3064
Sök

Kadett 78 med volvo motor

En dröm om en femte växel, sen spårade det ur.

Prototyp tekniker
129 111 Visningar
Uppdaterades senast 26 augusti 2018
Prototyp tekniker
259 Inlägg
23 februari 2016
Trådstartare
#261
http://forumbilder.se/F8UP1/insug12.jpg

Modifierat GLT insug med anslutning för spridare, nu ska det bara göras fästen för fuelrailen samt att anslutningen för tomgångsmotorn måste flyttas för den krockar med spjäll läges givaren som normalt inte finns på mekaniska sprut.


Prototyp tekniker
259 Inlägg
14 juni 2016
Trådstartare
#262
ÄNTLIGEN! efter 7år i Stockholm har jag fått tag i en mek plats med lyft dessutom och skit billigt! Så nu får opel projektet ny luft under vingarna.
På dagordningen ser det ut ungefär såhär:
1 Besikta bruksbilen (Seat Leon 1,8t 20v sport) fixa eventella 2or
2 Skrota ner donator saaben
3 Skruva samman motor och låda få koppling och allt att lira
4 Svetsa om insug
5 Vända turbon
6 diverse annnat som jag kan göra med motorn ur smile
7 Plocka ur volvo spisen ur opeln
8 Bygga ny torped och kardan tunnel (Saab motorn kommer att sitta till 97% innanför framvagnen)
9 Listan fylls på alt efter som smile

Tänkte angripa projektet med den agila metoden vilket innenbär att man bryter ned allt som måste göras i uppgifter som inte får ta längre än 5 arbetsdagar att utföra, på så vis fastnar man inte med mål som är för stor för att nå och man ser hela tiden ett nytt ljus i tunneln smile

Uppdaterar med bilder så fort saaben kommit in i verkstan smile


72 Inlägg
14 juni 2016
#263
Gött!smile


Prototyp tekniker
259 Inlägg
23 augusti 2016
Trådstartare
#264
1 Besikta bruksbilen (Seat Leon 1,8t 20v sport) fixa eventella 2or KLAR!
2 Skrota ner donator saaben
3 Skruva samman motor och låda få koppling och allt att lira
4 Svetsa om insug
5 Vända turbon
6 diverse annnat som jag kan göra med motorn ur
7 Plocka ur volvo spisen ur opeln
8 Bygga ny torped och kardan tunnel (Saab motorn kommer att sitta till 97% innanför framvagnen)
9 Listan fylls på alt efter som


Prototyp tekniker
259 Inlägg
20 januari 2017
Trådstartare
#265
Har köpt en Mig/Mag Svets Migatronic 180 inklusive 5kg gasflaska 4000:- Ett Fynd!

Uppdaterad Lista

1 Besikta bruksbilen (Seat Leon 1,8t 20v sport) fixa eventella 2or KLAR! Såld!

(Ny 1a) pgav utökad familj...(1 st flickvän med 3 st barn) Besikta ny bruksbil VW Sharan comfort 1999 1,8t 20v 17000mil (Fick bilen gratis då den stått med trasiga bromsar i 2,5år, har beställt delar för 7000kr men tror den kommer vara billig i slutändan i alla fall om man gör en "Blocket värdering")

2 Skrota ner donator saaben (Står i verkstan nu men måste hållas körbar tills den nya bruksen är klar)

3 Skruva samman motor och låda, få koppling och allt att lira (Har tillverkat en motorvagga med mått hämtade ur opelns motorrum (Passar det i vaggan så passar det i opeln) dels för att kunna flytta runt spisen enkelt i lokalen samt montera växelåda och provstarta utanför bil, när motorn startat i vaggan så kan man köra saaben till skroten utan att vara rädd att man glömt något)

4 Svetsa om insug

5 Vända turbon

6 Plocka ur volvo spisen ur opeln (En kollega har fått ärva volvogrejerna, han tänkte bygga en trimm motor på sidan av till sin 245:a)

7 Listan fylls på alt efter som...


10 164 Inlägg
20 januari 2017
#266
Trevligt med en fortsättning på tråden smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

snickare
612 Inlägg
20 januari 2017
#267
kanske skulle göra som dig med mitt projekt oxså o ta de mer i delar istället för allt på en gång tongue
en fundering ang motor/låda saabs t5 motor så ska väl omega låda passa bolt on utan att man behöver svetsa om?

