2934
Sök

Hjälp med billjud

34 Inlägg
12 juli 2013
Trådstartare
Hallå! som topic lyder så behöver jag hjälp med billjud innan jag blor tookig mad

Va och köpte ett litet högtalargrejer av en snubbe för ett vettigt pris (tyckte jag)
Ville bara ha ett vetigt ljud med lite bas men detta låter verkligen skit..

Bas Gas 10" (vet ej modellen på den, den sitter i en sluten låda, OBS den är nästan helt ny)
Denna bas driver jag med ett Mutant MTPK 300-A  monoblock

Hatthyllehögtalare 8" 3vägs JBL gt5-803
Detta driver jag med ett äldre MDS classic 494. (4 kanaligt slutsteg)

Huvudenhet Alpine CDA-9853R

Kablar
kabelpaket från jula, 8mm och ett paket från biltema, osäker på om de är 8mm eller 10mm (lågnivå kabeln kommer från riktigt ljudbutik)

Batteriet i bilen är ett vanligt okq8 batterie på 54amp och detta ljud sitter alltså i en ford fiesta 99

Nu har det blivit så att jag tagit bort mds steget till 8" trevägs högtalarna för om jag höjer lite så dör ljudet i dom (men steget är fortf på, lampan lyser grönt på det iaf.) så nu har jag kopplat högtalarna direkt på stereon.
Vad kan felet vara där? steget som är förbannat dyng dåligt? eller är kablarna för små?

Jag har testat bytt + kabeln mellan stegen samt lågnivå men jag märker ingen skillnad..

sen låter det nästan bättre när jag kopplar bort basen.. basen slår men de är inte alls något bastryck eller vad man ska säga... hade en 8" aktiv sony explod bas förut och det lät 1010013 gånger bättre, tycker ändå detta "baspaket" måste skjuta på bättre men jag kanske har fel?... eller är de nå inställningar som felar? kablar? steget för klent? 

ja som sagt har ni tips och ideér som dela gärna med er! MVH

Bilder finns på min sida i fotoalbum om ni nu kan se dom.

1 679 Inlägg
12 juli 2013
Ställt in lågpass på steget?
Justerarat Hz? Ändrat på gainen?
Kan vara i stereon också som det behövs justeras smile

34 Inlägg
12 juli 2013
Trådstartare
har rattat på allt möjligt så jag har kramp i fingrarna wink jimmyandersson

1 679 Inlägg
12 juli 2013
När jag kikade på steget så såg det inte ut att vara ett monosteg nå fler kanaligt, pröva bryggkoppla smile

1 679 Inlägg
12 juli 2013
Hitta en spec på ditt slutsteg nu, och det är ett monosteg men det har ju bara 150wrms i 4ohm vilket inte är nå jättemycket, så det kanske inte orkar driva gas 10:an beroende på vilken gas 10a du har smile

21 761 Inlägg
12 juli 2013
Ser ut som orange kon på bilden, i så fall borde det nog vara Alpha 1025X. Bäst är att skruva loss den och kika på magneten. Eventuellt kan man bygga ny låda som ger mer tryck om det skulle behövas, men först måste vi vara säkra på att allting verkligen är rätt inställt och fungerar som det ska. Stegets "FREQ" kan vridas till "kvart i tolv" som utgångspunkt.

Exempelvis ska ju inte steget till 8" högtalarna sluta fungera bara så där utan vidare, spänningsmätning på stegets plint där strömkablarna sitter är bland de första kontrollerna. smile

På bilden av baslådan ser det ut som dubbla anslutningar på lådans terminal, är det så?

34 Inlägg
12 juli 2013
Trådstartare
drönirettab, tack för infon, ja en polare skulle mäta åt mig nångång nu i helgen smile ja det är dubbla anslutningar, när lådan anlände så va det redan en dubbel anslutning på den.  basen lät betydligt bättre idag men jag har inte gjort någonting åt det konstigt nog :S

ne jimmy de är väl inge hypersteg men basen va billig (1000kr för bara basen) så tänkte att det steget skulle orka driva ändå wink men man är väl för snål

Sök