3932
Sök

Varför kallar många sitt trimminsug för plenum?

1 653 Inlägg
23 maj 2013
#21
Stefan7neson skrev:
Kolhasse skrev:
Evildan skrev:
Andra små ting med svåra namn eller benämningar:
Hjulskruv, inte hjulbult, en bult har inga gängor.

Jo, de har de nog...

En hjulbult             och               fyra hjulmuttrar.
http://i42.tinypic.com/vhyplu.png
Korrekt benämning vore "hjulskruv", som du skriver men mer vedertaget är "Bult", som egentligen är något helt annat. Ingen har nog monterat hjulen med fel sorts skruv eller bult.
Fast det här är väl inget att muttra om.
Värre är det med alla talfel eller dialektala avdrifter.
http://s.rimg.info/f8eb0f511769ae3e17c3f81df60b2d10.gif

Ja, det här med bult vs skruv diskuteras ju flitigt ibland.
Skruv används där gängan själv håller fast detaljen och skruven, medans bult behöver en mutter eller bakomvarande gänga för att fästa korrekt.

Alltså.
Skruv: Självgängande i fästmaterialet.
Bult: Genomgående gänga för mutter eller gängad detalj.

tongue

NEJ!

till och med Wikipedia har rätt så det är enklast att citera därifrån..

Bult är en ogängad cylindrisk kropp som användas vid sammanfogning, med eller utan skalle.[1][2] Till skillnad från en nit så formförändras inte bulten nämnvärt vid sammanfogning. Bulten låses med hjälp av friktion och i vissa fall endast dragningskraft. En variant av bult är länkbulten med hål i änden som kan låsas med hjälp av saxsprint eller en hårnålssprint.[3]

En bult är i sin ursprungliga betydelse ogängad men lekmannamässigt används bult och bultförband för grövre gängad skruv och skruvförband.[3]

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 maj 2013
#22
Thullen skrev:
Stefan7neson skrev:
Kolhasse skrev:

Jo, de har de nog...

En hjulbult             och               fyra hjulmuttrar.
http://i42.tinypic.com/vhyplu.png
Korrekt benämning vore "hjulskruv", som du skriver men mer vedertaget är "Bult", som egentligen är något helt annat. Ingen har nog monterat hjulen med fel sorts skruv eller bult.
Fast det här är väl inget att muttra om.
Värre är det med alla talfel eller dialektala avdrifter.
http://s.rimg.info/f8eb0f511769ae3e17c3f81df60b2d10.gif

Ja, det här med bult vs skruv diskuteras ju flitigt ibland.
Skruv används där gängan själv håller fast detaljen och skruven, medans bult behöver en mutter eller bakomvarande gänga för att fästa korrekt.

Alltså.
Skruv: Självgängande i fästmaterialet.
Bult: Genomgående gänga för mutter eller gängad detalj.

tongue

NEJ!

till och med Wikipedia har rätt så det är enklast att citera därifrån..

Bult är en ogängad cylindrisk kropp som användas vid sammanfogning, med eller utan skalle.[1][2] Till skillnad från en nit så formförändras inte bulten nämnvärt vid sammanfogning. Bulten låses med hjälp av friktion och i vissa fall endast dragningskraft. En variant av bult är länkbulten med hål i änden som kan låsas med hjälp av saxsprint eller en hårnålssprint.[3]

En bult är i sin ursprungliga betydelse ogängad men lekmannamässigt används bult och bultförband för grövre gängad skruv och skruvförband.[3]

Undrar just hur många som bytt till pinnbult och låter topplocket sitta med saxsprint :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 maj 2013
#23
Intressant är också folks uppfattning om vad som behövs vid trimning av bilen.  Jag får ofta frågor där man tycker att man är en bra bit på väg och i princip bara behöver ett tips om den där sista touchen som framkallar de 600 hästarna.

Den man gjort är

Öppet sportluftfilter
Dumpventil
Större spridare
Progressiv BTR - med ökat soppatryck
Short shift
Avgaskammar - med ställbara drev


...varav inget bidrar till en högre effekt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Avstängd
10 388 Inlägg
23 maj 2013
#24
torpis skrev:
Intressant är också folks uppfattning om vad som behövs vid trimning av bilen.  Jag får ofta frågor där man tycker att man är en bra bit på väg och i princip bara behöver ett tips om den där sista touchen som framkallar de 600 hästarna.

