4094
Sök

Färg på oljan

53 Inlägg
26 oktober 2006
Trådstartare
När är det dags att byta olja, jag vet att det ska göras regelbundet, men finns det ngn tumregel för färgen på den elelr dylikt?

tacksam för svar!

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
26 oktober 2006
Färgen beror på motorns kondition och hur den har körts.
Byte rekomenderas med viss intervall, antal mil.
Skulle tippa på att de flesta bilar ligger på bytesintervallen 1000-1500 mil.

1 639 Inlägg
26 oktober 2006
I en frisk motor så ska den hålla sig gyllenbrun i minst 500 mil..
Det gör inget om den är lite svart, det gäller att hålla reda på hur länge den varit det...
Tumregeln är väll att byta efter 1k mil om man kör med en bra olja, vissa byter efter 500 mil men det är onödigt på en standardmotor.

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

53 Inlägg
26 oktober 2006
Trådstartare
precis, men nu är jag osäker på hur långt bilen gått sedan sist, har precis köpt den. Det finns ingen regel angående färg?

Den var ganska svart innan jag fyllde på igår, nivån var iofs låg så det gick i 2 liter olja utan problem, så jag antar den späddes ut ganska myckert..

Fisketokig
2 997 Inlägg
26 oktober 2006
mrcelica skrev:
I en frisk motor så ska den hålla sig gyllenbrun i minst 500 mil..
Det gör inget om den är lite svart, det gäller att hålla reda på hur länge den varit det...
Tumregeln är väll att byta efter 1k mil om man kör med en bra olja, vissa byter efter 500 mil men det är onödigt på en standardmotor.

500mil låter löjligt lite.

Vad är det för olja då?

Finns då ingen anledning till att byta för ofta om man har bra olja.

Kostar ju 800-900:- med oljebyte och oljan garanterar 3000mil så ett par tusen mil kan man då köra utan problem.

Bytte min originalolja nu vid 1000mil (eget mellanbyte) men annars så var det meningen att 1a service på nya bilen skulle vara vid 3000mil/2år. så nu kommer jag köra återstående 2000mil på denna olja jag bytte till nu.

Helsyntetisk Mobil1 0-40.

I helsike att man bör byta så ofta som var 500 mil sad

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
26 oktober 2006
Själv brukar jag ha som regel att byta olja + filter samt ev. kamrem och oftast tänddelar på nyköpt bil.

53 Inlägg
26 oktober 2006
Trådstartare
bumoar oljeproblemet:smile

Den var ganska svart innan jag fyllde på igår, nivån var iofs låg så det gick i 2 liter olja utan problem, så jag antar den späddes ut ganska myckert..

Fisketokig
2 997 Inlägg
26 oktober 2006
arvidj skrev:

Svart olja och fyller på mer, visst men ett filterbyte kanske är på sin plats, ha koll på hur många mil du kör på samma filter också smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

53 Inlägg
26 oktober 2006
Trådstartare
ja givetvis, men nu har jag ju ínte haft bilen mer än i 5 mil..smile

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
26 oktober 2006
varför bytte du inte filter samtidigt om du endå fyllde på 2 liter kunde du lika gärna tagit 2 till eller va dt nu går i din bil så vet du att du kör med fräscha grejjer inför vintern smile

1 639 Inlägg
26 oktober 2006
Visst 500 mil är överdrivet, men 3k mil är alldeles för långt om man är rädd om sin motor...
Förr var serviceintervallerna tusen mil, tror knappast att oljarna har blivit så himla mycket bättre på 10 år att man kan köra det tredubbla. Biltillverkarna höjer intervallen för att klara konkurensen från andra tillverkare, och de flesta svenssons tror att det är helt ok att köra 3 tusen mil på samma olja...

Byt var minst var tusende mil eller 1 gång per år om du har många kallstarter och kör mycket korta sträckor, det rekomenderar i alla fall experterna, och det borde stämma... Oljan börjar ju bli ganska svart just vid den tidpunkten, att köra 2 tusen mil till skulle jag aldrig drömma om att göra, inte heller köpa en beggad bil där det gått så långt mellan bytena..
För tex. Saabs ecopower motorer är det förödande att köra för långt mellan varje oljebyte, p.g av konstruktionsfelet, läste att de flesta ras berodde på att man kört för länge utan att byta olja..
Senast redigerat av mrcelica (26 oktober 2006)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

9 108 Inlägg
26 oktober 2006
arvidj skrev:

Visste du vilken olja som var i från början??

Ta du och byt olja och filter nu innan vintern för säkerhets skull..

Angående byte inom 500 mil så är det nog bara de som trimmat rejält som gör det så ofta.

115 Inlägg
26 oktober 2006
MilleN skrev:
Angående byte inom 500 mil så är det nog bara de som trimmat rejält som gör det så ofta.

& folkvagnar.. wink

53 Inlägg
26 oktober 2006
Trådstartare
racing-jimpa skrev:
varför bytte du inte filter samtidigt om du endå fyllde på 2 liter kunde du lika gärna tagit 2 till eller va dt nu går i din bil så vet du att du kör med fräscha grejjer inför vintern smile

haha ja om jag hade vetat det samt det faktum att man byter filter och olja samtidigt så..smile

Ska hem och kolla på detta sen..

6 Inlägg
26 oktober 2006
alltså det här med oljebyte måste ju skilja från bil till bil eller har jag fel för mig??? min förra toyota så var det 1500 mil mellan bytena och på saaben jag har nu så är det 3000 mil ....så jag menar det är väl inte fel att byta innanom man nu tycker att det behövs eller att det är en gammal bil...   men det är ju en onödig utgift om nu oljan håller längre

eller?

men jag hade som sagt rekomenderat arvidj att byta olja och filter för att va på den säkra sidan.

Saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaab!

Fartygsingenjör
550 Inlägg
26 oktober 2006
Det beror som sagt var på vilken bil du kör, om du kör långa/korta körningar, trimmade eller standard bil. Men har du precis köpt bilen och är osäker hur långt den gått så byt den är ingen stor kostnad. Motorer ska renoveras inifrån wink

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

1 161 Inlägg
26 oktober 2006
ja hade ingen olja i i ungefär ett halvår visserligen åkte ja inte på vägarna me bilen men ett antal varv stopp o så blev de ju big_smile den stanna 4 va bara att vggr men de vänta tills den kallna så funka den felfritt igen big_smile

Avstängd
67 Inlägg
26 oktober 2006
KOLSVART OCH VATTNIG big_smile då har du använt bilen iaf

4 586 Inlägg
31 januari 2007
jag kör med täta oljebyten nu fär att få motorn ren då olja in alls var mkt att hurra över i min golf iv gti -98

666 Inlägg
31 januari 2007
Jag hade läst detta... jag vet mycket text, å en del fakta...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=31484

// MVH Silver

Sök