3842
Sök

AC:n ger ingen kalluft, Nissan 350z

240 Inlägg
29 april 2013
Trådstartare
#1
Upptäckte igår att AC:n inte vill ge någon kalluft, även fast tempreglaget är ställd på lägsta möjliga temperatur. Det blir tokvarmt helt enkelt!

Den funkade fint i höstas när jag köpte bilen. Den har sedan varit avställd över vintern och jag har nyligen ställt på den. Kört den 5-6 gånger i år. Jag har således inte haft behovet av att använda AC:n förrän nu.

När AC:n är avstängd och jag bara blåser in luft utifrån funkar det som det ska, men man vill ju gärna ha kallare luft än så på sommaren. Så fort jag klickar på AC:n så strömmar det in tokvarm luft. Börjar även "lukta varmt" eller hur jag ska säga, nästan lite så det luktar bränt. Tycker detta är ganska oroväckande så jag stänger av den helt så fort jag känner den doften.

Det finns någon vätska eller gas man kan fylla på, kan detta vara orsaken? Vad kan en sån refill gå på? Övriga tänkbara orsaker till att jag bara får varmluft AC:n?

Mvh Markus


1 938 Inlägg
29 april 2013
#2
Kan vara fel på något/några spjäll också som gör att du får värme när du aktiverar din ac. Elektronik är inte logiskt tongue

2 271 Inlägg
29 april 2013
#3
Eller trasig kompressor. Bäst att låta en verkstad felsöka.


847 Inlägg
29 april 2013
#4
Kan ju vara att det behövs fyllas på, jag har för mej det kostar rättså mycket , mellan 500-2000:- beroende hur billiga dom är som gör det smile

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
29 april 2013
#5
Eftersom han får varmare luft när han slår på ac:n än om han bara kör på friskluft verkar det ju vara nåt knas med klimatanläggningen så den skickar på värme istället för att starta ac:n. Det måste felsökas först, förmodligen är det inget fel på själva ac-anläggningen utan problemet ligger i elektroniken.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

240 Inlägg
29 april 2013
Trådstartare
#6
Tack för svar, jag tror en felsökning är det man får börja med. Hade tänkt införksaffa en sån utrustning och mjukvara så man kan kolla felkoder själv. Verkar finnas en drös av både hårdvara och mjukvara, och en hel del kostar ju typ samma pris som det skulle gå på att lämna in den till en verkstad för att få det gjort en enda gång. Då tänker jag att det kan vara vettigare att ha möjligheten att kunna kolla eventuella framtida problem själv istället.

Några heta tips på hårdvara och mjukvara som är bra? Hade tänkt mig en kabel jag kopplar in till en PC-laptop och gör en diagnos i nån bra mjukvara.


German Engineering
9 083 Inlägg
29 april 2013
#7
Nedsatt effekt kan orsakas av:

1. Felaktikg oljemängd
2. Lagerskador
3. Läckage
4. Fukt
5. Defekt magnetkoppling

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
29 april 2013
#8
CarpeDiem skrev:
Nedsatt effekt kan orsakas av:

1. Felaktikg oljemängd
2. Lagerskador
3. Läckage
4. Fukt
5. Defekt magnetkoppling

Ja, men nu blir luften varmare med ac:n aktiverad än om den är avstängd, och det lär knappast bero på själva kylanläggningen. (då hade det ju helt enkelt inte blivit nån skillnad med ac:n på eller av)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

388 Inlägg
29 april 2013
#9
Hade samma fel på min Honda när jag köpte den felet var en relä för typ 300kr.


35 Inlägg
29 april 2013
#10
Som sägs tidigare kommer det varmt när du kör acn är problemet inte acn. Utan snarare klimatanläggningen. Är ju ingen värmepump wink

1 kolla så magneten slår till, brukar höras eller så ser du om den snurrar med.
2 känn på det feta röret från ac kompressorn som går in i torpeden är det kallt?

När du har bilen ståendes på vintern kan det läcka från axeltätningen på kompressorn, pga av att oljefilmen där försvinner när den står stilla länge. Då får du göra en omfyllning smile värt att tänka på!

Mvh gurra

240 Inlägg
29 april 2013
Trådstartare
#11
Tackar och bockar för alla tips och all kunskap! smile

Det känns ju ganska troligt att det är nåt som har att göra med att bilen stått i ett kallgarage över vintern. Det du säger Gustafa låter ju isf rimligt. Ska köra lite mer ingående felsökning när jag får tid, märkte det som sagt först igår och hade inte tid att undersöka det närmare. Alla problem som går att lösa hyfsat billigt kan man ju leva med smile


197 Inlägg
29 april 2013
#12
Nissan har AC självdiagnosering, Googla "Nissan DCC diagnostics"  350Z har ett lång alurör från underdelen av kondensorn (dvs högtrycksröret) upp till expansionventilen, den har ingen gummislang och nästan ingen vibrationsdämpning och den är böjd på typ 20 solika ställe.  Brukar gnugga på karosseriet på undersidan och den blir trasigt. Följa hela röret och leta efter oljerester på undersidan. Lycka till. mvh AutoCool

Min gissning är att spjället som blandar kall och varm luft har fastnat OCH systemet behöver fyllas på. Men DCC felkoder borde visa problemet om felet är elektriskt/elektroniskt.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

240 Inlägg
30 april 2013
Trådstartare
#13
AutoCool skrev:
Nissan har AC självdiagnosering, Googla "Nissan DCC diagnostics"  350Z har ett lång alurör från underdelen av kondensorn (dvs högtrycksröret) upp till expansionventilen, den har ingen gummislang och nästan ingen vibrationsdämpning och den är böjd på typ 20 solika ställe.  Brukar gnugga på karosseriet på undersidan och den blir trasigt. Följa hela röret och leta efter oljerester på undersidan. Lycka till. mvh AutoCool

Min gissning är att spjället som blandar kall och varm luft har fastnat OCH systemet behöver fyllas på. Men DCC felkoder borde visa problemet om felet är elektriskt/elektroniskt.

Jag får prova, tack för bra tips!



Sök