3455
Sök

Byte av turbo på SAAB 9-5, olja i intercoolern?

5 Inlägg
11 juli 2013
Trådstartare
#1
Har just bytt turbo på en SAAB 9-5, p.g.a. turboras. Har varit väldigt noggrann att allt blev rätt vid bytet.
Upptäckte så klart att det var en del olja i intercoolern och har försökt fått ur oljan så gått det går. Har dock inte lyft ur intercoolern utan plockade istället av slangarna och sög ut oljan.

Har kört bilen på tomgång under minst 30 min och den går jämnt och fint men misstänker dock att det kan vara en del olja kvar i intercoolern då det ryker en del vit rök när man gasar på, och ibland så hör man även att motorn får lite extra "soppa" vid gaspådrag (misstänker att detta är olja som dras med in från intercoolern och förbränns).

Har gjort en del tester utan last (gasat upp i ca 3000 - 3500 varv) och i samband med dessa tester såg jag att det började droppa en del olja där kobran sitter ihop med turbon. Men detta verkar ha avtagit och i nuläget droppar det inte mycket alls när jag ger den lite gas. (Kan detta ha att göra med att olja dras med från intercoolern och går in via tryckröret? Och har jag problem med tätningen, d.v.s. o-ringen?)

Vid ett av testerna så ville inte motorn varva högre än 2000 varv och lade sedan av när jag släppte gasen. Startade om motorn och då var allt okej igen.

Kan det på något vis skada motorn om jag provar att "köra ur" oljan ur intercoolern eller är jag tvungen att riva ur intercoolern och rengöra den invändigt?

Tacksam för tips och förslag! smile
Senast redigerat av KalleL (11 juli 2013)

2 845 Inlägg
11 juli 2013
#2
Om nu turbon är helt okej så och inte oljan kommer från nåt annat än intercoolern så tar nog inte motorn skada av det, skulle dock kunna misstänka katalysatorn inte kommer må så gott, de gillar inte olja wink

Men nån annan får svara om det nu kan va nåt mera som kan ta skada, men tror som sagt inte motorn som så tar skada.

5 Inlägg
11 juli 2013
Trådstartare
#3
Ok! Tack för snabbt svar!

Kanske ska förtydliga att det var svart gammal olja som droppade från kopplingen mellan kobran och turbon och inte ny olja, därav min misstanke att oljan kommer från intercoolern via tryckröret.

Om någon har något tips på hur man enkelt kan tömma intercoolern på olja så får ni gärna dela med er.

5 Inlägg
11 juli 2013
Trådstartare
#4
Plockade av slangarna till intercoolern igen och lutade bilen ordentligt och mycket riktigt rann det ur en hel del svart gammal olja ur intercoolern. Så med största sannolikhet var det därför motorn inte gick helt rent vid gaspådrag.

Ska låta det stå och droppa nu ett par dygn. Återkommer med svar hur det gått.

5 Inlägg
14 juli 2013
Trådstartare
#5
Har satt ihop allt nu.
Bilen går bra på tomgång och går även bra så länge som motorn inte blivit varm.
Men efter några minuter när motorn fått upp lite temperatur och jag gasar upp den runt 2000 - 3000 varv så verkar den få för mycket soppa och lägger av. Motorlampan (check engine) tänds i samband med detta.

Det går sedan hur bra som helst och starta om motorn omedelbart efter detta. Motor lampan lyser dock kontinuerligt men motorn går utmärkt bra och den varvar upp utan problem.

Efter att jag kopplat bort en av polerna på batteriet slocknar motorlampan och jag kan starta om motorn utan problem och den går bra på tomgång. Men så fort jag gasar upp i 2000 - 3000 varv händer exakt samma sak igen.

Motorn dör, motorn lampan tänds, och vid omstart så lyser motorlampan men motorn går perfekt.

Har ingen tyvärr inget verktyg för att kolla vilka felkoder motorn rapporterar.

Är det lambdan som gett med sig tro?
Har skruvat ur lambdan och rengjort den men verkar inte bli någon förbättring.

Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
179 Inlägg
15 juli 2013
#6
kolla felkoderna, låter som lambda men man kan aldrig vara säker. lycka till! smile


5 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
#7
Det visade sig inte ha något med vare sig turbo eller lambda att göra. Felet låg i gasspjället!

Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
179 Inlägg
16 juli 2013
#8
Vanligt fel på saab också smile



Sök