2458
Sök

Hur ofta serva en bil igentligen?

1 302 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#1
Hej anledningen till tråden är att jag funderat en aning på hur ofta man egentligen ska serva en motor för att den ska må som bäst, just nu så kör jag en gång om året med nya stift, filter och olja.


1 020 Inlägg
14 maj 2013
#2
Beror på omständigheter o mil
Sommarbilen servas med olja/filter ca 500 mil 1gång per år innan den tas i bruk.
Stift brukar iallafall hålla 3000 mil

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

5 710 Inlägg
16 maj 2013
#3
Som sagt...det beror ju på hur mycket du kör, dock är det alltid en milangivelse och en tid. Typ 2000mil eller 1gg/år.
Kolla i instruktionsboken hur täta milintervall du har.
Glöm heller inte att service innebär mer än olja/filter + stift smile

MVH Jonas
..............

2 072 Inlägg
16 maj 2013
#4
Medans jag läser tråden passar jag o frågar.. om bilen är avställd ca 6mån o startas 1gång i veckan..bör man byta oljan till våren?
Har hört att man ej ska följa longlife oljan på 3000mil utan byta betydligt tidigare!?
Senast redigerat av sandzoo (16 maj 2013)

Sandzoo i da house

5 710 Inlägg
16 maj 2013
#5
Det bästa är att byta olja innan man ställer in den.
Sedan kan man ifrågasätta nyttan med att starta 1gg/vecka. Står bilen bra (typ i ett garage) vinner du inget på att starta så ofta.
Har hört att man ej ska följa longlife oljan på 3000mil utan byta betydligt tidigare!?

Det är inte farligt att byta tidigare. Biltillverkarna har pressat intervallet hårf just för att konkurensen är tuff. Det är ingen idag som köper ny bil och som vill serva var 1000 mil som förr.
Motorerna går renare och skitar ner olja mindre samt att olja är bättre nuförtiden men vid 3000 mil är oljan "slut" och bär på mycket skit så har man tid/råd/lust mår motorn inte dåligt av tidigare byten.

MVH Jonas
..............

665 Inlägg
16 maj 2013
#6
Sommar bil 2ggr om året
Vinter bil aldrig

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)

Herr
1 722 Inlägg
16 maj 2013
#7
Jag brukar serva min "sommarbil" efter hur jag kör, buskör jag ofta då servar jag den mellan 500-800mil, vinterpulkan brukar jag serva efter 1000mil. och då menar jag olja filter.. allt annat brukar jag vänta iaf 3000mil till.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

2 072 Inlägg
16 maj 2013
#8
jonTe skrev:
Det bästa är att byta olja innan man ställer in den.
Sedan kan man ifrågasätta nyttan med att starta 1gg/vecka. Står bilen bra (typ i ett garage) vinner du inget på att starta så ofta.
Har hört att man ej ska följa longlife oljan på 3000mil utan byta betydligt tidigare!?

Det är inte farligt att byta tidigare. Biltillverkarna har pressat intervallet hårf just för att konkurensen är tuff. Det är ingen idag som köper ny bil och som vill serva var 1000 mil som förr.
Motorerna går renare och skitar ner olja mindre samt att olja är bättre nuförtiden men vid 3000 mil är oljan "slut" och bär på mycket skit så har man tid/råd/lust mår motorn inte dåligt av tidigare byten.

ok jag har bara ställt in bilen i garaget o bytt oljan när jag ställer på bilen..
men man kan ju byta innan så slipper man göra de sen smile
fick råd att man bör starta upp bilen då o då sen vet ja inte om de e nått bra lr ej smile

jo ang 3000mil service fick jag också råd att byta oljan vid 18-2000mil

Sandzoo i da house

1 020 Inlägg
16 maj 2013
#9
Såhär skriver tidningen klassiker om oljebytet
Jag skulle definitivt råda dig att byta oljan innan du ställer upp bilen för vinterförvaring. Orsakerna är flera: I oljan samlas det massor av slit- och sotpartiklar som bildas under körning. Många av dessa partiklar är väldigt lätta och sjunker ytterst sakta till botten av tråget. I motoroljan finns ett additiv som kallas dispergent och som har till uppgift att få dessa partiklar att hänga kvar i finfördelad form så att de så småningom pumpas till oljefiltret och fastnar där.

Om motorn får stå under en längre tid hinner dessa partiklar sjunka till botten av tråget och bilda avlagringar som riskerar att bli kvar när den gamla oljan tappas ur. Dessa avlagringar kommer senare att lösas upp och förorena den nya oljan. En annan sak är den kemiska faktorn. Gammal olja innehåller även syror som på sikt kan angripa motorns delar. Dessutom kan gammal olja även innehålla vatten som kan ge upphov till korrosion. Byt olja innan vinteruppställningen!

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

2 751 Inlägg
16 maj 2013
#10
Kör på longlife, har gjort det sen bilen var ny, 3000mil är inte fast intervall som många verkar tro, min brukar bli runt 1600-1900mil.

Who Djaa bless no man curse

1 020 Inlägg
16 maj 2013
#11
Ang longlifeoljan har både vw o volvo haft problem pga för lång service
Så personligen hade jag ej kört mer än 2000 mil på oljan.
Olja är billigare än ny motor

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

2 751 Inlägg
16 maj 2013
#12
andreas1 skrev:
Ang longlifeoljan har både vw o volvo haft problem pga för lång service
Så personligen hade jag ej kört mer än 2000 mil på oljan.
Olja är billigare än ny motor

De som har haft problem är folk som bor i storstäder som kör korta sträckor osv. Folk som pendlar längre sträckor har sällan problem med longlife. Dessutom går det sällan över 2000mil även med longlife olja. När jag kollar i min servicebok så har jag servar ungefär varje 1800mil.

Who Djaa bless no man curse

1 020 Inlägg
16 maj 2013
#13
Korta sträcker kommer servicen tidigare
Sista vw jag ägde rasa pga kox. 18000 mil
Full servicebok o jag körde 10 mil/dag så jo även vi som kör långt fårproblem.
Men helt klart utan labbtest är allt bara spekulationer.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår


Sök