3757
Sök

Varför finns prövotiden?

DEVIL
1 171 Inlägg
11 juli 2013
it_mutt skrev:
Legosoldaten skrev:
Tycker det är dåligt att dom tar kortet om något händer under prövotiden, te.x kompis till mig hade 4 månader kvar på prövotiden, och krockade efter E4an, det var inte hans fel, då det svängde en bil framför honom i andra körfältet när han körde om, och dom tog kortet, ser inte riktigt varför, var ju inte hans fel, han kunde även inte veta om att den personen skulle svänga ut framför honom.

Om han blev av med lappen för att något som inte var hans fel...så låter det inte som om det är hela historien. Som sagt, flertalet gånger, man blir inte av med lappen "för minsta lilla" under prövotiden. Så det låter som om någon del av historien fattas här

Den historien har jag fått iallafall, om han inte sagt allt till 100% vet jag ej, berättade bara vad han berättade för mig.

bmw m power

* Voff voff *
10 736 Inlägg
11 juli 2013
Legosoldaten skrev:
it_mutt skrev:
Legosoldaten skrev:
Tycker det är dåligt att dom tar kortet om något händer under prövotiden, te.x kompis till mig hade 4 månader kvar på prövotiden, och krockade efter E4an, det var inte hans fel, då det svängde en bil framför honom i andra körfältet när han körde om, och dom tog kortet, ser inte riktigt varför, var ju inte hans fel, han kunde även inte veta om att den personen skulle svänga ut framför honom.

Om han blev av med lappen för att något som inte var hans fel...så låter det inte som om det är hela historien. Som sagt, flertalet gånger, man blir inte av med lappen "för minsta lilla" under prövotiden. Så det låter som om någon del av historien fattas här

Den historien har jag fått iallafall, om han inte sagt allt till 100% vet jag ej, berättade bara vad han berättade för mig.

Saken är ju den att blev han av med kortet så berodde det på det eventuella brottet/förseelsen och inte på prövotiden. Dvs han hade blivit av med kortet även om han så haft det i 30 år.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Avstängd
10 388 Inlägg
11 juli 2013
Legosoldaten skrev:
it_mutt skrev:
Legosoldaten skrev:

För tydlighetens skull; misstror inte dig, utan just historien. Men å andra sidan; han borde väl fått reda på -varför- han blev av med lappen isf?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

19 Inlägg
11 juli 2013
Trådstartare
Volvo142_73a skrev:
mickius skrev:
Janken skrev:

Fast det är ju precis så, om du blir av med kortet i mer än ett år måste du ta om det även utan prövotid.

Förlåt, men känns lite som att du ändå i grund o botten bara är lite bitter för att du har prövotid och därför försöker idiotförklara hela grejen ;).

Mvh Janken

Edit: Att du snart kanske har prövotid.

Får denna känsla med att han är avudssjuk på alla som redan paserat dessa 2år. Och försöker intala sig själv att andra regler skulle vara bättre. 

Till TS hur tror du svensk vägar skulle se ut om alla som blev av med kortet o var tvungna att ta om det för minsta lilla hur många tror du skulle ta om körkortet o hur många skulle skita idet o köra utan körkort?

Om du blir av med kortet 1-12 månader finner sig folk i detta. Lär sig oftast av detta misstag. Blir du istället av med det helt o hållet direkt så så lär folk sätta sig i bilen ändå utan körkort.

Sen om du som människa vet att du gjort nått fel som då skulle innebära att körkortet ryker direkt helt och hållet hur många skulle då verkligen stanna för polisen i slutändan? Hur många mer % skulle försöka köra ifrån polisen eftersom "dom reglerna du vill ha" innebär att körkortet måste tas om?

Till och med jag förstår att han menar att den som blir av med sitt körkort ska få ta om det. Men inte att reglerna ska bli hårdare.

t.ex

Polis: Hörru Pelle, du körde 1km/h för fort på den här vägen där det är 90 nu blir du av med körkortet och får ta om det.

Det är ju inte så han menar.

Nej en kaffe o en snus kanske så man kan tänka rätt o skriva rätt. God Natt

Tack! Det är absolut inte så jag menar och jag är inte det minsta bitter för att jag kommer ha prövotid. Inte heller är jag det minsta orolig över att jag kommer göra något dumt som leder till ett indraget körkort, det har nog mer med min ålder att göra än att "jag är bättre än alla andra nybörjare", vilket jag definitivt inte tycker att jag är.