Den man gjort är

Öppet sportluftfilter
Dumpventil
Större spridare
Progressiv BTR - med ökat soppatryck
Short shift
Avgaskammar - med ställbara drev


...varav inget bidrar till en högre effekt.

Ehm va?!

Där har du väl åtminstone en 2-300 extra my little ponys bara där?! wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

234 Inlägg
23 maj 2013
#25
torpis skrev:
Thullen skrev:
Stefan7neson skrev:
Ja, det här med bult vs skruv diskuteras ju flitigt ibland.
Skruv används där gängan själv håller fast detaljen och skruven, medans bult behöver en mutter eller bakomvarande gänga för att fästa korrekt.

Alltså.
Skruv: Självgängande i fästmaterialet.
Bult: Genomgående gänga för mutter eller gängad detalj.

tongue

NEJ!

till och med Wikipedia har rätt så det är enklast att citera därifrån..

Bult är en ogängad cylindrisk kropp som användas vid sammanfogning, med eller utan skalle.[1][2] Till skillnad från en nit så formförändras inte bulten nämnvärt vid sammanfogning. Bulten låses med hjälp av friktion och i vissa fall endast dragningskraft. En variant av bult är länkbulten med hål i änden som kan låsas med hjälp av saxsprint eller en hårnålssprint.[3]

En bult är i sin ursprungliga betydelse ogängad men lekmannamässigt används bult och bultförband för grövre gängad skruv och skruvförband.[3]

Undrar just hur många som bytt till pinnbult och låter topplocket sitta med saxsprint :-)

Jag kanske har dålig humor eller är trött men det där fick mig fan att garva så att tårarna spruta. smile

Mvh// Mattias

Evildan
23 maj 2013
#26
När vi nu spaltar egenuppfunna ord och andra språkliga felaktigheter.

Trippelmätare, vad har dessa personer tänkt mäta tre gånger?
Trippmätare, denna mäter trippen du kört.

Frågor på det?
Googla då.


Thullen, tack för att du redde ut den punkten.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
23 maj 2013
#27
volvodrajvor skrev:
Ett insug består dels av ett plenum som är själva "kammaren". Men det består även av fler delar för att bilda ett komplett insug.

Ett plenum är inte ett häftigare insug. Finns heller inget som heter plenuminsug.

Man kan inte byta upp sig från ett "vanligt medelmåttigt insug" till ett "superspecial PLENUM ++", tyvärr hade det gamla skitinsuget också ett plenum! och kan likaväl som det nya gå under kodnamnet "plenum".

Försök sprida detta: Insuget heter fortfarande insug om man uppgraderar sig!

Diskussionsunderlag: Tycker du det är befogat att kalla sitt specialbyggda insug för plenum för det låter häftigare?

Mvh E

På min Cheva har jag Plenumrör/kammare, därifrån går det 4 rör på var sida ner till insuget som ligger direkt på motorblocket.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

9 121 Inlägg
23 maj 2013
#28
Hehe kul tråd!

Sen har vi det här med alltid och aldrig. Alltid stavas alltid med 2 L och aldrig stavas aldrig med 2 L.

Enda och ända är många som blandar ihop med.

Ende/enda = ensam i sitt slag, bara en; vard. äv. endaste (förstärkande); inte en endaste en

Ända = yttersta delen av något; slut
=stump (garnända);
= ändamål (till den ändan lät han...);
= (vard.) bakdel, stjärt
= göra slut på, (ändalykt, skämtsamt även=bakdel)
=(understryker riktning el rörelse) ända hit, ända till månen

Ur Bonniers svenska ordbok
Senast redigerat av Putteliten (23 maj 2013)


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
23 maj 2013
#29
volvodrajvor skrev:
Germax skrev:
För att inte tala om alla som säger plenium..?!