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

Prototyp tekniker
259 Inlägg
21 januari 2017
Trådstartare
#268
allenalle skrev:
kanske skulle göra som dig med mitt projekt oxså o ta de mer i delar istället för allt på en gång tongue
en fundering ang motor/låda saabs t5 motor så ska väl omega låda passa bolt on utan att man behöver svetsa om?

t5 sitter väl i de nyare 9:3 9:5? i så fall är jag tveksam... Kanske någon annan vet?


snickare
612 Inlägg
22 januari 2017
#269
för om jag inte missminner mig helt så träffa jag en polare för många år sen o garagegrannen han hade höll på o rakställde en saab motor i en gammal manta o använde sig av saabs t5 motor o omegans låda

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

10 164 Inlägg
22 januari 2017
#270
T5 är gammla T7 är problem motorn dom jag förståt det.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Prototyp tekniker
259 Inlägg
6 februari 2017
Trådstartare
#271
Uppdaterad Lista

1 Ombesiktning av Sharanen idag! Fick 5st 2or på första försöket,
1: Handbroms (Upptäckte att jag behövde byta bromsslangar samtidigt som oken så fick besikta utan handbroms första försöket)
2: Vindrutetorkare (De jag hade beställt från tysklan var för smala för torkararmarna, så det fick bli en tur till biltema)
3: Regskylt fram svåravläst (De nya med Eu märke är ju dock för breda för hållaren... löser det med dubbelhäftande tejp över dagen smile
4: Parkeringsljus... missat att en glödlampa dött
5: Abs... När jag bytte givaren upptäckte jag att givarkransen var i två delar, Mekonomen ville ha 800kr så jag beställde en från skruvat för 90kr smile
Notan för bruks renoveringen stannar på 7000kr så jag är nöjd smile

Efter dagens ombesiktning så kan jag ta itu med punkt 2 på den ursprungliga listan.

2 Skrota ner donator saaben (Står i verkstan nu men måste hållas körbar tills den nya bruksen är klar)

3 Skruva samman motor och låda, få koppling och allt att lira (Har tillverkat en motorvagga med mått hämtade ur opelns motorrum (Passar det i vaggan så passar det i opeln) dels för att kunna flytta runt spisen enkelt i lokalen samt montera växelåda och provstarta utanför bil, när motorn startat i vaggan så kan man köra saaben till skroten utan att vara rädd att man glömt något)

4 Svetsa om insug

5 Vända turbon

6 Plocka ur volvo spisen ur opeln (En kollega har fått ärva volvogrejerna, han tänkte bygga en trimm motor på sidan av till sin 245:a)

7 Listan fylls på alt efter som...


Prototyp tekniker
259 Inlägg
21 mars 2017
Trådstartare
#272
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192846/192846-d124cfed817ca62eab43e1d9d5adbf62.jpg

Nu händer i alla fall något!


Prototyp tekniker
259 Inlägg
24 mars 2017
Trådstartare
#273
Uppdaterad Lista

1 Ombesiktning av Sharanen cool


2 Skrota ner donator saaben cool

3 Skruva samman motor och låda, få koppling och allt att lira (Har tillverkat en motorvagga med mått hämtade ur opelns motorrum (Passar det i vaggan så passar det i opeln) dels för att kunna flytta runt spisen enkelt i lokalen samt montera växelåda och provstarta utanför bil, när motorn startat i vaggan så kan man köra saaben till skroten utan att vara rädd att man glömt något)

4 Svetsa om insug

5 Vända turbon

6 Plocka ur volvo spisen ur opeln (En kollega har fått ärva volvogrejerna, han tänkte bygga en trimm motor på sidan av till sin 245:a)

