3278
Sök

Någon som fyller AC billigt?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
26 maj 2013
#21
Vettemannen skrev:
henke_99 skrev:
Da_Bear skrev:
Då tråden är aktuell så kidnappar jag den lite.
Min kondensor är mos så det sipprar långsamt långsamt ut gas ur den och har gjort under några år. Det är dock fortfarande tryck i systemet men ej tillräckligt för att starta kompressorn.

Om jag byter kondensorn (själv), är det "bara" att fylla på gas varje vår och se glad ut?

Har ingen lust att helrenovera systemet då det antagligen kostar mer än vad bilen är värd. Men om man kan få kyla under sommarmånaderna vore det kalas.

Byter du den komponent som läcker så ska det ju räcka att fylla på en gång så funkar det i flera år sen. (iaf i teorin) Så byt kondensorn och torkfiltret (det brukar inte vara särskilt dyrt) själv så kan du låta nån firma fylla den åt dig sen. Såvida inget annat läcker, då får du laga det med. Det är sällan man helrenoverar en ac-anläggning, man byter ut dom komponenter som är trasiga bara.

Sen är det även så att har man en fungerande ac så ska man köra den nån gång ibland (gärna nån gång i veckan) även under dom kalla månaderna, detta för att oljan i systemet ska hålla sig jämt utspridd och hjälpa till att täta vid alla o-ringar och packboxen i kompressorn. Det är väl framför allt viktigt på lite äldre anläggningar som varit i bruk ett tag.

Vissa AC-anläggningar fungerar inte om det understiger en viss utetemperatur. Kolla i instruktionsboken.

/Benny

Och då får man ta in dom i ett utrymme som har högre temperatur än så. (som har lämplig anordning för att få ut avgaserna från motorn) Det har jag oxå läst i instruktionsboken. (fast i det fallet handlade det inte om en bil utan en volvo a25d dumper, spelar dock mindre roll eftersom just ac:n är konstruerad på ungefär samma sätt oavsett fordon)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

326 Inlägg
26 maj 2013
#22
Vettemannen skrev:
Vissa AC-anläggningar fungerar inte om det understiger en viss utetemperatur. Kolla i instruktionsboken.

/Benny

Om man slår på defrostläget så brukar AC:n starta oavsett hur kallt det är. Vet dock inte om det gäller alla bilar, men troligtvis rätt många.

DMNDphoto
727 Inlägg
26 maj 2013
#23
Helvete_racing skrev:
bara att du åker till en vanlig kylfirma. typ någon firma som håller på med värmepumpar eller liknande.  thermia, IVT, eller vad det nu finns för ställen i din närhet. dom har sån gas och det fyller dom på några minuter efter dom vaccumsugit systemet några minuter.

Alla värmepumps firmor gör det inte. Långt ifrån alla faktiskt.

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710

214 Inlägg
28 maj 2013
#24
envirosafe är typ "gasol" som jag skrev förut. Blandning mellan propan och butan troligen därav den låga fyllningsvikten.

Småhål i kondensor är lite känsligt, där är trycket högt när AC går. mellan 10-20 bar. Byt delen, byt oringar, som du smörjer in i PAG-olja så blir det nog bra. Köper du kondensor på biltema så måla den gärna med nån skyddande färg så saltet inte tar den direkt.

Man kan vara grymt oseriös med AC-anläggningar och dom funkar ändå. Jag har eftermonterat ac i min mors saab 9000 som jag vacuumsugit och fyllt på, bytte inte torkfilter. Den funkar fint, men den dagen kompressorn rasar blir jag inte förvånad. Men det var billigt typ 100:- för gasen smile Har en reservkompressor på hyllan, men det är nog en klen tröst för oljan är nog nedbruten redan och den blir nog sönderfrätt inifrån.


Sök