3950
Sök

Byte av avgastemperaturgivare - vad behöver jag tänka på?

59 Inlägg
4 juli 2013
Trådstartare
Jag har en Passat -09 TDI 170 HK och avgastemperaturgivaren (den som sitter efter partikelfiltret) skickar, enligt felkodsavläsningen, felmeddelande "sporadiskt" varför jag tänkte testa med att byta den i förhoppning att detta avhjälper felet.

Min fråga är om jag bör tänka på något speciellt när jag ska byta den, förutom att se till att avgasröret m.m. är någorlunda avsvalnat när jag börjar mecka?

Eftersom jag inte är utbildad bilmekaniker så tänker jag att det kanske finns saker man bör tänka på när man byter givare i ett avgassystem, som man som lekman inte tänker på.

Godkänd på bilar, bättre på bilstereo, BÄST på juridik (Skicka ett PM om du har en juridisk fråga)
- Hur ser man att en advokat ljuger? Han rör på läpparna.

177 Inlägg
4 juli 2013
jakethesnake skrev:
Jag har en Passat -09 TDI 170 HK och avgastemperaturgivaren (den som sitter efter partikelfiltret) skickar, enligt felkodsavläsningen, felmeddelande "sporadiskt" varför jag tänkte testa med att byta den i förhoppning att detta avhjälper felet.

Min fråga är om jag bör tänka på något speciellt när jag ska byta den, förutom att se till att avgasröret m.m. är någorlunda avsvalnat när jag börjar mecka?

Eftersom jag inte är utbildad bilmekaniker så tänker jag att det kanske finns saker man bör tänka på när man byter givare i ett avgassystem, som man som lekman inte tänker på.

Hej, ska bara vara att byta rakt av utan konstigheter. Har dock för mig det finns teknisk info om den felkoden från vw att det är kablaget som spökar. Åtgärd brukar vara kablage + givare.

Eftersom att det är en 09:a så kan du ha goodwill att få ifrån vw alt avgasgaranti som gäller 8000mil eller 5 år.

360 Inlägg
4 juli 2013
Sa den avgastempsensor/differenstryckgivare? G450 är den här givaren och är ett mycket vanligt fel på nyare tdi, den sitter uppe på motorn! Mer specefik felkod så kanske jag kan hjälpa! smile
http://i1187.photobucket.com/albums/z397/jazdw/2011-08-30141253.jpg?t=1317909620

59 Inlägg
5 juli 2013
Trådstartare
Hej igen,

det är avgastempgivaren och inte differenstryckgivaren. Står "Kod 78", "09258, P242A, 000" och "Givare 3 för avgastemperatur rad 1, Elfel, sporadiskt" på pappret jag fick efter felkodsavläsningen. Ska enligt två olika VW-handlare röra sig om avgastempgivaren efter partikelfiltret.

Vill passa på att ge en SHOUT OUT till Börjessons Bil i Ängelholm som jag stannade till hos när varningslampan började att blinka på väg från Skåne till Uppsala. De tog sig tid direkt när jag kom in att läsa av felkoden och berätta mer om problemet utan att ta en krona betalt!

Använder bilen till jobbet (13 mil ToR) så den är tyvärr redan uppe i 11 600 mil varför jag inte tror det är lönt att be om good will sad

På själva givaren så sitter det ett ca 40 cm långt kablage innan kontakten. Förhoppningsvis sitter felet någonstans där så att felet försvinner efter bytet.

Tack för hjälpen hittills!

Godkänd på bilar, bättre på bilstereo, BÄST på juridik (Skicka ett PM om du har en juridisk fråga)

177 Inlägg
5 juli 2013
jakethesnake skrev:
Hej igen,

det är avgastempgivaren och inte differenstryckgivaren. Står "Kod 78", "09258, P242A, 000" och "Givare 3 för avgastemperatur rad 1, Elfel, sporadiskt" på pappret jag fick efter felkodsavläsningen. Ska enligt två olika VW-handlare röra sig om avgastempgivaren efter partikelfiltret.

Vill passa på att ge en SHOUT OUT till Börjessons Bil i Ängelholm som jag stannade till hos när varningslampan började att blinka på väg från Skåne till Uppsala. De tog sig tid direkt när jag kom in att läsa av felkoden och berätta mer om problemet utan att ta en krona betalt!

Använder bilen till jobbet (13 mil ToR) så den är tyvärr redan uppe i 11 600 mil varför jag inte tror det är lönt att be om good will sad

På själva givaren så sitter det ett ca 40 cm långt kablage innan kontakten. Förhoppningsvis sitter felet någonstans där så att felet försvinner efter bytet.

Tack för hjälpen hittills!

Är väl medveten ut hur givaren och kablaget är uppbyggt. Har du tur så avhjälper det felet genom att enbart byta givaren. Skulle dock felet kvarstå så ligger felet troligen i kablaget mellan givaren och motorstyrdonet. Fanns en repsats för det tidigare dock osäker på ifall den finns kvar.

59 Inlägg
5 juli 2013
Trådstartare
Då får jag verkligen hoppas att felet inte sitter i kablaget till styrdonet, för det verkade vara lite svårare att komma åt det.

Tack för hjälpen!

(Beskrivningen av kablaget på givaren var mer till för andra läsare som med liknande problem hittar den här tråden.)

1 Inlägg
4 januari 2014
Lånar tråden lite för har en -09 passat 140tdi med felkod P242A oxå fast med tillägg 07E8, har bytt givaren efter p-filtret men felet kvarstår,
kan nån tyda koden lite mer exakt?

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
5 januari 2014
Tänk på att avgaslagen gäller här, är bilen max 5år eller ej passerat 8000mil är det kostnadsfri reperation. Det är en EU-regel som inte skall kosta dig som kund 1kr vid inlämning rörande avgas/emissions relaterade fel

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Sök