Har hänt förut att turbotrycksregulatorn kärvar och där med går bilen i "limphome" och utanladdtryck. Oftast när man har luftläck så brukar det pysa och man hör turbovinet lite tydligare i många fall. Och D5 motorerna har inget gasspjäll utan det är bara bensinmotorerna.
Jo när jag varvar min till 2000 varv ungefär och släpper gasen så pyser det lixom precis som om det skulle vara nån form av dumpventil på den.. låter inte så på min V70 D5 iaf.. vet inte varför det gör så på denna.. eller om det kan ha nåt med saken att göra.. ?
** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
körde våran citroen evasion hdi, i en uppförsbacke small de till och bilen tappa kraften och fick inte tillbaka den. då var de en tryckslang från turbon som sprack.
om en tryck slang har gått så har du tappat kraften permanent. om jag har fattat detta rätt i de du skriver så kommer ditt fel bara ibland eller 2 gånger hittills så jag tror knappast att de är någon tryckslang.
körde våran citroen evasion hdi, i en uppförsbacke small de till och bilen tappa kraften och fick inte tillbaka den. då var de en tryckslang från turbon som sprack.
om en tryck slang har gått så har du tappat kraften permanent. om jag har fattat detta rätt i de du skriver så kommer ditt fel bara ibland eller 2 gånger hittills så jag tror knappast att de är någon tryckslang.
Ja det har hittills varit 2 gånger.. känns som det kan komma precis när som helst, så man är lite skakis när man kör att det ska hända där det inte får hända.. :S
** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
körde våran citroen evasion hdi, i en uppförsbacke small de till och bilen tappa kraften och fick inte tillbaka den. då var de en tryckslang från turbon som sprack.
om en tryck slang har gått så har du tappat kraften permanent. om jag har fattat detta rätt i de du skriver så kommer ditt fel bara ibland eller 2 gånger hittills så jag tror knappast att de är någon tryckslang.
Ja det har hittills varit 2 gånger.. känns som det kan komma precis när som helst, så man är lite skakis när man kör att det ska hända där det inte får hända.. :S
jo jag kan tänka mig det. hoppas de ordnar sig bara!
körde våran citroen evasion hdi, i en uppförsbacke small de till och bilen tappa kraften och fick inte tillbaka den. då var de en tryckslang från turbon som sprack.
om en tryck slang har gått så har du tappat kraften permanent. om jag har fattat detta rätt i de du skriver så kommer ditt fel bara ibland eller 2 gånger hittills så jag tror knappast att de är någon tryckslang.
Ja det har hittills varit 2 gånger.. känns som det kan komma precis när som helst, så man är lite skakis när man kör att det ska hända där det inte får hända.. :S
jo jag kan tänka mig det. hoppas de ordnar sig bara!
Ja jag hoppas dom ringer imorgon på morgonen som dom lovade så jag får lämna in den och få det fixat , dock går jag på nattpasset snart och kommer nog inte hem förrens vid 06:00 imorgon så jag lär ligga och sova när dom ringer.. men det gör inget. Lär ska göra mig redo att ge mig av nu strax och avverka dom där 50 milen så det är gjort så men får komma hem och sova
** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
sambon hade samma symtom som du beskriver att bilen blev kraftlös till och från precis som turbon lade av att ladda, och när man gasade långsamt till 2000rpm och släppte gasen så lätt det som om den dumpade rejält.
I sambons fall så var det vakuumslangen som sitter på turbinhuset på en nippel som hade en liten liten spricka, just denna slang styr VNT på han turbo och den gjorde att VNT inte justerade sig som den skulle och turbon la av att jobba.
Så kolla alla vakuumslangar som går från/till turbon.
sambon hade samma symtom som du beskriver att bilen blev kraftlös till och från precis som turbon lade av att ladda, och när man gasade långsamt till 2000rpm och släppte gasen så lätt det som om den dumpade rejält.
I sambons fall så var det vakuumslangen som sitter på turbinhuset på en nippel som hade en liten liten spricka, just denna slang styr VNT på han turbo och den gjorde att VNT inte justerade sig som den skulle och turbon la av att jobba.
Så kolla alla vakuumslangar som går från/till turbon.
Garanterat det som spökar för dig också.
Ska kolla lite o se.. den lär ska in på verkstan vilken dag som helst så jag kan ju tipsa om det.. men det är ju så att när texten *Serive Erfordras* visas så går bilen skit dåligt, går inte att accelerera nåt alls, den bara tappar varv helt enkelt.. när texten försvinner så funkar bilen normalt igen.. eller om den inte försvinner så måste jag starta om bilen och då är texten borta och bilen funkar normalt igen.
** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
sambon hade samma symtom som du beskriver att bilen blev kraftlös till och från precis som turbon lade av att ladda, och när man gasade långsamt till 2000rpm och släppte gasen så lätt det som om den dumpade rejält.
I sambons fall så var det vakuumslangen som sitter på turbinhuset på en nippel som hade en liten liten spricka, just denna slang styr VNT på han turbo och den gjorde att VNT inte justerade sig som den skulle och turbon la av att jobba.
Så kolla alla vakuumslangar som går från/till turbon.
Garanterat det som spökar för dig också.
