3522
Sök

Saab 9-5 2.0 T -98 tvekar och är ryckig

1 253 Inlägg
18 maj 2013
Trådstartare
#1
Tycker den rycker en hel del när man gasar på den går liksom inte mjukt som saabar brukar göra. Den liksom tvekar lite grann och känns lite trött men bara om man gasar på, kör man lugnt så går den fin fint.

den bromsar upp accet, gasar igen och bromsar upp och är allmänt seg förstås pga detta. ibland sticker den iväg fint på 2 :an men sen när man växlar till 3:an så segar den och bromsar liksom upp farten känns det som.
Senast redigerat av opeldrifter (12 juni 2013)

Lev livet nu innan det är för sent

342 Inlägg
20 maj 2013
#2
Börja med att kolla alla vakum och tryckslangar!

Min gissning är att en slang har spruckit/hoppat loss. Mycket god idé att byta alla vakumslangar då dessa brukar torka och spricka, vilket resulterar i alla möjliga problem.

1 253 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
#3
ja de är lite torra en del men ja blir att kolla dom och se, även dumpen har väl kanske gjort sitt då den verkar dumpa när man gasar och inte som det ska vara när man släpper gasen tongue Låter som en gräshoppa med när laddet kommer ( det lilla som kommer från Lågtryckaren)

Sen är det ju så att förra ägaren slängt i en Aero turbo och inte lagt in något annat program till den så den går ju fortfarande som en LTT fast med en Aero turbo

Bar tillägga att turbon är ny för drygt 400 mil sedan
Senast redigerat av opeldrifter (20 maj 2013)

Lev livet nu innan det är för sent

1 253 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
#4
Jaha bytte lite slangar och bilen gick bättre men har fortfarande ryckningar för sig vid lite mer inspirerad gasning 2-3-4 :an . Inte alltid men oftast och den liksom tvekar . Man känner att den vill men den tvekar och så kommer den lite o så tvekar lite grann sen så kommer det fullt. Köpte stift på mekonomen men fick några bosch stift som var lika bra... Jaha tänkte jag vi testar då även fast jag vet att det ska bara vara ngk stift!!

kan det vara därför bilen rycker och tvekar eller är det nåt annat. Vakuumslangar de dåliga är bytta och de sitter på plats. Dumpen känns som den läcker men ej säker då den ibland dumpar normalt men på höga varv så dumpar den annorlunda

Lev livet nu innan det är för sent

Bilälskare
283 Inlägg
6 juni 2013
#5
opeldrifter skrev:
Jaha bytte lite slangar och bilen gick bättre men har fortfarande ryckningar för sig vid lite mer inspirerad gasning 2-3-4 :an . Inte alltid men oftast och den liksom tvekar . Man känner att den vill men den tvekar och så kommer den lite o så tvekar lite grann sen så kommer det fullt. Köpte stift på mekonomen men fick några bosch stift som var lika bra... Jaha tänkte jag vi testar då även fast jag vet att det ska bara vara ngk stift!!

kan det vara därför bilen rycker och tvekar eller är det nåt annat. Vakuumslangar de dåliga är bytta och de sitter på plats. Dumpen känns som den läcker men ej säker då den ibland dumpar normalt men på höga varv så dumpar den annorlunda

kan vara ju.. prova låna en annans tändkasset åsså å prova??

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

1 253 Inlägg
7 juni 2013
Trådstartare
#6
Alla man känner kör Volvo sad och köpa ny för att testa nej :p

Lev livet nu innan det är för sent

235 Inlägg
7 juni 2013
#7
Min va likadan å ja bytte dump sen gick den fint igen.

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!

Bilälskare
283 Inlägg
7 juni 2013
#8
opeldrifter skrev:
Alla man känner kör Volvo sad och köpa ny för att testa nej :p

låna från bilfirma..

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

Neerd
1 596 Inlägg
7 juni 2013
#9
jag hade börjat med att kasta i ny programvara som e för aero turbon om nu förra ägaren kastat i en sådan:)

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

1 253 Inlägg
7 juni 2013
Trådstartare
#10
Aero turbo sitter i men vet inte om programvara är insatt men ska koppla en laddtrycksmätare och se vad han laddar nu, känns som han går bättre än LTT när den väl går bra så skjuter den iväg fint smile

Lev livet nu innan det är för sent

1 253 Inlägg
9 juni 2013
Trådstartare
#11
idag har följande bytts

*Tändstift NGK BCPR6ES
* Alla vakuumslangar

Går lite mjukare men fortfarande lite tvekan när man stämplar full matta, liksom gasar på men den bromsar upp en halv sekund sen kommer den lite, stannar upp en halv sekund. När man sen kommer upp lite i varv matar den på som den ska :S

Vad är nästa del att testa då? Har känt på tändkassetten men ingen av spolarna är mer varma än den andra så den tror jag inte det är för den misständer ju inte den bara tvekar. Ibland om man kör upp den på 1:an sen växlar till 2:an så liksom är den helt död i orken sen kommer den som ett brev på posten men någon sekund eller så så är den som en sur gammal volvo 240

Dumpen ej bytt men testat blåsa och suga men går inte så torde väl betyda att den är hel?


