1887
Sök

Vanligaste felet på Volvo 855 T5-R -95?

398 Inlägg
20 juni 2013
Trådstartare
#1
Hallå någon som vet vanligaste felen "kända" på volvo 850 T5-R? Jag har liten läcka med olja vid kamremssidan framme vid kylet typ men kan inte se ungefär vart det kommer någon stans... Någon som haft liknande? smile
Sen att vi stoppa i ett chip i bilen men den blöddrar fortfarande vid 0.6-0.7 i ladd men antar att en mappning skulle sitta fint?
Mvh!


Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
20 juni 2013
#2
vad är gjort med motorn?

är den orginal så lär inte en mappning hjälpa

stift+kablar+lock är det första man byter på dessa då dom är otroligt känsliga och går illa för minsta lilla

Kör fort så hinner inget hända...

398 Inlägg
20 juni 2013
Trådstartare
#3
Growe skrev:
vad är gjort med motorn?

är den orginal så lär inte en mappning hjälpa

stift+kablar+lock är det första man byter på dessa då dom är otroligt känsliga och går illa för minsta lilla

Det är KKK24 turbo, Gröna R-spridare, 3", S60R grenrör, R-kolvar, H-stalkar, renoverad o testad topp så den drar ingen olja/vatten, R block med.
Okej tack för svaret så jag vet! smile Varför är de så känsliga men ändå bra? XD


1 679 Inlägg
20 juni 2013
#4
Är chippet anpassat för sakerna som sitter i?
Annars äre nog det som är felet smile


398 Inlägg
20 juni 2013
Trådstartare
#5
JimmyAndersson skrev:
Är chippet anpassat för sakerna som sitter i?
Annars äre nog det som är felet smile

Han som jag skaffa chippet ifrn sa at tde NÄSTAn va för samma setup. Jag har andra spridare som e större tror jag, annat grenrör, kolvar osv
borde va de som e felet tror  jag sen att jag borde skaffa en 3" lmm va?


8 250 Inlägg
20 juni 2013
#6
Andreas1645 skrev:
Jag har andra spridare som e större tror jag, annat grenrör, kolvar osv
borde va de som e felet tror  jag sen att jag borde skaffa en 3" lmm va?

Kör du med större spridare och original lmm-hus så har du felet där.


398 Inlägg
20 juni 2013
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
Andreas1645 skrev:
Jag har andra spridare som e större tror jag, annat grenrör, kolvar osv
borde va de som e felet tror  jag sen att jag borde skaffa en 3" lmm va?

Kör du med större spridare och original lmm-hus så har du felet där.

Asså är de så?smile fasen så bra tack! En polare har en 3" liggandes jag ska prova va tror du om det?smile


398 Inlägg
20 juni 2013
Trådstartare
#8
För bilen ryker o luktar fet bensin som satan ibland o sen ingett när jag kör typ big_smile


8 250 Inlägg
20 juni 2013
#9
Andreas1645 skrev:
Marlboroman skrev:
Andreas1645 skrev:
Jag har andra spridare som e större tror jag, annat grenrör, kolvar osv
borde va de som e felet tror  jag sen att jag borde skaffa en 3" lmm va?

Kör du med större spridare och original lmm-hus så har du felet där.

Asså är de så?smile fasen så bra tack! En polare har en 3" liggandes jag ska prova va tror du om det?smile

Styrsystemet har ingen aning om att du bytt till större spridare, och då kommer den att gå fett. Så att prova med en 3" lmm är vettigt.


Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
20 juni 2013
#10
Marlboroman skrev:
Andreas1645 skrev:
Marlboroman skrev:

Kör du med större spridare och original lmm-hus så har du felet där.

Asså är de så?smile fasen så bra tack! En polare har en 3" liggandes jag ska prova va tror du om det?smile

Styrsystemet har ingen aning om att du bytt till större spridare, och då kommer den att gå fett. Så att prova med en 3" lmm är vettigt.

exakt men samtidigt lär det bara hjälpa om just en 3" lmm gör att bilen får rätt mängd luft/bränsle

i det här fallet är det 3" lmm och en mappning som är det som gäller

eller byta till grejer som stämmer exakt med chipet.

finns inga bra genvägar ibland kan man lyckas få till en kompromiss
som fungerar men innan man börjar med sånt så ska man förstå sig på hur saker och ting fungerar
och det gör man tyvärr inte om man på måfå monterar grejer hejvilt så bilen går blött som aset.

dessutom som gjort för att stå med ett motorras pga för mycket soppa i oljan

Kör fort så hinner inget hända...

398 Inlägg
21 juni 2013
Trådstartare
#11
Growe skrev:
Marlboroman skrev:
Andreas1645 skrev:

Asså är de så?smile fasen så bra tack! En polare har en 3" liggandes jag ska prova va tror du om det?smile

Styrsystemet har ingen aning om att du bytt till större spridare, och då kommer den att gå fett. Så att prova med en 3" lmm är vettigt.

exakt men samtidigt lär det bara hjälpa om just en 3" lmm gör att bilen får rätt mängd luft/bränsle

i det här fallet är det 3" lmm och en mappning som är det som gäller

eller byta till grejer som stämmer exakt med chipet.

finns inga bra genvägar ibland kan man lyckas få till en kompromiss
som fungerar men innan man börjar med sånt så ska man förstå sig på hur saker och ting fungerar
och det gör man tyvärr inte om man på måfå monterar grejer hejvilt så bilen går blött som aset.

dessutom som gjort för att stå med ett motorras pga för mycket soppa i oljan

Körde så här.. Lambda hade slocknat efter vi stoppa i ett strg3 men igår när jag befann mig i Uddevalla så började den lysa helt plötsligt igen:/ får jag verkligen så kassa avgas värden? Har en3" lmm på nu och den blöddrar inte längre går riktigt gott! Men att lambda lyser:/ den ryker kanske 75% mindre nu men tror en mappning fattas nu bara smile va tror ni dom tar för det? När jag har boxen redan??


3 860 Inlägg
21 juni 2013
#12
Jag kulle kört den till autotech när det nu inte är allt för långt. Felsökt och mappat. Om inte annat hade dom nog kunnat hjälpa dig och dom vet ju också ifall deras steg 3 chip lirar eller ej med dina uppgraderingar.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

242 Inlägg
21 juni 2013
#13
Sa ju till dig det var problem bil, men nej nej den gick hur bra som helst sa du.....



Sök