Vettemannen skrev:
henke_99 skrev:
Da_Bear skrev:
Då tråden är aktuell så kidnappar jag den lite.
Min kondensor är mos så det sipprar långsamt långsamt ut gas ur den och har gjort under några år. Det är dock fortfarande tryck i systemet men ej tillräckligt för att starta kompressorn.
Om jag byter kondensorn (själv), är det "bara" att fylla på gas varje vår och se glad ut?
Har ingen lust att helrenovera systemet då det antagligen kostar mer än vad bilen är värd. Men om man kan få kyla under sommarmånaderna vore det kalas.
Byter du den komponent som läcker så ska det ju räcka att fylla på en gång så funkar det i flera år sen. (iaf i teorin) Så byt kondensorn och torkfiltret (det brukar inte vara särskilt dyrt) själv så kan du låta nån firma fylla den åt dig sen. Såvida inget annat läcker, då får du laga det med. Det är sällan man helrenoverar en ac-anläggning, man byter ut dom komponenter som är trasiga bara.
Sen är det även så att har man en fungerande ac så ska man köra den nån gång ibland (gärna nån gång i veckan) även under dom kalla månaderna, detta för att oljan i systemet ska hålla sig jämt utspridd och hjälpa till att täta vid alla o-ringar och packboxen i kompressorn. Det är väl framför allt viktigt på lite äldre anläggningar som varit i bruk ett tag.
Vissa AC-anläggningar fungerar inte om det understiger en viss utetemperatur. Kolla i instruktionsboken.
/Benny
Och då får man ta in dom i ett utrymme som har högre temperatur än så. (som har lämplig anordning för att få ut avgaserna från motorn) Det har jag oxå läst i instruktionsboken. (fast i det fallet handlade det inte om en bil utan en volvo a25d dumper, spelar dock mindre roll eftersom just ac:n är konstruerad på ungefär samma sätt oavsett fordon)
Den som spar han har, fast inte lika roligt...