3729
Sök

Vibrationer + fjäderbenslagring / bussning

677 Inlägg
5 juli 2013
Trådstartare
Hej,

Jag har köpt nya fälgar och däck. Iom det kom det vibrationer.
Nu har däckfirman balanserat oändliga ggr, testat olika däck mm.
Nu sist så testades ett par andra centrumringar. Då försvann vibrationerna!

Sen på eftermiddagen samma dag börjar det knaka ordentligt i fjäderbenslagringen, höger fram.
Och dagen efter vibrerar det igen.
Så nu har jag mer fel än innnan.

Det känns som att vibrationerna hela tiden varierat lite i sitt uppträdande och därmed känns det som att hjulen borde kunna uteslutas?

Kan dåliga fjäderbenslagringar orsaka vibrationer?
Eller är det bara ett följdfel av att dom lyft bilen massor av ggr?

Börjar bli smått tokig.

Vibrationerna känns bara i ratten.

Bilen är en S60 AWD 2,5t -09

408 Inlägg
5 juli 2013
Ja nu är iofs inte din bil så gammal men om man har slitit på bilen och är snål eller har varit på en dålig verkstad som inte går igenom alla punkter på service protokollet så kan man missa fjäderbenslagringen.

bytte min högra nyss på min v70 då den knaka, vibrera i ratten och i bilen. Hela fjäderbenet kunde röra sig i sidled några mm(ovalt hål) vilket gjorde att det blev vibrationer. Knaket var från fjädersäte å lagringen.

nu har jag inte några vibrationer eller missljud längre.

ta å kontroller dina fjäderbenslagringar samt fjädersäten. Dom är faktiskt inte så dyra smile
Senast redigerat av pompe90 (5 juli 2013)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

677 Inlägg
5 juli 2013
Trådstartare
Den har bara gått 12000 mil men det kan väl räcka på en nyare bil.......det var bättre förr.

Men jag har iaf fått bekräftat att lagringen alt bussningen kan orsaka vibrationer.

Men var dom liknande obalanserade hjul? Vibrationerna är som vanligt mest runt 80-100km/h

Tack så mycket!
Senast redigerat av BoraV6 (5 juli 2013)

408 Inlägg
5 juli 2013
Ja det börjar bli lite sämre kanske? Vad vet jag :-p

dom flesta framvagnsdetaljerna brukar bara hålla 8-10.000mil så jag är inte förvånad om det nu är fjäderbenslagringen.

mina däck var nybalanserade innan bytet utav mitt fjäderbenslager.
jag hade även vibrationer runt 80-100 men även 120-125 också. All vibration är borta på min bil, bara lite inredningsojlud kvar smile

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

677 Inlägg
5 juli 2013
Trådstartare
Vad härligt att höra.
Ska bara hitta tid att ge mig på ett byte.
Står mitt i en flytt nu så det kan nog ta ett tag.

Tack

Sök