3203
Sök

Böter för tonade framrutor

37 Inlägg
17 maj 2013
#21
Detta skulle jag vilja diskutera, jag förstår att det i slutändan är upp till respektive polisman/besiktningman, men om vi sätter lagboken åt sidan och pratar normer istället, vilket av dessa är okej och går offtas igenom besiktning/flygande:

Räknat på en personlängd av 180cm:

Board upptill framruta, ej i synfält.
Board nertill framruta ej i synfält.
Board upptill sidoruta ej i synfält.
Board nertill sidoruta ej i synfält.

Sen undrar jag vilken av sidorutorna på denna bil får man tona, om nån:
http://rejmesbil.se/sites/default/files … trafic.jpg

Det är två rutor mellan A och B stolpen där den bakre går att hissa ner, och den främre är till för att se sidospeglarna.

Sen sista frågan, är det 500kr i böter totalt eller per ruta?

Tack på för hand!


807 Inlägg
17 maj 2013
#22
board har du en markering på rutan hur långt ner den får gå wink långt ner på rutan klagar dom inte på klistermärken iaf, vet inte hur det är med board.

I'd rather die like a man, than live like a coward

371 Inlägg
17 maj 2013
#23
Nu är jag inte säker men jag tror att du får tona främre sidorutorna men bara till en viss procent.men som sakt jag är inte säker.


2 763 Inlägg
17 maj 2013
#24
Nej, man får ej eftermontera toning på de främre sidorutorna.

Volvo - For Life

371 Inlägg
17 maj 2013
#25
BOLIN_ skrev:
Nej, man får ej eftermontera toning på de främre sidorutorna.
Ok tack då vet man något nytt wink


2 763 Inlägg
17 maj 2013
#26
Moparracing skrev:
BOLIN_ skrev:
Nej, man får ej eftermontera toning på de främre sidorutorna.
Ok tack då vet man något nytt wink
Ingen fara, finns även på första sidan, där står till och med vad lagen säger smile

Volvo - For Life

414 Inlägg
17 maj 2013
#27
Det får sitta toning upp till 17 eller 19% toning OM den monterades ifrån fabrik. Har ibland bilar på jobbet med Dubbelglas och sitter en ljus toning i mellan glasen. Man får med andra ord aldrig eftermontera toning på framrutorna.


103 Inlägg
17 maj 2013
Trådstartare
#28
Har den ljusaste toningen och åkte likt förbannat fast.. men men man får skylla sig själv :p

KHRacing
17 maj 2013
#29
drazen_gti skrev:
board har du en markering på rutan hur långt ner den får gå wink långt ner på rutan klagar dom inte på klistermärken iaf, vet inte hur det är med board.
Markeringen har inget som helst med boarder´s att göra.

772 Inlägg
17 maj 2013
#30
Walkhome skrev:
vilket av dessa är okej och går offtas igenom besiktning/flygande:
Det går inte säga vad som oftast går igenom, eftersom det är helt upp till besiktning/polis vid det tillfället som avgör. Du kan åka igenom med kolsvarta rutor om inte besiktningspersonen är uppmärksam, och du kan som skrivet tidigare åka dit för ljusaste toningen som knappt märks.


Sök