3374
Sök

Ford Focus 2.0 Zetec Vardagsprojekt

Har köpt mig en Ford Focus med 2.0 16v Zetec-motor, Den ska jag nu i sommar fräscha till, främst service av bilen. Är en nybörjare så förvänta er ingen hardcoremod - Jag gör detta för att jag tycker det är kul och främst för... Visa mer

15 116 Visningar
Projektet avslutat 6 juli 2015
227 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
#1
Tjenare!

Tänkte lägga upp en projekttråd för min nya Focus!

Det kommer att vara ett långtidsprojekt och det kommer att hållas på basic nivå.
Först och främst ska bilen servas inför sommaren så att den går rent och fint, sedan kan vi börja med finliret.

Ska väl börja att nämna att jag inte är någon motorguru överhuvudtaget och jag gör detta för att jag tycker det är kul och vill lära mig mer.

Vi börjar med:
Byta tändstift
Ställa tomgången som är för låg
Olja/filter
luftfilter
Bromsar runt om
belysning externt (xenon?)
Belysning instrumentbräda

Lite mer detaljerade planer om vad som ska göras kommer att uppdateras.

Här kommer en bild på bilen från inköpsdatumet:
https://www1.garaget.org/archive/172/171056/331969/331969-3142289.jpg

// Oskar
Senast redigerat av bompyride (18 juni 2013)

It's Gonna Be A Bompyride!
Kika på mitt lilla projekt där jag gör lite småfix på Volvon

227 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
#2
Tog en snabb funderare och började spåna lite på ljudbygge... Har ju ett sprillans oanvänt JBLsteg och bastuben från min Seat som inte kommer till någon nytta, kan man få in det på originalhuvudhenheten tro eller måste jag byta ut den? om jag kan ha kvar huvudenheten så är det ju bara att modda den lite med en AUXingång...

Får fundera på detta. Är jättetacksam för hjälp och förslag!

It's Gonna Be A Bompyride!
Kika på mitt lilla projekt där jag gör lite småfix på Volvon

227 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
#3
Dagens Update:
Har klickat hem lite delar till bilen så att jag har något att pyssla med i helgen.
Blev bland annat: 4st. Bosch tändstift, nytt luftfilter, oljefilter, lite LEDdioder och en ny växelspaksknopp då originalknoppen är så jävla oskön att hålla i.

I morgon så är förhoppningsvis delarna hemma och jag kan börja byta! tittade efter och såg att tändstiften satt mycket bra till på denna motor, lättmeckat de gillar vi!
Blir säkert lite bökigare med oljefiltret...

Nu funderar jag på hur jag ska göra med stereon, verkar vara segt att få in en AUXingång på vettigt sätt.
Lutar åt att sätta i en eftermarknadsstereo, frågan är bara om rattknapparna fortfarande fungerar då eller hur jag får de att fungera.. (någon med ford som vet?)

Kommer en alldeles nytagen bild på bilen som jag tog på vägen hem från jobbet:
https://www1.garaget.org/archive/172/171056/331969/331969-3148197.jpg

Hej så länge!

// Oskar

It's Gonna Be A Bompyride!
Kika på mitt lilla projekt där jag gör lite småfix på Volvon

Junior.
292 Inlägg
23 juni 2013
#4
Kul med ett till focus projekt! smile fast du har ju lite roligare motor än i min finns mycket turbokit osv till den där motorn nästan inge alls till 1.6 motorn men man kanske bygger om lite senare! smile Jag har inte kopplat in styrningen från spaken bakom ratten men går ju att koppla in i eftermarknadsstereo! smile Lycka till lägger pren! smile

Never underestimate another car, You don't know what's under the hood.

227 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
#5
Edd0z skrev:
Kul med ett till focus projekt! smile fast du har ju lite roligare motor än i min finns mycket turbokit osv till den där motorn nästan inge alls till 1.6 motorn men man kanske bygger om lite senare! smile Jag har inte kopplat in styrningen från spaken bakom ratten men går ju att koppla in i eftermarknadsstereo! smile Lycka till lägger pren! smile
Ja jag kände att 1.6an jag prövade va lite trött så valet föll på 2.0l och det är jag hittills nöjd med nu när jag gett den lite sommarkärlek smile
Lutar mer åt en eftermarknadsenhet än att modda in AUX i den befintliga. alt. göra något roligt och koppla in typ en ipad och använda som HU... Får se hur det blir. smile

It's Gonna Be A Bompyride!
Kika på mitt lilla projekt där jag gör lite småfix på Volvon

227 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
#6
Tänkte skriva ner lite vad som har gjorts i midsommarhelgen.
Fick hem lite godsaker jag beställt från skruvat.se i torsdags så i går blev det miniservice på bilen.
Böt tändstift då de gamla inte va sådär jättefräscha.. smile så gick från originalstift till ett par fräscha Boschstift.

