3688
Sök

Varför har nya bilar ingen komfort?

1 412 Inlägg
29 juni 2013
#21
RannerKing skrev:
OpelP1 skrev:
RannerKing skrev:
Fick diskbråck för ett par år sen som jag fick opererat nu i februari. Bra efter det förutom när jag kört bil ett längre tag (10-20 min eller mer)

Först nu när jag köpte min Octavia -05 märkte man hur illa en mjuk, dålig stol kan göra en rygg.
Kommer hädanefter välja bort bilar med mjuka fåtöljer till stolar. Det är som med skosulor, mjuka är skönt ett tag, hårda med bra skålning och stöd är bra i längden.

Det är nog ganska olika från person till person.

Jag har en strulande disk i ryggen och om jag sitter i en bil med ganska hårda säten så får jag mycket ont inom 15 minuter.
Men jag kan åka utan problem i timmar när jag sitter t.ex i en gammal opelsoffa från slutet av 50-talet.

Sitter du i en bil från 50-talet är du väl inte nykter ens 10% av tiden så det räknas inte! lol
Skämt åt sido, Som jag skrev tidigare räknas väl komfort in beroende på var och hur fordonet brukas...

Jag tror att vi båda får hoppas att jag är nykter när jag åker 50-talare eftersom jag åker själv då jag normalt sett använder en veteranare som bruksbil åretrunt. big_smile

Firmabilarna är ju dock nya med hårdare stolar.
Senast redigerat av OpelP1 (29 juni 2013)

61 Inlägg
29 juni 2013
#22
RannerKing skrev:
OpelP1 skrev:
RannerKing skrev:
Fick diskbråck för ett par år sen som jag fick opererat nu i februari. Bra efter det förutom när jag kört bil ett längre tag (10-20 min eller mer)

Först nu när jag köpte min Octavia -05 märkte man hur illa en mjuk, dålig stol kan göra en rygg.
Kommer hädanefter välja bort bilar med mjuka fåtöljer till stolar. Det är som med skosulor, mjuka är skönt ett tag, hårda med bra skålning och stöd är bra i längden.

Det är nog ganska olika från person till person.

Jag har en strulande disk i ryggen och om jag sitter i en bil med ganska hårda säten så får jag mycket ont inom 15 minuter.
Men jag kan åka utan problem i timmar när jag sitter t.ex i en gammal opelsoffa från slutet av 50-talet.

Sitter du i en bil från 50-talet är du väl inte nykter ens 10% av tiden så det räknas inte! lol
Skämt åt sido, Som jag skrev tidigare räknas väl komfort in beroende på var och hur fordonet brukas...

Haha +1

Bilar ska brukas och inte bara tittas på !

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
29 juni 2013
#23
Man kör väl Höjd Passat av en anledning! wink Man ska inte bromsa i onödan, det är dåligt för miljön... eller nått sånt...

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

Hemmainstruktör
641 Inlägg
30 juni 2013
#24
Om man tycker att komfort är att det ska vara mjukt å skönt, släng i lite extra kuddar å en pläd.
Själv föredrar jag en solid och stöttande känsla av både bil och stol. Så lite hårdare och stummare är att föredra både i chassi och stol imo. Min BMWs sportstolar sitter jag helt perfekt i, skulle nog inte kunna äga en bil utan något skålade sportstolar längre. Chevans fåtöljer hade ju sin charm men röven domnade bort så fort man åkte utanför 50 skylten.

Så håller nog inte med OP alls om att moderna bilar saknar komfort.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

Volvo850-92
1 680 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
#25
Crilly skrev:
Om man tycker att komfort är att det ska vara mjukt å skönt, släng i lite extra kuddar å en pläd.
Själv föredrar jag en solid och stöttande känsla av både bil och stol. Så lite hårdare och stummare är att föredra både i chassi och stol imo. Min BMWs sportstolar sitter jag helt perfekt i, skulle nog inte kunna äga en bil utan något skålade sportstolar längre. Chevans fåtöljer hade ju sin charm men röven domnade bort så fort man åkte utanför 50 skylten.

Så håller nog inte med OP alls om att moderna bilar saknar komfort.

Domnar bort? Har du inge känsel i arsle, pöjk? wink


3 259 Inlägg
30 juni 2013
#26
Nåt som jag ofta reagerar på är hur bullriga nyare bilar är. Ta tex passat eller a4 -11-12, en 740 från 86 går ju tystare i 110km/h.... Vägljud och vindbrus verkar inte vara nåt dom lägger energi på iaf!

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

6 654 Inlägg
30 juni 2013
#27
Ford har ju skärpt sig om man kört de tre generationernas Focusar, motorljudet finns ju kvar men vägljud och vindbrus har ju minskat.

Tycker nästan vägljudet är högre på 159an men motorljudet var ju betydligt tystare. Antar att det har med att katalysatorn fungerar som en ljuddämpare vilket de flyttat upp till grenröret.

De/Dem

Volvo850-92
1 680 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
#28
Exakt!