Anledningen till att jag startade tråden var ju inte för att kritisera prövotiden utan för att förstå den bättre. Det jag trodde mig veta om den tidigare tyckte jag var konstigt (att reglerna är hårdare under prövotiden än efter), men nu har jag ju fått förklarat att det inte är trafikreglerna i sig som skiljer sig utan vad man behöver göra för att få tillbaka kortet som är olika.

Och det känns bra mycket mer logiskt än det jag trodde om prövotiden först - tråden har alltså uppfyllt sitt syfte. :)

DEVIL
1 171 Inlägg
11 juli 2013
it_mutt skrev:
Legosoldaten skrev:
it_mutt skrev:

För tydlighetens skull; misstror inte dig, utan just historien. Men å andra sidan; han borde väl fått reda på -varför- han blev av med lappen isf?

Tycker det, har iallafall inte hört något mer från han, han blev ganska deppig efter det hände, inte pratat på säkert två månader

bmw m power

618 Inlägg
12 juli 2013
Crxkoffe skrev:
Kollan skrev:
dmv skrev:

Men varför ska reglerna vara striktare för en nybörjare jämfört med en med längre erfarenhet? En förare får för sig att köra för fort utanför en skola. Under prövotiden ryker körkortet. Efter körkortet får man böter.

Fast där har du ju rent ut sagt fel?

Du blir inte av med körkortet under prövotiden bara för du  kör 40 på en 30 väg.

ENDA skillnaden är att när du blir av med körkortet under prövatid får du göra om teori- och körprov, vilket du INTE får annars..

Och det här med att det "blir 5 års prövotid fr.o.m nu" har ju fan florerat sen min pappa tog körkort...

då får väl jag rätta dej...    Prövotiden är stenhård, och kör man i 40kmh på en 30 väg så klipper dom kortet direkt! har vissa som jag känner som kört i 35-40 o blivit av med plast brickan, så gå du o ta ett snack me din trafik lärare o se att jag har rätt, kan räcka med bara ett par kmh när det är prövotid!

Haha lolroll

Fråga polismannen som stannade mig 62 på 50-väg om jag blev av med plastbrickan under prövotid i 1 månad..

Eller min bror som körde för fort två ggr på ett år...

Såså, släpp körskoleboken och gå ut och öva i praktiken.....

Du kommer nog inte förstå så jag förklarar:

30 sträcka- av med körkortet om du kör 50+(ev. vårdslöshet)
50 sträcka- av med körkortet om du kör 80+
110 sträcka- av med körkortet om du kör 140+

OAVSETT hur länge du haft det- den enda skillnaden är att du får lägga ett nytt TEORIPROV och KÖRPROV om du har prövotid..

5 198 Inlägg
12 juli 2013
Kollan skrev:
Crxkoffe skrev:
Kollan skrev:

Du blir inte av med körkortet under prövotiden bara för du  kör 40 på en 30 väg.

ENDA skillnaden är att när du blir av med körkortet under prövatid får du göra om teori- och körprov, vilket du INTE får annars..

Och det här med att det "blir 5 års prövotid fr.o.m nu" har ju fan florerat sen min pappa tog körkort...

då får väl jag rätta dej...    Prövotiden är stenhård, och kör man i 40kmh på en 30 väg så klipper dom kortet direkt! har vissa som jag känner som kört i 35-40 o blivit av med plast brickan, så gå du o ta ett snack me din trafik lärare o se att jag har rätt, kan räcka med bara ett par kmh när det är prövotid!

Haha lolroll

Fråga polismannen som stannade mig 62 på 50-väg om jag blev av med plastbrickan under prövotid i 1 månad..

OAVSETT hur länge du haft det- den enda skillnaden är att du får lägga ett nytt TEORIPROV och KÖRPROV om du har prövotid..

Inte nog med det.. man får göra nya risk utbildningar också,, och även nytt körkortstillstånd,, vilket är dyrare än första gången.

524 Inlägg
12 juli 2013
Vettemannen skrev:
Rquired skrev:
dmv skrev:
Ja, kanske. Jag skrev precis ett annat svar om det.

Nu beskrev du däremot en skillnad som jag inte förstår. Nämligen varför man efter prövotiden får tillbaka det automatiskt efter en tid medans man under prövotiden måste ta om körkortet helt. Personligen tycker jag att alla som blir av med körkortet ska behöva ta om det, vare sig man kört i 6 månader eller 10 år.

Begår man ett tillräckligt allvarligt brott som resulterar i att man blir av med körkortet har man väl visat att man inte är en lämplig förare, oavsett om man är nybörjare eller inte.

Ja det går och diskutera men hur långt skall man dra det?

