3890
Sök

Renovering av Volvo Amazon -69

Min plan är att renovera denna bilen under en längre tid för att till sist använda den som sommarbil.

33 183 Visningar
Uppdaterades senast 1 september 2013
1 808 Inlägg
4 augusti 2013
#21
Surt med snurran, men det kan inte vara mycket som skiljer, funkar utan problem för mina 2,40 i takhöjd.


22 Inlägg
4 augusti 2013
Trådstartare
#22
Carlén skrev:
Surt med snurran, men det kan inte vara mycket som skiljer, funkar utan problem för mina 2,40 i takhöjd.
Jo det är rätt surt kan man säga men det är inte mitt garage, jagar hus så förhoppningsvis har fint garage.
Min hade ju ett litet designfel från fabriken där gängstången för höjdjustering inte hade så bra gänga så den slekade så den ville krypa ur jacket. Så drog fram svetsen och satte dit en järnbit så den inte kan smita.

Kan du snurra din i garaget med bakaxel på plats eller måste den vara borta?
Senast redigerat av EliasNo (4 augusti 2013)

1 808 Inlägg
4 augusti 2013
#23
EliasNo skrev:
Carlén skrev:
Surt med snurran, men det kan inte vara mycket som skiljer, funkar utan problem för mina 2,40 i takhöjd.
Jo det är rätt surt kan man säga men det är inte mitt garage, jagar hus så förhoppningsvis har fint garage.
Min hade ju ett litet designfel från fabriken där gängstången för höjdjustering inte hade så bra gänga så den slekade så den ville krypa ur jacket. Så drog fram svetsen och satte dit en järnbit så den inte kan smita.

Kan du snurra din i garaget med bakaxel på plats eller måste den vara borta?
Okey, köpte du den med snäckväxel eller snurrar du den manuellt ?, jag plockade bort fram o bakvagn innan jag började snurra.


22 Inlägg
4 augusti 2013
Trådstartare
#24
Carlén skrev:
EliasNo skrev:
Carlén skrev:
Surt med snurran, men det kan inte vara mycket som skiljer, funkar utan problem för mina 2,40 i takhöjd.
Jo det är rätt surt kan man säga men det är inte mitt garage, jagar hus så förhoppningsvis har fint garage.
Min hade ju ett litet designfel från fabriken där gängstången för höjdjustering inte hade så bra gänga så den slekade så den ville krypa ur jacket. Så drog fram svetsen och satte dit en järnbit så den inte kan smita.

Kan du snurra din i garaget med bakaxel på plats eller måste den vara borta?
Okey, köpte du den med snäckväxel eller snurrar du den manuellt ?, jag plockade bort fram o bakvagn innan jag började snurra.
Jag köpte den stora från verktygsboden då de för tillfället har samma pris för mellan/stor. Den har ingen snäckväxel utan det är bara en axel rakt igenom som man sedan fäster ett handtag/spak som hävarm/låsning.

Mätte och klurade att bakaxeln gör ca 15-20cm i skillnad på bilens höjd, framaxeln gör bara 10cm skillnad. Ska prova och klura lite mer i garaget sen när den är tvättad och klar.

22 Inlägg
11 augusti 2013
Trådstartare
#25
Har äntligen provat snurra karossen, snacka om smidigt att ha bilen på sida när man ska göra jobb.
Har idag och igår avfettat och rengjort underredet från tectyl.

Otroligt vad seg underredsmassan är, stora delar släpper efter en sväng med avfettning och skrubbning.
Men det arbetskrävande är att få bort allt, krävs mycket avfettning och gnuggande.
Hann klart golven, ena hjulhuset bak och ena framskärmen. De resterande delarna har kvar litegrann som lär ta någon timme att få klart.

Förhoppningsvis så hinner jag göra klart under, inuti bagage och i kupén nästa helg. Så då är det bara att börja slipa ner hela undersidan!

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195661/195661-3e1128e273fab1cd5c320bf9ee24d6d6_large.jpg

1 808 Inlägg
11 augusti 2013
#26
Härligt, jag brukar använda värmepicka först, sen avfetta resterna som är kvar, brukar gå rätt bra.


22 Inlägg
11 augusti 2013
Trådstartare
#27
Carlén skrev:
Härligt, jag brukar använda värmepicka först, sen avfetta resterna som är kvar, brukar gå rätt bra.
Jag har gjort samma sak så det är bara det tunnaste som inte gick att skrapa som jag avfettar. Men det är ändå rätt drygt att få bort de sista resterna i alla vrår. De plana ytorna kräver oftast bara 1-2 vändor med avfettning så är de helt rena men tex infästningen till paralellstaget är ett jobbigt ställe eller fjäderskålen bak.

