Nu är det ju så att man inte bara kan titta på energiinnehåll när man beräknar effekt.
Om vi antar att siffrorna ovan är korrekta (nu orkar jag inte räkna om till SI-enheter så siffrorna är fel men procenten borde ändå stämma, samt att jag räknar på en perfekt förbränning) så borde det på ett kilo luft bli nåt i stil med...
Etanol: 1 / 6,5 = 0,1538
0,1538 * 12500 = 1923
Alltså ca 1923 btu per förbränning
Bensin: 1 / 12 = 0,083
0,083 * 19000 = 1583
1589 btu per förbränning
Bensin ger således ca 82% av effekten som etanol ger, räknat per förbränning.
Det visar att du kan plocka ut mer effekt med etanol trots lägre energiinnehåll.
Nu är detta bara teoretiska siffror. I praktiken kör man på E85, inte E100, men det kompenseras mer än väl av etanols högre oktantal vilket tillåter aggressivare tändning och högre kompression. Framförallt turbobilar kan dra stor nytta av detta då dom helt enkelt kan ladda på mer luft i varje förbränning och därmed få högre effekt.