Hoppas du köpte ett spjällhus med samma nuffror som ditt gamla, annars måste du besöka volvo och få ny programvara inladdad så dom "gifts" samman...
när min v70 strulade med spjället och ETS verkade etsa sig fast så pallade jag inte leta beggat, eller köpa volvo, utan köpte ett renoverat med borstlös motor på Atech2 för 3695:- inkl frakt, mot att man skickade tillbaka sitt gamla, funkade bolt on eftersom det var samma nummer på grejerna, så bara montera och köra och funkat perfekt sen dess..
Bra jobbat, hoppas besöket på bilprovningen blir smärtfritt
Klart den kommer!
GuggeKarlberg skrev:
Om man får fråga, hur får man lös själva ramen runt klimatanläggningen och stereon? Sitter den bara med clips? Ser bra ut för övrigt!
Sitter en massa Torx25, vissa sitter väldigt dolt..
Alternativen jag provat vid byte: 1. Använda spegel och föra in handen i "stereohålet" och skruva, gick segt och man tappar tålamodet.. 2. Plocka loss exakt hela instrumenbrädan, lossa ratten, lossa bultarna genom torpedväggen. Bra om man ska fixa trasiga fästen Tidskrävande! 3. Skruva loss knäskydden på vardera sida, vik bak mattan och ta loss plastpanelerna. Sen gäller det att få in huvudet och torxmejseln. Inte det mest ergonomiska, men klart det lättaste jag gjort
Bra jobbat, hoppas besöket på bilprovningen blir smärtfritt
Klart den kommer!
GuggeKarlberg skrev:
Om man får fråga, hur får man lös själva ramen runt klimatanläggningen och stereon? Sitter den bara med clips? Ser bra ut för övrigt!
Sitter en massa Torx25, vissa sitter väldigt dolt..
Alternativen jag provat vid byte: 1. Använda spegel och föra in handen i "stereohålet" och skruva, gick segt och man tappar tålamodet.. 2. Plocka loss exakt hela instrumenbrädan, lossa ratten, lossa bultarna genom torpedväggen. Bra om man ska fixa trasiga fästen Tidskrävande! 3. Skruva loss knäskydden på vardera sida, vik bak mattan och ta loss plastpanelerna. Sen gäller det att få in huvudet och torxmejseln. Inte det mest ergonomiska, men klart det lättaste jag gjort
Aah dessa förbannade torx25 haha men tackar och bockar för hjälpen, tänkte ta lös min här nån gång i framtiden så kan vara bra att veta hur man gör då!
Lämnade in bilen på Volvo för hjulinställningen imorse, fick ett samtal på EM att mekanikern märkte att ena bussningen till bakvagnen va helt slut. Detta påpekades under servicen jag gjorde 2013, men varken på besiktningen eller servicen 2014 så sa de inte något om det. Dessutom så var hjullagret glappt på den sida som tog smällen av trotoarkanten.
Så alla mina planer försvann, blev visst mer jobb och mer utgifter på bilen... Nya yttre bussningar till bakvagn Hjullager
Om det är de bussningarna Zleepy länkade kommer du ha en rolig stund om du väljer att byta dem själv Självklart går det men räkna med ord från den fina listan Även bland volvomekaniker brukar dessa bussningar vara en favorit utan dess like
Så tror jag det är exakt såna jag har liggandes till båda sidorna, skulle byta förut på min andra v70 men blev inte av..
Exakt, en utav dom där är dåliga, så köpte nya idag Ska byta i helgen
Bobber93 skrev:
Om det är de bussningarna Zleepy länkade kommer du ha en rolig stund om du väljer att byta dem själv Självklart går det men räkna med ord från den fina listan Även bland volvomekaniker brukar dessa bussningar vara en favorit utan dess like
Mekanikern jag prata med förklarade hur man gör och vad man ska tänka på så det kommer nog gå fint
Så tror jag det är exakt såna jag har liggandes till båda sidorna, skulle byta förut på min andra v70 men blev inte av..
Exakt, en utav dom där är dåliga, så köpte nya idag Ska byta i helgen
aha, här så försökte jag ge dig delar gratis så du slapp slösa pengar i onödan för min gamla bil ska säljas och har ingen användning för dom som ligger i bagaget sen länge tillbaka..
just för som en annan skrev här i tråden, blir MYCKET väl valda fina ord, och det är jävligt jobbigt.. jag försökte mig på det på lokala GDS hallen, men gav upp när jag insåg att jag nog hade behövt lämna kvar bilen där för det gick fan inte, oavsett hur jag försökte och med 2kr minuten blir det snabbt dyrt t.om grabbarna på mekonomen suckade lätt när jag frågade om dom kunde byta dom hehe, som aldrig blev av
Så tror jag det är exakt såna jag har liggandes till båda sidorna, skulle byta förut på min andra v70 men blev inte av..
