Smaken är olika men Chevrolet Captiva hade jag personligen räknat bort den spelar inte i samma liga som de andra alternativen. En stor SUV är dyr i drift jämfört med de flesta andra biltyper och Touareg, X5 samt XC90 kostar en slant att driva. Ju mer motor och utrustning desto värre blir det enkelt räknat i allt från förbrukning till reparationskostnader om något kastar in handduken, men en enkelt utrustad bil med minsta motorn är inte så långt över motsvarande låga variant i driftskostnader. T.ex en XC90 2.5t jämfört med en V70 AWD.
Som MeloveGolf nämner kan jag däremot rekommendera en titt på den modernare BMW X3 E83 istället för en X5 E53. Det skiljer inte mycket i storlek och lillebror är roligare att köra, har en fyrhjulsdrift som spelar i en helt annan liga än det äldre systemet X5 har och E83 är enligt statistiken en av de pålitligare bilmodellerna på marknaden idag till skillnad från X5 E53 som inte är det mest stabila BMW skruvat ihop.
Den är inte dålig men flera svagheter förekommer, den största skillnaden mellan kryss-tre och fem är dock att den förstnämnda är mycket billigare i drift. Nackdelarna med X3 är klent benutrymme i baksätet och (precis som på X5) ett litet bagage jämfört med hur pass stor bilen är, X3 har dessutom en hård fjädring som många reagerar över och en del ogillar skarpt.
Tror du att den mindre bilen från BMW är något för dig?
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.