3404
Sök

Åkte på registreringsbesiktning vid flygande, vad gör jag?

2 011 Inlägg
1 juni 2013
#61
Ang hjulen. Okej... Ja för hjulen i sig hade varit godkända. Ser inte ut som du ändrat rullomkretsen jämfört med original. Original hjulen har ofta så kallade ballong däcken. På min har de mätt och trots jag bytt till 17" jämfört med original 16" och ballongdäck, så är rullomkretsen densamma. Sen ang att de är utanför skärmkant var de 3 poliser som gnällde om att de skulle ta i skärmkant, men efter 2 satt sig i bilen och en tryckte ner där bak och det inte gick, så var det också lugnt. Ok så länge däck mönstret var innanför och de inte tar i skärmkant.

Ang avgasrören är det mest vassa och varma föremål utanför bilen de gnällt om, så det hade räckt att kapa av dem nertill.

Ang höja bilen är inget måste, men antar att du skrapar i när du sätter på original hjulen. Om inte så är det ingen lag på hur låg bilen får vara. Sen är det bara positivt om du höjer den, så den går ner i broms rullarna och de kan köra rakt genom. Då har de inget sådant att gnälla om.

Orolig behöver du inte vara alla fall.

Tråkigt att det kostar en del extra jämfört med vanlig besiktning bara.

Lycka till
Senast redigerat av Clintan66 (1 juni 2013)

Inte farten som dödar. Det är stoppen

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
1 juni 2013
#62
Jag tycker att det är lite larvigt att Farbror Blå ofta gnäller om småsaker som det verkar vara i detta fallet. Samtidigt så verkar det vara väldigt många som närmast får en chock när det snackas om regbesiktning när man åker på en flygande. Tror att det mest beror på okunnighet ang. helbilsgodkännande på egen bil.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 140 Inlägg
1 juni 2013
Trådstartare
#63
Clintan66 skrev:
Ang hjulen. Okej... Ja för hjulen i sig hade varit godkända. Ser inte ut som du ändrat rullomkretsen jämfört med original. Original hjulen har ofta så kallade ballong däcken. På min har de mätt och trots jag bytt till 17" jämfört med original 16" och ballongdäck, så är rullomkretsen densamma. Sen ang att de är utanför skärmkant var de 3 poliser som gnällde om att de skulle ta i skärmkant, men efter 2 satt sig i bilen och en tryckte ner där bak och det inte gick, så var det också lugnt. Ok så länge däck mönstret var innanför och de inte tar i skärmkant.

Ang avgasrören är det mest vassa och varma föremål utanför bilen de gnällt om, så det hade räckt att kapa av dem nertill.

Ang höja bilen är inget måste, men antar att du skrapar i när du sätter på original hjulen. Om inte så är det ingen lag på hur låg bilen får vara. Sen är det bara positivt om du höjer den, så den går ner i broms rullarna och de kan köra rakt genom. Då har de inget sådant att gnälla om.

Orolig behöver du inte vara alla fall.

Tråkigt att det kostar en del extra jämfört med vanlig besiktning bara.

Lycka till

Rullomkretsen på hjulen är exakt samma som mina 15" vinterhjul.
Avgasrören var mest som en kul grej och för att se folks reaktioner på vägarna, hehe.
Skrapar gör den vill jag lova wink

1240:- ville bilprovningen ha för kalaset och dekra är väl lite lite dyrare om jag inte har fel.

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!

1 140 Inlägg
1 juni 2013
Trådstartare
#64
Vettemannen skrev:
Jag tycker att det är lite larvigt att Farbror Blå ofta gnäller om småsaker som det verkar vara i detta fallet. Samtidigt så verkar det vara väldigt många som närmast får en chock när det snackas om regbesiktning när man åker på en flygande. Tror att det mest beror på okunnighet ang. helbilsgodkännande på egen bil.

/Benny

Jag tar det med en klackspark, det kostar att ligga på topp wink

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
1 juni 2013
#65
almqvist__89 skrev:
Vettemannen skrev:
Jag tycker att det är lite larvigt att Farbror Blå ofta gnäller om småsaker som det verkar vara i detta fallet. Samtidigt så verkar det vara väldigt många som närmast får en chock när det snackas om regbesiktning när man åker på en flygande. Tror att det mest beror på okunnighet ang. helbilsgodkännande på egen bil.