Fick även i ett nytt luftfilter: vart en rejäl skillnad från gamla, dammade i evigheter när jag löft på filtret...
(nu går bilen betydligt jämnare)
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171056/171056-ce66f6d35671a8b486bee7ff1ef9e3c1.jpg

Blev även förhoppningsvis av med ett litet problem som jag trott vart tomgången: bilen dör när man frikopplar från höga varv... Hände inte igårkväll och inte i morse heller när jag åkte av motorvägen så ser ljust ut för framtiden!

har även nu på förmiddagen beställt lite monteringsram och ISOkablage från BRL för att koppla in en ordentlig bilstereo.
Efter det så kan jag ge mig på högtalare och få in en låda.


Nästa ingrepp blir att ge sig på olja + filter då det inte hanns med..
Hej så länge!

// Oskar

It's Gonna Be A Bompyride!
Kika på mitt lilla projekt där jag gör lite småfix på Volvon

Junior.
292 Inlägg
24 juni 2013
#7
bompyride skrev:
Edd0z skrev:
Kul med ett till focus projekt! smile fast du har ju lite roligare motor än i min finns mycket turbokit osv till den där motorn nästan inge alls till 1.6 motorn men man kanske bygger om lite senare! smile Jag har inte kopplat in styrningen från spaken bakom ratten men går ju att koppla in i eftermarknadsstereo! smile Lycka till lägger pren! smile
Ja jag kände att 1.6an jag prövade va lite trött så valet föll på 2.0l och det är jag hittills nöjd med nu när jag gett den lite sommarkärlek smile
Lutar mer åt en eftermarknadsenhet än att modda in AUX i den befintliga. alt. göra något roligt och koppla in typ en ipad och använda som HU... Får se hur det blir. smile
Ja den är lite trött! hmm

Never underestimate another car, You don't know what's under the hood.

227 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
#8
Edd0z skrev:
Ja den är lite trött! hmm
Kikade nu på lite turbokit, man blev bra sugen kan jag säga big_smile

It's Gonna Be A Bompyride!
Kika på mitt lilla projekt där jag gör lite småfix på Volvon

Junior.
292 Inlägg
24 juni 2013
#9
bompyride skrev:
Edd0z skrev:
Ja den är lite trött! hmm
Kikade nu på lite turbokit, man blev bra sugen kan jag säga big_smile
haha ja finns en hel del till den motorn du har om man börjar kolla lite fast kostar ju där efter också! smile

Never underestimate another car, You don't know what's under the hood.

Ford fantast
1 607 Inlägg
25 juni 2013
#10
grymt ska följa

den gamla radion duger inte ens att kasta på någon så den är värdelös behöver 4 spikar för att tas ur.

vad gäller "vanten" så finns det sladdar så du kan styra din nya hu sen.

skaffa ett paypal konto och ett ebay konto så hittar du massor med roliga saker till din bil

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

227 Inlägg
28 juni 2013
Trådstartare
#11
Inte hänt mycket, har inte haft någon tid att meka, borde få hem prylarna till stereon nu idag så det blir väl meck med den...

Bjuder på en bild på hur det blev med LED till regplåten, det är de små detaljerna som räknas smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171056/171056-bd9dcfe26c8dd1bb48f644cb35c79f0f.jpg

It's Gonna Be A Bompyride!
Kika på mitt lilla projekt där jag gör lite småfix på Volvon

227 Inlägg
28 juni 2013
Trådstartare
#12
Fiesta_Racing skrev:
grymt ska följa

den gamla radion duger inte ens att kasta på någon så den är värdelös behöver 4 spikar för att tas ur.

vad gäller "vanten" så finns det sladdar så du kan styra din nya hu sen.

skaffa ett paypal konto och ett ebay konto så hittar du massor med roliga saker till din bil
Tack för tipsen! kul att du hänger med!
Blir mpntering av eftermarknads HU i helgen! smile "vanten" får jag klara mig utan ett tag.

It's Gonna Be A Bompyride!
Kika på mitt lilla projekt där jag gör lite småfix på Volvon

227 Inlägg
5 augusti 2013
Trådstartare
#13
Tjenare!

Har stått stilla här ett tag, delvis av ekonomiska skäl och sen för att jag helt enkelt inte hunnit med att uppdatera här.

Det har kommit i en eftermarknadsstereo i bilen med tillhörande ram, var lite pill att få till det då jag var tvungen att bocka till plåtramen till stereon då den blivit "sittskadad" när den legat i baksätet på cordoban...

Sedan har bilen fått göra sin egentligt riktiga långfärd på semestern nu i förra veckan, 170 mil avverkades och bilen har gått riktigt fint. (otroligt skönt med AC måste jag säga...)

