25 juni 2013
Trådstartare
Problem med polarens s40 turbo, först och främst startade den inte - tände inte alls.
Han kom och hälsade på mig och när han skulle åka hem började allt. Bilen stog i 3-4 timmar, aldrig varit några problem tidigare..
Plockade bort minus polen ett tag för att nolla allt, tänkte att det kanske var något med startspärren.
Efter någon minut satte vi tillbaka minus och startade fint på första som tidigare.
Körde bilen några meter till parkering och stog där några minuter sen började bilen att vandra upp till 2500varv i ett par sekunder sen snabbt ner till 800 (eller 750) vilket det nu är kommer jag inte ihåg. Den höll på så 2-3 gånger ganska lång stund mellan, sen stängde vi av den lät den vara några minuter.
Tyckte då att den verkade väldigt varm runt motor slangar osv, men kokade inte så tänkte inte så mycket på det.
Efter ett tag startade han den igen, inga problem då heller. Märkte dock då att el fläkten gick lite på egen vilja, den startade och stängde av sig hela tiden med ojämna mellanrum.
Sen helt plötsligt varvade den upp till 2-3000varv och så sprutade det vatten i hela motorrummet, såg ut som alllt kom ifrån expansionskärlet. Den stormkoka....
Och nu står bilen i väntan på att bli fixad, sen det att vi inte direkt har skruvat med s40 förut, brukar hålla oss till 2-7-900 serien av volvo..
Så nu under natten tänkte jag bara fråga efter tips och trix här tills morgondagens mek.
Någon som har några luriga idéer?
Mina tankar är tempgivare-termostat-spricka i topp/topp packning
Brehäng på halt underlag är väldigt fint:)