/Benny

Jag tar det med en klackspark, det kostar att ligga på topp wink

Visst är det så. Det verkar ju inte vara så stora problem i ditt fall. Har läst om andra som har byggt om så pass mycket på en helbilsgodkänd bil att det knappt går att få en godkänd regbesiktning och alternativet är väldigt, väldigt nära skrotning.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 140 Inlägg
1 juni 2013
Trådstartare
#66
Vettemannen skrev:
Visst är det så. Det verkar ju inte vara så stora problem i ditt fall. Har läst om andra som har byggt om så pass mycket på en helbilsgodkänd bil att det knappt går att få en godkänd regbesiktning och alternativet är väldigt, väldigt nära skrotning.

/Benny

Polaren hade lite mer otur, han åkte på regbes med sin skyline r33 som är intagen från england för 6mån sen och regbesad då. Dom tog honom för öppen vevhus ventilation och "Motorn ändrad".

Motorn i sig är orginal fast med polerade tryckrör och blåa silikonslangar så därför misstänkte dom att den var trimmad, det är löjligt som fan då dom inte verkar veta något om trimmade motorer..

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!

2 011 Inlägg
1 juni 2013
#67
Sura pengar och därför fixa de 3 felen också genom med bilen. Inte lönt att chansa också får du en sur pelle på besiktningen också måste du in igen.

Sen är det ofta som Vettemannen skrev att det är löjligt av farbror blå. Han hade väl inte fått något av frugan och det gick ut över dig. Kunde bara bett dig ta bort avgasrören eftersom de är mer ett synligt fel. Hade du då käftat emot kunde han hängt dig. Men bara på om regbesiktning är så jävla onödigt.

Lycka till nu.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
1 juni 2013
#68
almqvist__89 skrev:
Vettemannen skrev:
Visst är det så. Det verkar ju inte vara så stora problem i ditt fall. Har läst om andra som har byggt om så pass mycket på en helbilsgodkänd bil att det knappt går att få en godkänd regbesiktning och alternativet är väldigt, väldigt nära skrotning.

/Benny

Polaren hade lite mer otur, han åkte på regbes med sin skyline r33 som är intagen från england för 6mån sen och regbesad då. Dom tog honom för öppen vevhus ventilation och "Motorn ändrad".

Motorn i sig är orginal fast med polerade tryckrör och blåa silikonslangar så därför misstänkte dom att den var trimmad, det är löjligt som fan då dom inte verkar veta något om trimmade motorer..

Om motorn är trimmad så går dom bara efter reglerna men det är jättesvårt att veta om bilen är trimmad eller inte. Men att bara gå efter polerade rör och blå slangar är ju helt horribelt. "Motorn ändrad" kan nog i vissa fall ge enorma problem eftersom det då kommer in avgasregler. Men hur gick det för polaren med hans regbesiktning?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 140 Inlägg
1 juni 2013
Trådstartare
#69
Vettemannen skrev:
almqvist__89 skrev:
Vettemannen skrev:
Visst är det så. Det verkar ju inte vara så stora problem i ditt fall. Har läst om andra som har byggt om så pass mycket på en helbilsgodkänd bil att det knappt går att få en godkänd regbesiktning och alternativet är väldigt, väldigt nära skrotning.

/Benny

Polaren hade lite mer otur, han åkte på regbes med sin skyline r33 som är intagen från england för 6mån sen och regbesad då. Dom tog honom för öppen vevhus ventilation och "Motorn ändrad".

Motorn i sig är orginal fast med polerade tryckrör och blåa silikonslangar så därför misstänkte dom att den var trimmad, det är löjligt som fan då dom inte verkar veta något om trimmade motorer..

Om motorn är trimmad så går dom bara efter reglerna men det är jättesvårt att veta om bilen är trimmad eller inte. Men att bara gå efter polerade rör och blå slangar är ju helt horribelt. "Motorn ändrad" kan nog i vissa fall ge enorma problem eftersom det då kommer in avgasregler. Men hur gick det för polaren med hans regbesiktning?

/Benny

Det har han inte gjort än då han blev invinkad 2timmar efter mig i onsdags.. Återkommer när både jag och han har vart inne.

Dom stod vid onsdagsträffen i göteborg och vinkade in alla stylade bilar men det var bara jag och polaren med skylinen som fick regbes. Resten fick böter och ombes utav dom jag vet som råkade ut för flygande.

