Om du inte är rädd för framhjulsdrift så nämnar jag bilen Evildan drog upp förut..nämligen något jag själv kör, igen.
Alfa Romeo 156.
Vanligast med 2liters fyran, ligger mellan 150 till 155hk beroende på årsmodell. Bra drag i dem och hyfsat OK att äga. Fram tills kamremsbytet! Ligger på ca 9-10 tusen på verkstad om du inte fixar verktyg (Ett MÅSTE.) och gör det själv. 6000mil/3år på Twinspark. Då jag hade en med Twinspark motorn så kostade den mig ca Tusenlapp i månaden i försäkring som 18/19åring bod i Stockholm.
Stuff to check:
Rost -Under och de har börjat komma till åren. Golvet och sparklådorna är känsligaste punkten..I övrigt är bilarna galvade.
Effekten - Om bilen tappar effekt efter ~ 4000 RPM har luftmassmätaren gått sönder pga slarv med luftfilter byte.
V6 special: Missljud från kamremssidan kan sluta i kamremsbrott, blir dyrt då V6orna har 24 ventiler. Viktigt att bilen inte stiger i temperatur under motorvägs/hårdare körning då tidigare versioner har plastdrev till vattenpumpen..som spricker. Kamremsbytena är ~ 8000 mil/4år
JTS (Jet Thrust Stoichiometric) - Direkt insprutat 4a, bygger på Twinspark motorn fast direkt insprutad och har 4 tändstift istället för 8. Motorn kom till faceliften (Efter 2002) och spridarna är inte ovanliga att det går sönder, iaf i UK!
Missljud - Dessa bilar drabbas av två missljud, ett dieselknack eller gnek i framvagnen. Dieselljudet kommer ifrån Variatorn (Justerbara ventiltider, finns på TS och JTS) då oljan egentligen bör bytas var 1000 mil. Gneket kommer då övre länkarmarna börjar glappa, eller att gummit torkat (Vilket man får leva med, billigast)
Airbag lampa - Styrdon eller kontakt fel
Tar bilen tid på sig att komma upp i temperatur så måste termostaten bytas.
Lågt andrahandsvärde på dessa bilar..därav mycket bil för pengarna!
Effekt:
2.0 TS - 150-155 hk
2.0 JTS - 165 hk
2.5 V6 - 190-192 hk
Senast redigerat av Malheus (10 juli 2013)
De/Dem