Har just bytt turbo på en SAAB 9-5, p.g.a. turboras. Har varit väldigt noggrann att allt blev rätt vid bytet.
Upptäckte så klart att det var en del olja i intercoolern och har försökt fått ur oljan så gått det går. Har dock inte lyft ur intercoolern utan plockade istället av slangarna och sög ut oljan.
Har kört bilen på tomgång under minst 30 min och den går jämnt och fint men misstänker dock att det kan vara en del olja kvar i intercoolern då det ryker en del vit rök när man gasar på, och ibland så hör man även att motorn får lite extra "soppa" vid gaspådrag (misstänker att detta är olja som dras med in från intercoolern och förbränns).
Har gjort en del tester utan last (gasat upp i ca 3000 - 3500 varv) och i samband med dessa tester såg jag att det började droppa en del olja där kobran sitter ihop med turbon. Men detta verkar ha avtagit och i nuläget droppar det inte mycket alls när jag ger den lite gas. (Kan detta ha att göra med att olja dras med från intercoolern och går in via tryckröret? Och har jag problem med tätningen, d.v.s. o-ringen?)
Vid ett av testerna så ville inte motorn varva högre än 2000 varv och lade sedan av när jag släppte gasen. Startade om motorn och då var allt okej igen.
Kan det på något vis skada motorn om jag provar att "köra ur" oljan ur intercoolern eller är jag tvungen att riva ur intercoolern och rengöra den invändigt?
Tacksam för tips och förslag!