Visst 500 mil är överdrivet, men 3k mil är alldeles för långt om man är rädd om sin motor...
Förr var serviceintervallerna tusen mil, tror knappast att oljarna har blivit så himla mycket bättre på 10 år att man kan köra det tredubbla. Biltillverkarna höjer intervallen för att klara konkurensen från andra tillverkare, och de flesta svenssons tror att det är helt ok att köra 3 tusen mil på samma olja...
Byt var minst var tusende mil eller 1 gång per år om du har många kallstarter och kör mycket korta sträckor, det rekomenderar i alla fall experterna, och det borde stämma... Oljan börjar ju bli ganska svart just vid den tidpunkten, att köra 2 tusen mil till skulle jag aldrig drömma om att göra, inte heller köpa en beggad bil där det gått så långt mellan bytena..
För tex. Saabs ecopower motorer är det förödande att köra för långt mellan varje oljebyte, p.g av konstruktionsfelet, läste att de flesta ras berodde på att man kört för länge utan att byta olja..
Senast redigerat av mrcelica (26 oktober 2006)
Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....