Exakt, en utav dom där är dåliga, så köpte nya idag Ska byta i helgen
aha, här så försökte jag ge dig delar gratis så du slapp slösa pengar i onödan för min gamla bil ska säljas och har ingen användning för dom som ligger i bagaget sen länge tillbaka..
just för som en annan skrev här i tråden, blir MYCKET väl valda fina ord, och det är jävligt jobbigt.. jag försökte mig på det på lokala GDS hallen, men gav upp när jag insåg att jag nog hade behövt lämna kvar bilen där för det gick fan inte, oavsett hur jag försökte och med 2kr minuten blir det snabbt dyrt t.om grabbarna på mekonomen suckade lätt när jag frågade om dom kunde byta dom hehe, som aldrig blev av
Ajdå, hann ju köpa nya innan du skrev Men tack för omtanken Skam den som ger sig, så funkar min assistans (pappa)
Hur har det gått med meckandet? hunnit svära hela alfabetet ännu?
Själv skruvade jag ner en jävla massa igår, tryckrör, plockade loss fläktkåpan, icrör osv, blev nästan tokig, men såå sjukt glad över att någon på volvo förut INTE hade dragit gasspjällets elkabel bakom startmotorn när det byttes! fucking awsome! men yikes vad det såg ut, var dränkt med olja överallt... men blev bra rengjort, tomgången känns bättre, samt bilen går mycket bättre
Hur har det gått med meckandet? hunnit svära hela alfabetet ännu?
Själv skruvade jag ner en jävla massa igår, tryckrör, plockade loss fläktkåpan, icrör osv, blev nästan tokig, men såå sjukt glad över att någon på volvo förut INTE hade dragit gasspjällets elkabel bakom startmotorn när det byttes! fucking awsome! men yikes vad det såg ut, var dränkt med olja överallt... men blev bra rengjort, tomgången känns bättre, samt bilen går mycket bättre
Hur har det gått med meckandet? hunnit svära hela alfabetet ännu?
Själv skruvade jag ner en jävla massa igår, tryckrör, plockade loss fläktkåpan, icrör osv, blev nästan tokig, men såå sjukt glad över att någon på volvo förut INTE hade dragit gasspjällets elkabel bakom startmotorn när det byttes! fucking awsome! men yikes vad det såg ut, var dränkt med olja överallt... men blev bra rengjort, tomgången känns bättre, samt bilen går mycket bättre
Här är en till som väntar på att få höra om det blev alla bokstavskombinationer En klar skillnad på spjället före och efter kan ju lugnt påstås
hehe förstår det, jag försökte som sagt mig på det där på lokala gdshallen, och hann svära halva alfabetet och då försökte jag bara på ena sida, men fick fan inte loss skiten och gav tillslut upp, för hade nog aldrig fått tillbaka den nya, samt hade blivit dyrt och haft bilen ståendes kvar där över natten och kommande vecka haha
Yes, det kan vi lugnt säga, tryckröret från intercoolern till spjället var dränkt i olja, både utvändigt och i böjen upp mot spjället, så tog en bra stund att rengöra, men nu med rengjort spjäll så har bilen stabilare tomgång, samt går bättre
Hur har det gått med meckandet? hunnit svära hela alfabetet ännu?
Själv skruvade jag ner en jävla massa igår, tryckrör, plockade loss fläktkåpan, icrör osv, blev nästan tokig, men såå sjukt glad över att någon på volvo förut INTE hade dragit gasspjällets elkabel bakom startmotorn när det byttes! fucking awsome! men yikes vad det såg ut, var dränkt med olja överallt... men blev bra rengjort, tomgången känns bättre, samt bilen går mycket bättre
Här är en till som väntar på att få höra om det blev alla bokstavskombinationer En klar skillnad på spjället före och efter kan ju lugnt påstås
hehe förstår det, jag försökte som sagt mig på det där på lokala gdshallen, och hann svära halva alfabetet och då försökte jag bara på ena sida, men fick fan inte loss skiten och gav tillslut upp, för hade nog aldrig fått tillbaka den nya, samt hade blivit dyrt och haft bilen ståendes kvar där över natten och kommande vecka haha
Yes, det kan vi lugnt säga, tryckröret från intercoolern till spjället var dränkt i olja, både utvändigt och i böjen upp mot spjället, så tog en bra stund att rengöra, men nu med rengjort spjäll så har bilen stabilare tomgång, samt går bättre
Det är klart man kan tjäna pengar på att byta de bussningarna själv men är faktiskt nästan ett sådant jobb som är bättre att lämna bort om man ser hur jävligt det är Jag bytte (med farsans hjälp) på min V70 förra året i ett vanligt garage utan lyft och det tog en hel dag bara att få loss de där två bussningarna. När vi väl fick ut bussningarna med hjälp av ett antal borr, sticksågen, vinkelslipen, kofot och miljoner med slag från hammare och dorn såg de ut ungefär som ett par schweizerostar Höger sida är betydligt mer krångligt för de är ju ett typ veck i den länkarmen som "låser" bussningen. Men när bussningarna väl var loss var det ganska enkelt att få in de nya på rätt plats. Passade även på att byta bussningarna som håller uppe bakvagnen i samma veva och sen lämnade man in bilen på en hjulinställning och kan säga att bakvagnen blev som om bilen var ny igen