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
1 juni 2013
#70
almqvist__89 skrev:
Vettemannen skrev:
almqvist__89 skrev:

Polaren hade lite mer otur, han åkte på regbes med sin skyline r33 som är intagen från england för 6mån sen och regbesad då. Dom tog honom för öppen vevhus ventilation och "Motorn ändrad".

Motorn i sig är orginal fast med polerade tryckrör och blåa silikonslangar så därför misstänkte dom att den var trimmad, det är löjligt som fan då dom inte verkar veta något om trimmade motorer..

Om motorn är trimmad så går dom bara efter reglerna men det är jättesvårt att veta om bilen är trimmad eller inte. Men att bara gå efter polerade rör och blå slangar är ju helt horribelt. "Motorn ändrad" kan nog i vissa fall ge enorma problem eftersom det då kommer in avgasregler. Men hur gick det för polaren med hans regbesiktning?

/Benny

Det har han inte gjort än då han blev invinkad 2timmar efter mig i onsdags.. Återkommer när både jag och han har vart inne.
Dom stod vid onsdagsträffen i göteborg och vinkade in alla stylade bilar men det var bara jag och polaren med skylinen som fick regbes. Resten fick böter och ombes utav dom jag vet som råkade ut för flygande.

Återkom gärna när ni båda har regbesiktat så vi får veta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

792 Inlägg
1 juni 2013
#71
Snacka om att allmänheten försöker ta bort allt som är roligt med fordon. Det ska "endast" vara ett hjälpmedel för att ta sig från punkt A till B. Helst ska du ha skittråkigt på vägen.


plankan
1 juni 2013
#72
J3n5 skrev:
Snacka om att allmänheten försöker ta bort allt som är roligt med fordon. Det ska "endast" vara ett hjälpmedel för att ta sig från punkt A till B. Helst ska du ha skittråkigt på vägen.

EU heter det - inte allmänheten.

Tomtenisserna långt bort "vet bäst" hur vi skall ha det roll

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
1 juni 2013
#73
plankan skrev:
J3n5 skrev:
Snacka om att allmänheten försöker ta bort allt som är roligt med fordon. Det ska "endast" vara ett hjälpmedel för att ta sig från punkt A till B. Helst ska du ha skittråkigt på vägen.

EU heter det - inte allmänheten.

Tomtenisserna långt bort "vet bäst" hur vi skall ha det roll

Det är det förbannade EU!!!!! Bort med skiten!!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

German Engineering
9 083 Inlägg
1 juni 2013
#74
Vettemannen skrev:
plankan skrev:
J3n5 skrev:
Snacka om att allmänheten försöker ta bort allt som är roligt med fordon. Det ska "endast" vara ett hjälpmedel för att ta sig från punkt A till B. Helst ska du ha skittråkigt på vägen.

EU heter det - inte allmänheten.

Tomtenisserna långt bort "vet bäst" hur vi skall ha det roll

Det är det förbannade EU!!!!! Bort med skiten!!!!!

/Benny

Jag håller med men samtidigt så har ju svenska folket röstat för ett medlemskap.

Ontopic: Hoppas att det ordnar sig med regbesiktningen.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
1 juni 2013
#75
CarpeDiem skrev:
Vettemannen skrev:
plankan skrev:

EU heter det - inte allmänheten.

Tomtenisserna långt bort "vet bäst" hur vi skall ha det roll

Det är det förbannade EU!!!!! Bort med skiten!!!!!

/Benny

Jag håller med men samtidigt så har ju svenska folket röstat för ett medlemskap.

Ontopic: Hoppas att det ordnar sig med regbesiktningen.

Ja, det har DOM, inte JAG!!! Nog med surheter nu, hoppas att han får igenom sin bil nu.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Med lem
22 Inlägg
1 juni 2013
#76
Busgrabb skrev:
DrunkenBoy skrev:
Bra gjort av polisen. En till Kalle Anka-bil borta från vägarna.

Några dagar ja för att besiktiga, sedan är den nog som innan igen.
Med den inställningen kan man undra vad du gör på ett sådant här forum?

Kollar på den här sidan för att jag är bilintresserad. Kul att se bilar ombyggda av kunnigt folk. Däremot inte kul att se standardbilar som istället för ombyggda blivit förstörda, något som man tyvärr alltför ofta ser här.

Dahlgren
450 Inlägg
1 juni 2013
#77
Jag åkte på reg bes med min s60. "Avgassystem" Stod det på pappret.
Åkte in och gjorde en regbes.

Kom ut med ca 9 anmärkningar..


Så ja de tittar hela din bil,
inte bara det som står specificerat på regbesiktning..

Vid regbesiktning skall ALLT vara original.

Tex du kan inte besikta med 20" fälgar om det står att det skall vara 16" original.
De tittar även stötdämpare. så har du coils så blir det surt..
avgasystem måste vara original.
ingen eftermonterad dump.. endast original får sitta där.
Xenon åker du dit på direkt.
Den får inte ens vara sänkt..
Har man otur så tittar de även turbo osv och kan även kräva bromspapper.
Detta är ju ingen vanlig besiktning, utan det är en regbesiktning.
Nu skrev jag bara lite om vad de kan titta på.
men som sagt, allt måste i prinsip vara original!


2 174 Inlägg
1 juni 2013
#78
A-Dahlgren skrev:
Jag åkte på reg bes med min s60. "Avgassystem" Stod det på pappret.
Åkte in och gjorde en regbes.

Kom ut med ca 9 anmärkningar..


Så ja de tittar hela din bil,
inte bara det som står specificerat på regbesiktning..

Vid regbesiktning skall ALLT vara original.

Tex du kan inte besikta med 20" fälgar om det står att det skall vara 16" original.
De tittar även stötdämpare. så har du coils så blir det surt..
avgasystem måste vara original.
ingen eftermonterad dump.. endast original får sitta där.
Xenon åker du dit på direkt.
Den får inte ens vara sänkt..
Har man otur så tittar de även turbo osv och kan även kräva bromspapper.
Detta är ju ingen vanlig besiktning, utan det är en regbesiktning.
Nu skrev jag bara lite om vad de kan titta på.
men som sagt, allt måste i prinsip vara original!

Det där är OTUR rent sagt, har själv och många vänner fått reg på tex xenon, avgas, motoreffekt m.m.

Kompisen åkte till och med in med sin stagea regbesikta den med 20 tum, coils, 3 tum utan katt m.m, endast för väga om den och få billigare skatt.

Så det är upp till bes mannen hur kinkig han är den dagen, om han fått sig något dagen innan. Är det en nyutbildad kan det blir hårdare också.


1 140 Inlägg
2 juni 2013
Trådstartare
#79
hangman skrev:
A-Dahlgren skrev:
Jag åkte på reg bes med min s60. "Avgassystem" Stod det på pappret.
Åkte in och gjorde en regbes.

Kom ut med ca 9 anmärkningar..


Så ja de tittar hela din bil,
inte bara det som står specificerat på regbesiktning..

Vid regbesiktning skall ALLT vara original.

Tex du kan inte besikta med 20" fälgar om det står att det skall vara 16" original.
De tittar även stötdämpare. så har du coils så blir det surt..
avgasystem måste vara original.
ingen eftermonterad dump.. endast original får sitta där.
Xenon åker du dit på direkt.
Den får inte ens vara sänkt..
Har man otur så tittar de även turbo osv och kan även kräva bromspapper.
Detta är ju ingen vanlig besiktning, utan det är en regbesiktning.
Nu skrev jag bara lite om vad de kan titta på.
men som sagt, allt måste i prinsip vara original!

Det där är OTUR rent sagt, har själv och många vänner fått reg på tex xenon, avgas, motoreffekt m.m.

Kompisen åkte till och med in med sin stagea regbesikta den med 20 tum, coils, 3 tum utan katt m.m, endast för väga om den och få billigare skatt.

Så det är upp till bes mannen hur kinkig han är den dagen, om han fått sig något dagen innan. Är det en nyutbildad kan det blir hårdare också.

När jag ringde bilprovningen var det inga problem med stötdämpare för det får man tydligen byta hur man vill (sålänge dom är tuv-godkända).

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!

9 121 Inlägg
2 juni 2013
#80
Lite kul att dom som gnäller värst om TS bil inte har någon egen. Angående avgasröret så kan man göra en lite fuling där. Montera drag på bilen och regga med det, för det kommer göra att längden på bilen ökar och då kan du ha dina avgaspipor.



Sök