En annan sak som folk kommer med. Sina tyska snikbilar brukar de ofta skryta att det är ett slagskepp. Haha på dem!

Mercedes w124 med den blåa tyg/plast inredningen...och vev för fönstret....T.o.m Volvo 760 klår det.


www.LynxTalk.se
420 Inlägg
30 juni 2013
#29
Har inte så jäkla många bilar att jämföra med när det gäller ljudnivå då jag sällan tänker på det när jag åker i andras bilar.

Men nog är det lite skrämmande att min Octavia 4x4-05 lever om betydligt mycket mer än min Passat från 98.
Det visste jag iof innan köp, men ändå, bilen är 7år nyare. Även Octavia Scout från 08 lever om mer i kupén.
Visst är dom "billiga" men inte ska det väl behöva vara så pass dåligt. Har i alla fall köpt 4m2 ljudisolering som ska in i Octavian...

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

Of World
3 372 Inlägg
30 juni 2013
#30
Jag åker tystare i min gamla MB än Volvon... MEN volvon är så mycket bättre på allt.. bra säten och körning osv. fast de e inte konstigt något år nyare och bra mycket motorstarkare än sug 1.9D..

om man ska jämföra Volvon av samma årsmodell som min W210 (2001) så är dock volvon tystare än den även säten och det är bättre det enda pluset på mbn var en extra växel.. alltså 6 växlad vilket jag saknar i Volvon.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

749 Inlägg
30 juni 2013
#31
Vägljud kan bero på mycket.
Vissa däck för mer oväsen än andra.
Kör man sen dessutom med lite felaktig hjulinställning, halvt fastrostade bromsar och rostiga bromsskivor så låter det mer. Dessa problem brukar uppkomma om bilen står länge hos bilhandlare utan att rulla. Bilar mår bäst och håller längre om de rullar hela tiden.

Hårda stela bussningar i hjulupphängningar överför mer oväsen.

Sen är ju många bilar lågprisbilar, de är ju billigare av den anledningen att det helt enkelt inte finns samma kvalitet som i en kvalitetsbil.
Senast redigerat av Bjornn (30 juni 2013)


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
30 juni 2013
#32
Bjornn skrev:
Vägljud kan bero på mycket.
Vissa däck för mer oväsen än andra.
Kör man sen dessutom med lite felaktig hjulinställning, halvt fastrostade bromsar och rostiga bromsskivor så låter det mer. Dessa problem brukar uppkomma om bilen står länge hos bilhandlare utan att rulla. Bilar mår bäst och håller längre om de rullar hela tiden.

Hårda stela bussningar i hjulupphängningar överför mer oväsen.

Sen är ju många bilar lågprisbilar, de är ju billigare av den anledningen att det helt enkelt inte finns samma kvalitet som i en kvalitetsbil.

Exakt, man får vad man betalar för! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 089 Inlägg
30 juni 2013
#33
Och så fixar dom bra komfort och sen så startas en tråd om varför bilar är så dyra....

\Lindgren

Forummoderator
18 149 Inlägg
30 juni 2013
#34
Skön tråd...

Min MB w210 åker jag som en kung i. Även efter 80-100 mil, vilket har hänt. Kört över 1000 mil på  3 månader... En Sportline w124 är stötig, haft sådana. Men längre sträckor så ja tack.

Skoda är inte min grej.

Bland de mjukaste jag kört (med erkänt dålig väghållning) är Avensis runt -00.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
30 juni 2013
#35
Själv sitter jag alldeles förträffligt i en Volvo 740 medan "parkbänkarna" i Mercedes W124 var en ren pina under längre färder. Ljud och fjädringskomforten var dock tillfredsställande i W124.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

2 140 Inlägg
30 juni 2013
#36
Volvo740-88 skrev:
Mercedes w124 med den blåa tyg/plast inredningen...och vev för fönstret....T.o.m Volvo 760 klår det.

Du jämför mercedes snikigaste modell av w124 mot volvos topp av 700 serien?
Sportlineskinninredningen som w124 har är riktigt skön att åka längre sträckor i.
Dock inte som den underbara w210!

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

10 164 Inlägg
30 juni 2013
#37
Åkte 50mil igår med min volvo 244 1992 med nersuttet original säte och fan aldrig åkt så långt på 1 dag och haft mindre känningar kände av ryggen lite lite (brukar ha ont i ryggen efter långturer och ha ont i baken) men bara man fick komma ut och sträka på sig så var det över snabbt bland den skönaste bil jag kört faktiskt så 240 kändes som ett riktigt bra vall av bil. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
30 juni 2013
#38
Volvo740-88 skrev:
Exakt!

En annan sak som folk kommer med. Sina tyska snikbilar brukar de ofta skryta att det är ett slagskepp. Haha på dem!

Mercedes w124 med den blåa tyg/plast inredningen...och vev för fönstret....T.o.m Volvo 760 klår det.

du e ju go ... en vacker dag vaknar du upp ur bubblan och inser att höjden utav lyx hittar man ej i en volvo 760 ...

btw, de gör man inte i en snik merca heller ...



Sök