3428
Sök

Lönt att byta ut högtalarna?

34 Inlägg
2 november 2006
Trådstartare
Hej

Jag har skaffat mig en 1994 VW Vento. Det första jag gjorde var att byta ut den kassettstereo som satt i den mot en billig Kenwood (KDC-W4034AY) cd/mp3 stereo.

Det jag blev förbluffad över efter bytet var frånvaron av basljud. Lite poppigare musik som kräver lite bas för att låta bra är knappt lyssningsbart, medan tal låter utmärkt. Har kollat lite och de 6½" högtalare som sitter i dörrarna verkar ha rätt fasvändning gentemot varandra.

Så frågan är, är det värt att byta ut de högtalare som sitter i? (6½" i dörrarna fram och 4" (endast diskant verkar det som) i instrumentbrädan) Kruxet är en extremt stram budget på ca 800kr/par. MDS Fanatic / DLS B / GAS Silver serierna verkar ligga i det prisintervall som jag för tillfället klarar av.

Högtalarna som sitter i bilen idag är orginal.

/David

2 594 Inlägg
2 november 2006
ja fasen kör så det ryker

178 Inlägg
2 november 2006
till och med billigaste Biltema/Jula/clas ohlson låter bättre än original i felsta fall. lägger du nån tusenlapp kommer du få en bra skillnad i kvalité.

34 Inlägg
2 november 2006
Trådstartare
Hmm.. det kan ju vara bra att veta. smile

Frågan är väl om den skillnaden som blir är värd pengarna? Blir det bara en viss/liten skillnad så kan det ju kännas lite bortkastat.

21 761 Inlägg
2 november 2006
Gralq skrev:
Hej

Jag har skaffat mig en 1994 VW Vento. Det första jag gjorde var att byta ut den kassettstereo som satt i den mot en billig Kenwood (KDC-W4034AY) cd/mp3 stereo.

Det jag blev förbluffad över efter bytet var frånvaron av basljud. Lite poppigare musik som kräver lite bas för att låta bra är knappt lyssningsbart, medan tal låter utmärkt. Har kollat lite och de 6½" högtalare som sitter i dörrarna verkar ha rätt fasvändning gentemot varandra.

Hann du lyssna hur det lät innan du bytte stereo, fanns det bas då?
Om det spelade bas med kassettstereon men inte med den nya så kan det vara någon inställning som behöver justeras.

34 Inlägg
2 november 2006
Trådstartare
Jag kan faktiskt inte säga att jag testade den så mycket eftersom den var totalt ointressant.. :-P fick tex bara in tre radiokanaler på den osv.

När jag leker med bas/mellanregister/diskant på den nya så hör man en liten skillnad i basinställningarna.. men stora i mellanregister och diskant. Det blir även en liten skillnad om man ändrar inställningarna för vilka högtalare det finns i bilen.

21 761 Inlägg
2 november 2006
Du skriver att högtalarna verkar ha rätt fasvändning, har du alltså testat det genom att vrida bort ena sidan och jämfört eller har du kollat hur kablarna sitter vid dörrarna?

2 911 Inlägg
2 november 2006
Lägg pengarna på att dämpa och ordna till högtalarinfästningarna och köp nya högtalare, ta hellre ett par billigare högtalare så du har råd med lite dämpmaterial, det ger så mycket mer än att bara köpa värre högtalare.

34 Inlägg
2 november 2006
Trådstartare
Drönirettab: Jag tog "fuskvägen" och vred bort sidorna och kollade hur det lät då.

21 761 Inlägg
2 november 2006
Ok, jag tänkte bara att om du hade kollat kablarna vid dörrarna så kunde kablarna vid stereon ändå vara fel men eftersom du testade med att vrida bort ena sidan så har du ju fått svart på vitt att fasningen stämmer.

Sök