Premium pleniuminsug med extra moss! sen måste bara mapa om så inte lambasonden ger fel singnal

Ack så skönt att sär skriva känner mig som en rövare nu

big_smile

Haha! Den är bra!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

313 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
#30
Vettemannen skrev:
På min Cheva har jag Plenumrör/kammare, därifrån går det 4 rör på var sida ner till insuget som ligger direkt på motorblocket.

/Benny

Där ser man!! dubbelplenium neutral eller så fatta jag det fel för borde det inte va insugningsrör -> plenum -> runners -> kanaler i toppen?


9 121 Inlägg
23 maj 2013
#31
Det är många med som vill tona sina bilar med. Va gör man då? Tona håret kan man ju göra å då färgar man det, är det likadant med bilen då när man tonar den?


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
23 maj 2013
#32
volvodrajvor skrev:
Vettemannen skrev:
På min Cheva har jag Plenumrör/kammare, därifrån går det 4 rör på var sida ner till insuget som ligger direkt på motorblocket.

/Benny

Där ser man!! dubbelplenium neutral eller så fatta jag det fel för borde det inte va insugningsrör -> plenum -> runners -> kanaler i toppen?

Det ligger faktiskt ett insug på motorblocket där injektorerna (spridarna) sitter, från detta insug så går det kanaler till de båda topparna.

https://www1.garaget.org/archive/129/128713/172210/172210-1826161.jpg

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (23 maj 2013)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

313 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
#33
Vettemannen skrev:
volvodrajvor skrev:
Vettemannen skrev:
På min Cheva har jag Plenumrör/kammare, därifrån går det 4 rör på var sida ner till insuget som ligger direkt på motorblocket.

/Benny

Där ser man!! dubbelplenium neutral eller så fatta jag det fel för borde det inte va insugningsrör -> plenum -> runners -> kanaler i toppen?

Det ligger faktiskt ett insug på motorblocket där injektorerna (spridarna) sitter, från detta insug så går det kanaler till de båda topparna.

/Benny

http://www.mirrorfinishpolishing.com/PICTURES/POLISHING-PARTS/FULL-SIZE-PHOTOS/INTAKE-MANIFOLDS/CHROME-LIKE-POLISHING-INTAKE-MANIFOLD-499.JPG


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
23 maj 2013
#34
volvodrajvor skrev:
Vettemannen skrev:
volvodrajvor skrev:

Där ser man!! dubbelplenium neutral eller så fatta jag det fel för borde det inte va insugningsrör -> plenum -> runners -> kanaler i toppen?

Det ligger faktiskt ett insug på motorblocket där injektorerna (spridarna) sitter, från detta insug så går det kanaler till de båda topparna.

/Benny

http://www.mirrorfinishpolishing.com/PI … LD-499.JPG

Om du tittar på denna länk så ser du hur det ser ut på Cheva. De fyra stora hålen du ser där sitter rören som kommer från Plenumröret och givetvis så finns det fyra hål på andra sidan också.

http://www.summitracing.com/parts/edl-3 … l/corvette

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Team VeboTrim
322 Inlägg
23 maj 2013
#35
Putteliten skrev:
Det är många med som vill tona sina bilar med. Va gör man då? Tona håret kan man ju göra å då färgar man det, är det likadant med bilen då när man tonar den?

Toningsfilm heter det ju faktiskt. Så jag antar att man vill tona rutorna på bilen.

Ibland är det svårt. Men förstår man inte så förstår man inte wink

Team VeboTrim @ Facebook

513 Inlägg
24 maj 2013
#36
volvodrajvor skrev:
Tuning för dummies smile

Plenum = eftermarknads- eller specialbyggt insug.

Diffad eller "har diff" = Mer eller mindre konstant drivning beroende på utförande.

Coilovers = Kit med stötdämpare och fjädrar som kan justeras i höjdled.

Plenum har inget med eftermarknads grejer att göra. Ett insug har en plenumkammare som leder luft ner genom trattarna till toppens insugskanaler. Skillnaden mellan ett original insug och ett eftermarknads, utformning!

Vad det gäller en "diffad bil" så handlar det om ett slang för en diffbromsad bil där diffen gör att bilen tillåter olika relationshastigheter.  Diffbromsen hindrar diffen att göra det den ska så man kan få ner mer kraft i backen.