7 Listan fylls på alt efter som...


10 164 Inlägg
24 mars 2017
#274
Låter som bra planer det där smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Prototyp tekniker
259 Inlägg
26 augusti 2018
Trådstartare
#275
Nu händer det saker igen... fast det går långsamt framåt, Har bökat fram bilen från den plats där den stått i två år, fått upp den på pallbockar. Har sorterat alla lösa delar för att se vad jag ska behålla vs kasta. Sen började jag riva bilen för det första som måste göras är att laga rost... trösklar, skärmkanter och en del golv, tänker inte laga mer än nödvändigt då jag gillar ratstuket. Funderar på att bygga om framvagnen (Nått liknade manta a) så jag inte är beroende av innerskärmar i motorrummet...  Bilder kommer när det händer något intressant.


18 april 2022
#276
Fratma skrev:
Hej på er alla oktanskadade vridmomentstokar, här kommer lite nya byggbilder.
http://www1.garaget.org/gallery/images/193/192846/192846-6fef22bf3546babb59e1b60c21de1c51_tn.jpg http://www1.garaget.org/gallery/images/193/192846/192846-4615954ff0f7d902c7bee17ebf2261da_tn.jpg http://www1.garaget.org/gallery/images/193/192846/192846-4b9916f48bf3f01b9dcd99628cf9fb3b_tn.jpg http://www1.garaget.org/gallery/images/193/192846/192846-e99194e9c0f9f05deb244471eb266f7d_tn.jpg http://www1.garaget.org/gallery/images/193/192846/192846-e8e4784879f42ddbe4cc70515d0453e0_tn.jpg http://www1.garaget.org/gallery/images/193/192846/192846-d5c6f4a1dda3e6c547023bb505b91a99_tn.jpg http://www1.garaget.org/gallery/images/193/192846/192846-f83cb63fedbd2e6414d8f35a34903a9b_tn.jpg http://www1.garaget.org/gallery/images/193/192846/192846-d536b70c03f1d907a49bbe683adcd3d6_tn.jpg http://www1.garaget.org/gallery/images/193/192846/192846-2ee5f5f978dcdd7b76629ee240c823e5_tn.jpg http://www1.garaget.org/gallery/images/193/192846/192846-4a4c20f53d9011f1fdb06efd20c757be_tn.jpg http://www1.garaget.org/gallery/images/193/192846/192846-5c42e2720dc84f63b1a186fa26c30ef4_tn.jpg http://www1.garaget.org/gallery/images/193/192846/192846-c2ecfdb7b05cc04125379af44987d069_tn.jpg http://www1.garaget.org/gallery/images/193/192846/192846-8a5c647bba23520c0c255843da2032dc_tn.jpg http://www1.garaget.org/gallery/images/193/192846/192846-4831da6a1b7bf07ea126e6b6d4f67db3_tn.jpg http://www1.garaget.org/gallery/images/193/192846/192846-02f2db9eef3479f5156f286cd4dc95da_tn.jpg

Fratma skrev:
Den där kadetten är riktigt röten men dock besiktigad och godkänd med alla rosthål. Tänker laga rosten i bärande delar framöver och kanske byta skärnkanterna men det är ju trots allt ett rat bygge smile

Tjena fränt bygge. Bygger själv en kadett c som ska ha trimmad b23 i sig. Undrar hur du fick ditt 240 navet på kadett framvagnen
Senast redigerat av Opelkadettc1200S (18 april 2022)

Hobbymekaniker
471 Inlägg
27 april 2022
#277
Opelkadettc1200S skrev:
Tjena fränt bygge. Bygger själv en kadett c som ska ha trimmad b23 i sig. Undrar hur du fick ditt 240 navet på kadett framvagnen

Gammal tråd, men finns fler som kan svaret på den frågan wink

Du behöver svarva distanshylsor som du trycker på original tappen. Då passar Volvo lagren.

Hade det inte varit för att jag ville ha kvar alternativet att kunna byta till 5 bultat igen kunde jag sålt mina delar. Kan mäta distanserna jag har om du vill?
Senast redigerat av Cassius (27 april 2022)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/


Sök