3259
Sök

Hjälp med att identifiera en slang jag hitta under bilen 850 [BILD]

37 Inlägg
2 juli 2013
Trådstartare
skulle rengöra oljefällan och allt flöt på bra tills jag hitta en slang som låg under bilen, och nu hittar jag inte vart den ska sitta! skulle behöva hjälp med att identifiera den mystiska slangen och vart den hör hemma smile
/Joakim

https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153526/153526-4c2f826ed28cfc64ddd9f6437719d07b.jpg

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
2 juli 2013
slang under bilen säger du? troligtvis avluftningen till bensintanken, det följer soppa ledningarna ifall jag minns rätt, följer sub-framen på höger sida och går sedan upp framför motorn och vidare via någon ventil till kolkanister...

37 Inlägg
2 juli 2013
Trådstartare
Xoff skrev:
slang under bilen säger du? troligtvis avluftningen till bensintanken, det följer soppa ledningarna ifall jag minns rätt, följer sub-framen på höger sida och går sedan upp framför motorn och vidare via någon ventil till kolkanister...

den var rätt oljig och såg även ut som olja gått genom den hmm

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
2 juli 2013
oj, sorry!

missupfattade frågan, läste "satt under bilen" istället för "låg under bilen"

isåfall ändras saker och ting, har du turbo?

isåfall så sitter den mellan troligtvis mellan insuget i turbon (sitter ett litet träd där med 2 slang anslutningar och en el.) och vevhusventen

har du sugis så sitter den mellan insugsröret alternativt insuget och ev. flamfälla.

alternativt mellan insuget och evap ventil, kolla bredvid wirerullen till spjällhuset, där har du ett litet vakuumträd, under trädet på framkant så sitter även några slangar direkt i insuget, kolla ifall du har en nippel utan slang där...
Senast redigerat av Xoff (2 juli 2013)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
2 juli 2013
hmm, vänta lite! jag kan också tänka mig att den sitter mellan flamfällan som sitter på sug-bil och insuget...

37 Inlägg
2 juli 2013
Trådstartare
Har ingen turbo, har för mig att flamfällan hade tre hål två gick in i motorn och en gick in i en grövre slang men kan ha fel, eller är flamfälla och oljefälla två olika saker? mycket möjligt att den kanske satt på det där vakuumträdet men vet dock inte vart den andra änden ska sitta i så fall.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
2 juli 2013
nej, oljefällan är ju den som sitter bultad i blocket, från den går en grov slang bredvid motorn ut och sitter sedan i flamfällan (en liten plastkopp med en sil i (silen kallas flamfälla, obs sitter inte alltid kvar) koppen brukar sitta direkt i insugsröret mellan luftfilter och luftbur.

från denna koppen så har jag iaf för mig att det går en liten vakumslang direkt till insuget (så det alltid är vakum i vevhusventen även vid stängt spjäll)

flamfällan ifall den sitter kvar är nästan det viktigiaste att rengöra, för är den täppt så funkar inte systemet alls, därför tog många bort dem för att motverka ras...

37 Inlägg
2 juli 2013
Trådstartare
Xoff skrev:
nej, oljefällan är ju den som sitter bultad i blocket, från den går en grov slang bredvid motorn ut och sitter sedan i flamfällan (en liten plastkopp med en sil i (silen kallas flamfälla, obs sitter inte alltid kvar) koppen brukar sitta direkt i insugsröret mellan luftfilter och luftbur.

från denna koppen så har jag iaf för mig att det går en liten vakumslang direkt till insuget (så det alltid är vakum i vevhusventen även vid stängt spjäll)

flamfällan ifall den sitter kvar är nästan det viktigiaste att rengöra, för är den täppt så funkar inte systemet alls, därför tog många bort dem för att motverka ras...

Okej tack för hjälpen! ska ut och kika imorgon och se vart slangjäkeln tänkas kan sitta!

225 Inlägg
7 juli 2013
den där slangen ska sitta på oljefällan till luft utgången vid spjället

Sök