kolla detta med en STD rem ?

50 Inlägg
24 april 2013
Är det till en volvo rödblockare? Isf så fungerar Ford kamrem till deras Pinto motor, den har 122 kugg och volvon har 123 124 om ja inte missminner mig. Vid 2,5mm eller mer är det nästan ett måste till och byta till en kortare rem. Annars uppstår det fladder i remmen mellan aggregat axeln och kammen, å då finns det risk för att den kuggar över och riskerar ventilsallad.

50 Inlägg
24 april 2013
XeptiQ skrev:
aF skrev:

Okej, tror att det är lite mer än bara riktplanat om jag inte minns fel, men kan jag " lätt " kolla detta med en STD rem ?

Du ser ju hur mycket spännaren rör sig när du släpper den, så om den nästan "kuggar" ur hålet i spännrullen så borde du byta smile

1 652 Inlägg
24 april 2013
Trådstartare
berg_ skrev:
Är det till en volvo rödblockare? Isf så fungerar Ford kamrem till deras Pinto motor, den har 122 kugg och volvon har 123 124 om ja inte missminner mig. Vid 2,5mm eller mer är det nästan ett måste till och byta till en kortare rem. Annars uppstår det fladder i remmen mellan aggregat axeln och kammen, å då finns det risk för att den kuggar över och riskerar ventilsallad.

Ah okej, men ska höra med Tommy på overboost om han kan minnas hur mycket han planade toppen, vill ju inte få ras på första starten wink haha

50 Inlägg
24 april 2013
Gör så! De vore ju dumt! wink

Sök