1 808 Inlägg
11 augusti 2013
#28
EliasNo skrev:
Carlén skrev:
Härligt, jag brukar använda värmepicka först, sen avfetta resterna som är kvar, brukar gå rätt bra.
Jag har gjort samma sak så det är bara det tunnaste som inte gick att skrapa som jag avfettar. Men det är ändå rätt drygt att få bort de sista resterna i alla vrår. De plana ytorna kräver oftast bara 1-2 vändor med avfettning så är de helt rena men tex infästningen till paralellstaget är ett jobbigt ställe eller fjäderskålen bak.
Okey, jo tack jag vet precis vad du menar, halvdrygt jobb, helt klart.


22 Inlägg
18 augusti 2013
Trådstartare
#29
Dags för en uppdatering av helgens arbete.

Började lördagen med att se starten av guldrundan, det var gott om vackra bilar.
Det var en stor uppslutning av Volvo 164 men även ovanliga bilar som Mercedes 190 SL R121 och även en Mercedes 600 W100.

Fortsatte med det oändliga arbetet att tvätta chassit, kräver grymt tålamod.
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195661/195661-faaf6f1d89467216c54ca5ad09578d6b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195661/195661-36933aa56d0e69615c6cdf2b083a8c8c.jpg

Tvättade även ur inuti bilen sedan första ägaren också fyllt insidan med underredsmassa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195661/195661-f35ee0b5cfdc1c05690df6e80d91270d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195661/195661-8740c31fc36b0a995e0529fabee14c28.jpg

Bagaget fick sig också en rejäl rengöring då detta även var fyllt med underredsmassa.

Hann med att börja slipa på instrumentbrädans plåt då denna har blivit utsatt för väta då framrutan har läkt.

Nästa prio blir att försöka att fixa rosten på bilen, hade tänkt att göra detta själv men en kompis erbjöd sig att hjälpa till. Då han jobbar som svetsare och har mycket större erfarenhet av att laga rost så bestämde jag mig för att göra det tillsammans med honom. Problemet är dock att han har många andra projekt igång hemma så vi får se när han har tid.

Höger tvärbalk som blivit repad förut verkar det som. Dock ingen som vill kännas vid detta vackra skapelse.
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195661/195661-070a3904d08e85e0ea84a533d9aab8f5.jpg

Vänster hjulhus bak
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195661/195661-2c522cfc6902aab0c72890292e2c0d09.jpg

Höger hjulhus fram, blev hål när jag tvättade underredet
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195661/195661-d95633067b391cd6d3c9acb7b83d6d9b.jpg

Hål in till bagaget höger hjulhus bak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195661/195661-ac6f951b180288dc6ab2c42e619a8e76.jpg

Så det är en hel del jobb med rosten, så beroende på när jag får hjälp så ger jag mig på någonting annat tex. instrumentbrädan


Helhetsbild på bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195661/195661-3665e916a3d5cf231df3caaf38ef6548.jpg
Senast redigerat av EliasNo (18 augusti 2013)

555 Inlägg
18 augusti 2013
#30
Seriöst jobbat, snyggt!!!
   /sven


22 Inlägg
31 augusti 2013
Trådstartare
#31
Har varit lite glest nu i uppdateringen, men tro icke att projektet stannat av. Har bara glömt att uppdatera i all hast och en tjänsteresa satte käppar i hjulen.

Jag har däremot hunnit att slipa ner instrumentbrädan förra helgen och grunda den.
La även grund på handbromsspaken med tillhörande axel och även draget fick sig en omgång.

Har efter det slipat ner sparklådorna, A-stolpen och insteget då det hade fått rostangrepp i hörnet.
Sparklådan var jag tvungen att slipa plåtren då det blivit små bubblor med "rost" eller galvoxidering.
Tyvärr så glömde jag ta någon bild under arbetet och efter.

Idag har jag kämpat på och slipat/punktblästrat delar av underredet, ville egentligen inte börja med detta innan rostlagning men pga att den som skulle hjälpa mig inte har fått tid än så börjar jag med de delarna som inte ska rostlagas som golven och trösklarna.

Dessa blev delvis plåtrena då underredet avfettades/tvättades så det kändes dumt att vänta då rosten kommer snabbt.

Imorgon blir planen att blästra/slipa färdigt och maskera + lägga på epoxigrund.

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195661/195661-65c0e8996ae275e89754ab626f142cbc_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195661/195661-d17d8c9d43837f68c7d6498dd5a53d95_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195661/195661-b50f10357158236ea2e5f35a0d5d9844_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195661/195661-dee9de24ba223bac0c021516d5aa1ad0_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195661/195661-ca78c24bedb0976fcf6bff0716137194_large.jpg

22 Inlägg
1 september 2013
Trådstartare
#32
Har fortsatt idag med lite slipande men mestadels punktblästring.
Avslutade dagen med noggrann rengöring och sedan sprutning med grundfärg.
Är nu klar fram till bakaxelbrunnen så bakändan och höger sparklåda + a-stolpe kvar innan jag ska ge mig på insidan av kupén.

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195661/195661-b4e2d6ecbe8fd28df055bfad9d9bf96d_large.jpg

Blev rätt hyffsat med grunden så jag är nöjd, kommer nog se rätt bra ut med body på detta.

Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
1 september 2013
#33
Blir riktigt fint!

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995


Sök