Personligen anser jag att man har ett eget ansvar i allt man gör och bilkörning är ett utmärkt exempel, tolka reglerna efter ditt eget omdöme om du vill men om något händer har du uppenbarligen brustit på minst en punkt. Alternativ två är att vi har en lag för varenda situation och att dessa övervakas konstant, det hade blivit en mycket otrevligt samhälle att leva i. Alternativ tre är en kompromiss av dessa, och det leder till diskussion.

En förare utan prövotid är en färdig förare med den erfarenhet som anses vara tillräckligt för att använda sitt eget omdöme, i Sverige har vi satt gränsen vid två år men om det är tillräckligt går att diskutera.

En förare med prövotid är däremot inte en färdig förare utan övningskör fortfarande i en andra fas för att skaffa sig den erfarenhet och utveckla det omdöme som behövs, bryter denne person mot reglerna bör det få ett hårdare straff. Föraren med prövotid har då kört efter eget omdöme trots att lagen anser att han inte är redo för det.

Så uppfattar jag dagens regler och därför tycker jag det är rättvist om en person med prövotid blir av med körkortstillståndet efter ett allvarligare trafikbrott.

När jag tog körkort sa tjänstemannen från Trafiksäkerhetsverket (ja det hette så då) följande när han lämnade ut körkortet: Ja nu när ni fått körkort så har ni tillåtelse att öva på egen hand.
Vi hade ingen prövotid men lite låg det i den meningen.

/Benny

Samma när jag tog mitt körkort så sa "tjänstemannen från Trafiksäkerhetsverket" att nu har ni fått ett bevis på att ni får framföra en bil nu ska ni lära er att hantera den också, tyckte det låg något i det även då.

/Micke

535 Inlägg
13 juli 2013
Kollan skrev:
Crxkoffe skrev:
Kollan skrev:

Haha lolroll

Undrar för ja vill veta
På 30 sträckan är det verkligen 50 som gäller trodde det var 40 innan man blev av med kortet?

JFfoto
13 juli 2013
Myten lever kvar alltså om att man blir av med kortet lättare när man har prövotid :p att folk inte kan inse någon gång.

519 Inlägg
13 juli 2013
Kalltkaffe skrev:
Myten lever kvar alltså om att man blir av med kortet lättare när man har prövotid :p att folk inte kan inse någon gång.

håller med myter hit och dit och mina kompisar mm.samma regler har man med prövotid som utan.det som skiljer är att man får ta om sitt körkort när man har prövotid som många här har skrivet innan...

12 086 Inlägg
13 juli 2013
Kalltkaffe skrev:

Ja, det är helt sinnes.. folks morsors katter har gjort det ena och det andra och blivit av med körkortet för en fis. Och andra bara "Aha så är det för det sa min farsas döda hårlus"

Jag fattar inte hur människor bara svävar iväg och tror på vad fan vad som helst. Dummare än tåget!

Självlärd
3 083 Inlägg
13 juli 2013
Germax skrev:
Kalltkaffe skrev:

Ja, det är helt sinnes.. folks morsors katter har gjort det ena och det andra och blivit av med körkortet för en fis. Och andra bara "Aha så är det för det sa min farsas döda hårlus"

Jag fattar inte hur människor bara svävar iväg och tror på vad fan vad som helst. Dummare än tåget!

Fördelen med myten är väl att många med nytaget kort lugnar ner sig lite mer smile. Men nu har jag lärt mig att det inte är så, så jösses vad jag ska ut o bränna däck o åka 165km/h när jag får kortet wink

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Ungdoms Räser
425 Inlägg
14 juli 2013
Har inte läst igenom allt. Men jag tror att syftet med prövotiden är att se ifall körkortsinnehavaren faktiskt kan följa reglerna. Då man övningskörde så var man tvungen att ALLTID hålla 2 händer på ratten. Hur många gör det när de fick lappen?

Du skulle köra ecodriving och inga hastiga accelerationer/inbromsningar osv. Hur ofta händer det för 18 åringar som tagit lappen? Av och på gäller för gas och broms.

Man nästan fjäskar då man övningskör. Efteråt så sitter ingen bredvid och säger hur du ska köra. Det är ju du som bestämmer hur. Det är skillnad på Hur man kör och hur man Borde köra.

Prövotiden är väldigt bra för den allmänna säkerheten i trafiken. Man gasar inte på lika mycket som man egentligen vill. "Tänk om polisen står där framme?".

Sedan är den 2 år. Inte 5.
Trafikbrott som gör att du endast får böter gör inte att du tappar kortet. Gör du samma trafikbrott som din far/mor som haft kort i xx antal år, och att dem tappar kortet. Ja då gör du också det. Inte om du kör 60 på 50 sträcka..

Sök