Ingen som har mer tips?? Ingen i linköping som kan ta en titt och provköra. Vill ha detta fixat och tänker inte byta del efter del innan jag vet säkert vad det är för fel.....



Edit:

Testat dra R slangen i hopp om att den skulle gå bättre men ingen som helst skillnad så jag kan väl stryka de blå ventilerna då på listan eller vad säger ni?

Ingen ide att dra W slangen väl? Tänkte om det är MV det är fel och den kanske går ryckfritt då men mest önsketänkande hmm Vill bara att den ska gå normalt och inte såhär sad

Något förslag?? Ingen som kan kolla på den irl härikring Linköping ?
Senast redigerat av opeldrifter (13 juni 2013)

Lev livet nu innan det är för sent

1 253 Inlägg
14 juni 2013
Trådstartare
#12
Ingen i närheten av linköping som kan kolla den irl för svårt att beskriva felet helt här på forum...

Häromdagen när jag drog på och höll den upp till det röda på 3:an för att se om rycken släppte något så poff!! kom det ett rökmoln ur avgasröret. vetifan vad det var men var bara en gång. Går som den gjorde innan ingen skillnad, Lättstartad och kör man max 3/4 gas går den hyfsat men svåryck och tvekan finns men mycket mindre än när man har plattan i mattan.

Ryckte ju W slangen och tyckte inte den laddade mer även om jag gasade på lite lätt. Ingen mätare inne i bilen men kände inte att turbon laddade mer än nu hmm

Vad kostar det att trycktesta för o se att det kanske är så enkelt att IC läcker eller tryckslang istället för att tändkassetten ska behöva bytas... ??

Mycket tacksam för all hjäll / tips som kan få denna bilen att gå bra som den ska. För fin för att ge upp på
Senast redigerat av opeldrifter (14 juni 2013)

Lev livet nu innan det är för sent

4 670 Inlägg
14 juni 2013
#13
Åk till en skrot o testa en ny tk. Finns utanför mjölby för 2-300kr. När den börjar bli dålig så märks det vid fullbelastning då den ej orkar ge tillräckligt stark gnista. Detta är ett vanligt problem!!!

Trycktesta kan du lösa själv! Skaffa passande rör som du svetsar ett lock på sätt fast det på turbons insugssdel och ha en däckventil på locket. Trycksätt systemet
Senast redigerat av mickius (14 juni 2013)


1 253 Inlägg
14 juni 2013
Trådstartare
#14
Utterstad skroten eller mena du?

Haha jag och svets är inte kompisar tongue Meka kan jag men svets nja smile Du har ingen lust att provköra och se om du tycker det är tk eller ej?

Lev livet nu innan det är för sent

Bilälskare
283 Inlägg
14 juni 2013
#15
tändkassett.. min höll på likadant vid fullt gaspådrag.. och kolla vaccumslangarna till spjällhuset samtidigt.. boven på min va slangarna på spjällhuset och tändkassetten.

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

1 253 Inlägg
14 juni 2013
Trådstartare
#16
slangarna är bytta så den har slutat dö när man går ner på tomgång så den delen är ju löst men bara detta tråkiga problem kvar. Okej hmm ja kanske är tk då hmm

Lev livet nu innan det är för sent

96 Inlägg
18 juni 2013
#17
Har du kollat bränslepump / Filter

Tändkasett

wg armen

dumpen

turbon om den glappar

lamda värden

m.m m.m

1 253 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
#18
Bränslepumpen bytt dock ej filtret då det såg nybytt ut
Tändkassett har jag ej testat då jag inte har någons att testa med.
Wg armen går trögt som den skall då den är ny och även turbon är ny
Dumpen dumpar och låter som den ska och nya vakuumslangar sitter på

Lambdavärden ej kollade

Går kanon sålänge man kör normalt
Senast redigerat av opeldrifter (18 juni 2013)

Lev livet nu innan det är för sent

269 Inlägg
18 juni 2013
#19
Försök att "nolla" systemet helt, ta bort minuskabeln från batteriet i drygt 20 sekunder, sätt dit kabeln, starta och håll varven på tretusen tills nollan i värmedisplayen slocknat eller i ca: 10-15 sekunder.
Det där med att hålla varven på ca: 3000 är viktigt så att systemet får rätt info från alla givare, gjorde du det inte när du bytte turbo (jag antar att du hade bort batterikabeln då) så blir den ryckig och djävlig beroende på att systemet inte vet vilka värden det gå efter.

Mopar or no car:)

1 253 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
#20
jonnielahti skrev:
du har bytt till fel tändstift, ska va bcpr7es-11

Testat båda och ingen skillnad

Lev livet nu innan det är för sent


Sök