3866
Sök

Multi-link bakaxel

19 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
#1
kan någon säga mig vad det är för/nackdelar med en multi-link bakaxel???


5 707 Inlägg
10 juli 2013
#2
Med multilink-bakaxel får du indivudell hjulupphängning bak vilket medför bättre grepp.
Bättre grepp = mindre risk för sladd = säkrare för en vanlig svensson (eller går att ta kurvorna i högre hastighet utan att få sladd om man vill se det på det sättet).
Bättre komfort med multi-link.
Lägre ofjädrad vikt

Nackdelar:
Lite mer komplicerad konstruktion än en stel bakaxel
Senast redigerat av simlar (10 juli 2013)


Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
10 juli 2013
#4
kanske tillägga stel bakaxel tål mer stryk då det är färre delar

multillink är exakt det som namnet tyder på "flera länkar" ,där bussningar med mera kan slitas ut med tiden (speciellt vid hård / buskörning )

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

2 405 Inlägg
11 juli 2013
#5
Den enda nackdelen är väl att det kan vara ett helvete att byta skiten om den rasar men kör man som folk så är det gudomligt med multi link! big_smile   Det är sjukt härligt att sladda med på vintern smile



Sök