3583
Sök

Diesel motor i min rat rod

21 Inlägg
29 juli 2013
Trådstartare
hallo då jag behöver lite hjälp med mina funderingar så hoppas jag på lite smarta ideer från er... jag har en opel omega turbo diesel som jag funderade o ta men den är manuel men jag vill ha automat jag vet ju att bmws automat passar men frågan är ju funkar den lådan utan elektroniken då jag vill sätta dit en mekanisk pump???? eller finns det nån annan låda som passar utan större jobb???

eller är det bättre o ta en volvo 850 diesel motor o hitta någon låda som passar till den??? helst utan en massa el skit??? har en bil på g hjälp mig o spåna nu...smile

2 Inlägg
30 juli 2013
Om du använder 850 diesel motor så kan du ju använda automat lådan från 960 med vitmotor, Grymt projekt annars smile

5 131 Inlägg
30 juli 2013
Annars har ju mercedes en del dieselmaskiner med helt mekanisk pump och nästan elfri automatlåda smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

414 Inlägg
30 juli 2013
När det gäller gamla dieslar så finns det väl egentligen bara ett alternativ... Mercedes! Går få rätt bra fart på och har bottendelar som verkar tåla bra mycket stryk.

21 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
jo mercedes har ju ett stort ut bud men då jag e lite allergisk mot merca då dom flesta använder dom så måste man ju kolla på alternativen..... ingen som har koll på bmws låda går o köra utan elen???? funkar 960ins låda utan el???

414 Inlägg
30 juli 2013
Anledningen till att många kör med det är väl för att det funkar bra och verkar hålla... och kunskap lär de finnas gott om eftersom det är just många som kör med det tongue

Men om du vill köra något annat "bara för att" så förstår jag att du inte vill ha något som alla andra har, kan ju va så att det blir lite uddare/roligare så
Senast redigerat av joH900 (30 juli 2013)

Hhehehehhest
375 Inlägg
31 juli 2013
Bästa vore väl ändå en Cummins!

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
31 juli 2013
eller varför inte något så enkelt som en cheva 6,2 diesel med th700 låda ? borde ju finnas i överflöd

2 266 Inlägg
31 juli 2013
moto2t skrev:
Om du använder 850 diesel motor så kan du ju använda automat lådan från 960 med vitmotor,
Grymt projekt annars smile

Nej men däremot d24ans låda passar, inte vitmotorn från volvo 960.

svetsdiff !!!

2 266 Inlägg
31 juli 2013
Är de så mycket el på bmws gamla automater då?
En d24tic med automat? (lika enkelt som merca, inte lika pigga men ett fint ljud på dom) håller bra om man sköter dom som man ska.
850 tdi har elektronisk pump går att bygga om till mekanisk genom att bygga ihop med en d24 pump.

svetsdiff !!!

21 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
härligt med alla kommentarer o förslag har kollat på chevas motorer men dom låter ju nå hemskt knostrar ju som tio andra..... vill ju helst ha 5 eller 6 cylindrig motor så den låter lite häftigare...smile

21 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
kan du utveckla det där med d24ans pump till 850in tar man hela pumpen eller bara delar av den???? behöver jag oljetråg oxå från nån maskin som passar??? eller får man bygga ett eget???

866 Inlägg
31 juli 2013
Vaför inte Volvos 6 lit 6,a från  FL6.an finns objekt :-) http://www.blocket.se/ystad/Lastbil_Vol … 11&w=3
Ingen el där inte !!

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
31 juli 2013
Duramax 6.6liters så rör den sig framåt och en sån låter varken tråkigt eller slött.

360hk och 800nm vrid orginal plockar lätt 550hk ur en sån. behöver ju inte åka något trött helvete bara för att man åker diesel ;-)

annars är det en d5 som gäller om man inte vill åka v8

Kör fort så hinner inget hända...

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
2 266 Inlägg
1 augusti 2013
Ja man använder delar av d24 pumpen och byter ut elektroniska styrningen mot mekaniskt. De kan en dieselverkstad hjälpa dig med. Tråget använder man också från d24an får korta de lite. Sen även motorfästena.

svetsdiff !!!

21 Inlägg
2 augusti 2013
Trådstartare
hmmmm....fl6 fränt men kanske lite overkill  !!! nja femma eller sexa ska de va då får de plats oxå utan o behöva bygga om hela bilen, dom lite modernare dieslarna går ju så tyst o fint o burna me dom går ju oxå...smile
men e de ingen som har koll på om bmws automat funkar utan styr boxen??? vad e de som styrs?? hela lådan eller bara lockup o sport funktioner???

2 Inlägg
2 augusti 2013
Tror det är Ekonomi,Sport och Vinter läget som drivs själva lådan borde ju gå å åka med annars.

21 Inlägg
9 augusti 2013
Trådstartare
nu e en volvo 850 tdi hemma på gården så nu lär man börja leta efter en lämplig låda då.... finns det olika automat lådor till d24an??? för det är väl den som passar???

866 Inlägg
10 augusti 2013
Angående BMW lådor så HP4 lådorna kan man köra med styrboxen inkopplad men inte utan.
Där i mot så är det inte omöjligt att ta styrboxen och få den att funka skapligt i en annan bil. Då dom flesta input sköter den skälva. Så som varvtal turbin utgående varvtal. Det den vill ha externt är ström   och styr signaler pendalställ och växelväljare . 

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-b8d636116476b17e725d8de6ac466f28.jpg

Det man förlorar är diagnos i och med det sköt igenom CAN BUS systemet igenom motorboxen.
Och även en del komfort då den tar hastighets singnal från ABS enheten.
Bland annat så  vill den hålla kvar i växlarna vid gas pådrag och är lite hård i växlingarna.

Sök