Coilover är enkelt stötdämpare med fjädern runt sig. Ställa höjd är inget måste, lika lite som att den måste ha olika typer av fjädrar eller inställningar på bekämpningen osv, finns massor av finanser man kan lägga till.
Senast redigerat av Melin82 (24 maj 2013)

577 Inlägg
24 maj 2013
#37
så när jag säger att jag ska lacka bilen så ska även rutor, hjul, chassit, inredning osv inkluderas?
näää de köper jag inte. om man bucklar bilen så innebär det att bilen har körts i en kross för det är ju hela bilen som har bucklats.så träligt att polera bort underredsmassan när man polerar bilen. mina säten blir alltid så blöta när jag tvättar bilen. jag tänkte chippa bilen, vilket chip rekommenderas för bakskärmarna? om man burnar med bilen vad bidrar kupefläkten till och varför ryker inte backspeglarna.

edit
det här var alltså ett svar till putteliten
Senast redigerat av risodlarn (24 maj 2013)

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

513 Inlägg
24 maj 2013
#38
torpis skrev:
Intressant är också folks uppfattning om vad som behövs vid trimning av bilen.  Jag får ofta frågor där man tycker att man är en bra bit på väg och i princip bara behöver ett tips om den där sista touchen som framkallar de 600 hästarna.

Den man gjort är

Öppet sportluftfilter
Dumpventil
Större spridare
Progressiv BTR - med ökat soppatryck
Short shift
Avgaskammar - med ställbara drev


...varav inget bidrar till en högre effekt.

Så skönt att höra, i en modern bil är ju motorstyrning a och o.
Som en fördetta jobbarkompis som skulle trimma sin 300zx genom att först hänga ditt stora turboagg.
Börjat ledsna på turbotrycks diskussionen om hur mycket tryck text en t5 klarar, har ju inget med saken att göra hur mycket man laddar utan hur trycket kommer dit. Menar blås genom en 3" slang eller ett sugrör.

513 Inlägg
24 maj 2013
#39
M_Broberg skrev:
Melin82 skrev:
volvodrajvor skrev:
Tuning för dummies smile

Plenum = eftermarknads- eller specialbyggt insug.

Diffad eller "har diff" = Mer eller mindre konstant drivning beroende på utförande.

Coilovers = Kit med stötdämpare och fjädrar som kan justeras i höjdled.

Plenum har inget med eftermarknads grejer att göra. Ett insug har en plenumkammare som leder luft ner genom trattarna till toppens insugskanaler. Skillnaden mellan ett original insug och ett eftermarknads, utformning!

Vad det gäller en "diffad bil" så handlar det om ett slang för en diffbromsad bil där diffen gör att bilen tillåter olika relationshastigheter.  Diffbromsen hindrar diffen att göra det den ska så man kan få ner mer kraft i backen.

Coilover är enkelt stötdämpare med fjädern runt sig. Ställa höjd är inget måste, lika lite som att den måste ha olika typer av fjädrar eller inställningar på bekämpningen osv, finns massor av finanser man kan lägga till.

hello dumbass

Detta var en förklaring av "garaget.org-iska" Även känt som "Zatzyitiska"

Tackar det värmer att höra, får sån garaget.org-iska när man läser felskrivningar.
Och då tar besserwiss-iska nerven över och man måste släppa på trycket.
Så skönt att vara en dumbass som du. Aj aj nu halka jag på ironiskalet och landade i hämndpölen.
Senast redigerat av Melin82 (24 maj 2013)

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
24 maj 2013
#40
finns en grej som stör mig sjukt mycket...

det Garagiska ordet Front  är det svenska ordet för Stötfångare

det svenska ordet front på ett fordon är det som sitter framför A-stolpen

alltså framskärmar,motorhuv,lysen,stötfångare m.m

frågan är varför man kallar det Front istället för stötfångare..

sen är vänstersidan samma sida oavsätt om du står bakom bilen eller framför bilen och tittar på det.
för bilen är då inte vänsterstyrd när du står framför den och högerstyrd när man står bakom den smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök