2938
Sök

Byte av topplockspackning på subaru Legacy B4 rsk

34 Inlägg
14 juni 2013
Trådstartare
tjena!
som rubriken lyder så har topplockspackningen gått på subarun! tänkte kolla ifall någon här inne har bytt en sån topplockspacking och om det är svårt? för var o kollade va de kunde kosta på verkstad och han sa att delarna var nästan gratis mot vad arbetstimmarna var! sad

det finns mycket på ett spett.

866 Inlägg
15 juni 2013
Motor lyft ! men sedan är det inte så svårt. men en hel del jobb.
3 tim motor ur bilen 1 tim demontering toppar kontroll och rengöring 0,5 tim  montering toppar  1 tim. montering motor 3 tim.  8,5 timmar :-/
man ska hinna på en arbetsdag :-) i värkliga livet 2 dagar med lagen om all gävlighet  :-)

34 Inlägg
15 juni 2013
Trådstartare
tekniknissen1 skrev:
Motor lyft ! men sedan är det inte så svårt. men en hel del jobb.
3 tim motor ur bilen 1 tim demontering toppar kontroll och rengöring 0,5 tim  montering toppar  1 tim. montering motor 3 tim.  8,5 timmar :-/
man ska hinna på en arbetsdag :-) i värkliga livet 2 dagar med lagen om all gävlighet  :-)

haha brukar ta längre tid än förväntat wink men en dum fråga nu, måste man plana topparna? eller är det bara att ta bort den gamla packnigen och sätta dit den andra? smile

866 Inlägg
15 juni 2013
Helst ! där är stålpackning så en putsning skadar inte. Och där brukar vara en anledning vad för dom börjar läcka.
Men det beslutet får man ta när man har av dom. Men man tar båda topparna Alltid !

4 823 Inlägg
15 juni 2013
packningar köper du med fördel härifrån www.importcarparts.co.uk

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Mekaniker
240 Inlägg
16 juni 2013
Nej motorn behöver inte lyftas ur, har man en 2-pelarlyft kan du demontera motorn där den sitter, sen är planing en bra ide för att vara säker att de inte är några defekter blotta ögat inte kan se för då kanske du står där snart igen. Jag jobbar som bilmekaniker och vi har för tillfället en subba som är isär plockad och de gjordes utan att lyfta ur någon motor, men avgas och kylare och lite annat smått måste bort för att du ska få arbetsutrymme.

Bil & Maskin i Munkfors AB.

34 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
Christian S skrev:

tackar! big_smile är dom snabba på leveranser? smile

34 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
lartz skrev:
Nej motorn behöver inte lyftas ur, har man en 2-pelarlyft kan du demontera motorn där den sitter, sen är planing en bra ide för att vara säker att de inte är några defekter blotta ögat inte kan se för då kanske du står där snart igen. Jag jobbar som bilmekaniker och vi har för tillfället en subba som är isär plockad och de gjordes utan att lyfta ur någon motor, men avgas och kylare och lite annat smått måste bort för att du ska få arbetsutrymme.

haha när vi öppnade huven och skulle kolla vad som var fel första gången så öppnade vi huven och tittade på varandra, skakade på huvudet och stängde igen lol massa slangar som gick kors och krys

4 823 Inlägg
16 juni 2013
Lill3man skrev:
Christian S skrev:

tar max 1 vecka att få hem det (beror på vilken dag man beställer på), beställer man på måndag så har man det hemma senast på fredag.

Lill3man skrev:
haha när vi öppnade huven och skulle kolla vad som var fel första gången så öppnade vi huven och tittade på varandra, skakade på huvudet och stängde igen lol massa slangar som gick kors och krys

lol, det är ju hur lätt mekat som hellst. hade aldrig skruvat boxer innan jag köpte min impreza för ca 4 år sedan men det va inga problem, grejerna sitter bara på lite andra ställen.

har du kollat in vårat klubbforum www.subaruclub.se/forum ?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

34 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
Christian S skrev:
Lill3man skrev:
Christian S skrev:

tar max 1 vecka att få hem det (beror på vilken dag man beställer på), beställer man på måndag så har man det hemma senast på fredag.

Lill3man skrev:

lol, det är ju hur lätt mekat som hellst. hade aldrig skruvat boxer innan jag köpte min impreza för ca 4 år sedan men det va inga problem, grejerna sitter bara på lite andra ställen.

har du kollat in vårat klubbforum www.subaruclub.se/forum ?

glömde skriva med att de är min polares subaru som vi ska skruva med! http://www.garaget.org/?car=260850 där är hans profil! smile

Sök