Mörkerbild på "cockpiten", grönt och enhetligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171056/171056-c4a1db7f9ea2a1572ff3d02e3829ba0e.jpg

Nu är det dags att börja smida lite framtidsplaner för kärran, ska åtminstone ha en ny växelspaksknopp... och det fort. (kanske fixa short shifter?) Har under hela semestern stört mig på hur oskön den är att hålla i och tycker att man måste vispa så långa sträckor innan växeln är i...

Sedan tänkte jag köpa mig  ett "vitt" dimljus till baken, alltså en brittisk backlampa så att lyktorna ser likadana ut på båda sidorna. Lacken ska fixas till där det är matt. sedan blir det väl lite småfix med övrig belysning i bilen och beställa grejer för sänkning.

Avslutar med att lägga upp lite bilder på kärran som hon ser ut nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171056/171056-6857c18ab3c3828f07b7586575d8c195.jpg 

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171056/171056-7f19feeaaf47b606eed34a76d4524da6.jpg

Vi höres!
// Oskar

It's Gonna Be A Bompyride!
Kika på mitt lilla projekt där jag gör lite småfix på Volvon

227 Inlägg
19 augusti 2013
Trådstartare
#14
Snart dags för löning vilket innebär beställa grejer! smile
Funderar på att köpa Xenon och sätta i bilen, detta verkar doc tyvärr vara en djungel med en massa olika kit och wattantal. Någon som är lite kunnig inom detta som vet vad man ska ha för bästa resultat?
Det jag är mest fundersam på är om jag ska ha 335w eller 55w????? Har lampsockel av typ H4 och då är det Bi-xenon som gäller har jag för mig? inte en aning om vad det är för skillnad på bi och vanlig xenon....



har nu även tryckt hem en "backlampa" som skall sitta där dimljuset  idag sitter, detta för att få det lite mer enhetligt i bak på bilen.

http://www.european-parts.net/catalog/images/reverselhd.JPG


Hej så länge!

It's Gonna Be A Bompyride!
Kika på mitt lilla projekt där jag gör lite småfix på Volvon

Ford fantast
1 607 Inlägg
19 augusti 2013
#15
nästan 100 på att du har h4 och ett bra val är då 55w xenon

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

227 Inlägg
19 augusti 2013
Trådstartare
#16
Fiesta_Racing skrev:
nästan 100 på att du har h4 och ett bra val är då 55w xenon
Hur stor skillnad är det på 35w kontra 55w? både utseende och ljusbildmässigt, man vill ju inte dra åt sig polisen i onödan smile

It's Gonna Be A Bompyride!
Kika på mitt lilla projekt där jag gör lite småfix på Volvon

Ford fantast
1 607 Inlägg
19 augusti 2013
#17
bompyride skrev:
Fiesta_Racing skrev:
nästan 100 på att du har h4 och ett bra val är då 55w xenon
Hur stor skillnad är det på 35w kontra 55w? både utseende och ljusbildmässigt, man vill ju inte dra åt sig polisen i onödan smile
tror brosan sa att 35w xenon motsvarar 55w halogen.

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

227 Inlägg
1 september 2013
Trådstartare
#18
Sådär ja! Här kommer en liten update! smile

har inte kunnat plocka hem några delar pga ekonomika svårigheter hmm
Däremot så har jag gjort en väldigt enkel mod som fungerar att göra på de flesta focusar: Ställbara Vindrutetorkare!!! cool

Äventyret började med att det regnade, det regnade alldeles precis så att intervallet var för segt och konstant vippande blev för snabbt. vilket resulterar i ett jävla oljud från rutan....
Snubblade över en forumtråd på en brittisk sida med info om hur man fixar ställbara torkare.

Sagt och gjort så åkte jag iväg till returbilen i kungsåra och letade ghiafordar cool

Väl hemma igen med ghiaspak så var det bara att montera! smile

Såhär såg gamla spaken ut:
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171056/171056-114f8f03df4ff410b55406db237e630e.jpg


Och den nya på plats:
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171056/171056-51a4ef04b5c9daef8148018cdcb81740.jpg
Lite dammigt kanske.. får skärpa mig på den fronten...
Testkört och klart, allt lirade som det skulle! Skönt när det är så lätt att fixa bättre grejer! big_smile

Allt för denna gång! ny update snart då jag ska ut och ge mig på fönsterhissen som inte lirar i passagerardörren.

// Oskar

It's Gonna Be A Bompyride!
Kika på mitt lilla projekt där jag gör lite småfix på Volvon

735 Inlägg
1 september 2013
#19
Sätt inte 55w xenon i halvljuset... det kommer blända nåt så in i helvete

Jag kör med 35W och det lyser bättre än vanlig halogen. 55W sätter du isåfall till hellljus


Med-lem
341 Inlägg
1 september 2013
#20
Det är alltid roligt med små praktiska moddar! smile

Kör: Passat 3BG 1.8T -05


Sök