Ska kolla lite o se.. den lär ska in på verkstan vilken dag som helst så jag kan ju tipsa om det.. men det är ju så att när texten *Serive Erfordras* visas så går bilen skit dåligt, går inte att accelerera nåt alls, den bara tappar varv helt enkelt.. när texten försvinner så funkar bilen normalt igen.. eller om den inte försvinner så måste jag starta om bilen och då är texten borta och bilen funkar normalt igen.
precis så hade han med.. han bytte allt möjligt.. diesel filtret,, intercoolern.. ja du en himla massa.. men inget hjälpte förän det sista som han gjorde med nippeln Hoppas det löser dig för dej
sambon hade samma symtom som du beskriver att bilen blev kraftlös till och från precis som turbon lade av att ladda, och när man gasade långsamt till 2000rpm och släppte gasen så lätt det som om den dumpade rejält.
I sambons fall så var det vakuumslangen som sitter på turbinhuset på en nippel som hade en liten liten spricka, just denna slang styr VNT på han turbo och den gjorde att VNT inte justerade sig som den skulle och turbon la av att jobba.
Så kolla alla vakuumslangar som går från/till turbon.
Garanterat det som spökar för dig också.
Ska kolla lite o se.. den lär ska in på verkstan vilken dag som helst så jag kan ju tipsa om det.. men det är ju så att när texten *Serive Erfordras* visas så går bilen skit dåligt, går inte att accelerera nåt alls, den bara tappar varv helt enkelt.. när texten försvinner så funkar bilen normalt igen.. eller om den inte försvinner så måste jag starta om bilen och då är texten borta och bilen funkar normalt igen.
precis så hade han med.. han bytte allt möjligt.. diesel filtret,, intercoolern.. ja du en himla massa.. men inget hjälpte förän det sista som han gjorde med nippeln Hoppas det löser dig för dej
Jag förstår.. kan vara klurigt det där.. :S
Tack så mycket.. det var vänligt sagt .. hoppas åxå att det kan fixa sig
** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Ska kolla lite o se.. den lär ska in på verkstan vilken dag som helst så jag kan ju tipsa om det.. men det är ju så att när texten *Serive Erfordras* visas så går bilen skit dåligt, går inte att accelerera nåt alls, den bara tappar varv helt enkelt.. när texten försvinner så funkar bilen normalt igen.. eller om den inte försvinner så måste jag starta om bilen och då är texten borta och bilen funkar normalt igen.
precis så hade han med.. han bytte allt möjligt.. diesel filtret,, intercoolern.. ja du en himla massa.. men inget hjälpte förän det sista som han gjorde med nippeln Hoppas det löser dig för dej
Jag förstår.. kan vara klurigt det där.. :S
Tack så mycket.. det var vänligt sagt .. hoppas åxå att det kan fixa sig
man försöker ge de tips man kan komma på.. som sagt de kluriga sakerna e inte lätta
Jag hoppas det visar sig på verkstan vad som är fel och att dom fixar det..
du får inte upp en felkod där d står bytt dieselfilter..eftersom du kan stänga av den å starta den så å service erfrodas försvinner..så tycker ju jag det är värt att byta dieselfilter istället för att betala en verksta ett ex antal 1000 lappar..men d är ju bara jag d..man byter på 10min även fast man aldrig har skruvat
sambon hade samma symtom som du beskriver att bilen blev kraftlös till och från precis som turbon lade av att ladda, och när man gasade långsamt till 2000rpm och släppte gasen så lätt det som om den dumpade rejält.
I sambons fall så var det vakuumslangen som sitter på turbinhuset på en nippel som hade en liten liten spricka, just denna slang styr VNT på han turbo och den gjorde att VNT inte justerade sig som den skulle och turbon la av att jobba.
Så kolla alla vakuumslangar som går från/till turbon.
Garanterat det som spökar för dig också.
Ska kolla lite o se.. den lär ska in på verkstan vilken dag som helst så jag kan ju tipsa om det.. men det är ju så att när texten *Serive Erfordras* visas så går bilen skit dåligt, går inte att accelerera nåt alls, den bara tappar varv helt enkelt.. när texten försvinner så funkar bilen normalt igen.. eller om den inte försvinner så måste jag starta om bilen och då är texten borta och bilen funkar normalt igen.
precis så hade han med.. han bytte allt möjligt.. diesel filtret,, intercoolern.. ja du en himla massa.. men inget hjälpte förän det sista som han gjorde med nippeln Hoppas det löser dig för dej
är ju helt klart värt att prova med filtret än att lämna in den om det nu skulle va filtret..men men va vet jag
Jag hoppas det visar sig på verkstan vad som är fel och att dom fixar det..
du får inte upp en felkod där d står bytt dieselfilter..eftersom du kan stänga av den å starta den så å service erfrodas försvinner..så tycker ju jag det är värt att byta dieselfilter istället för att betala en verksta ett ex antal 1000 lappar..men d är ju bara jag d..man byter på 10min även fast man aldrig har skruvat
Om dieselfiltret e tätt så får man felkoder på bränsletryck...
The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
precis så hade han med.. han bytte allt möjligt.. diesel filtret,, intercoolern.. ja du en himla massa.. men inget hjälpte förän det sista som han gjorde med nippeln Hoppas det löser dig för dej
Jag förstår.. kan vara klurigt det där.. :S
Tack så mycket.. det var vänligt sagt .. hoppas åxå att det kan fixa sig
man försöker ge de tips man kan komma på.. som sagt de kluriga sakerna e inte lätta
Det har du helt rätt i..
** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Jag hoppas det visar sig på verkstan vad som är fel och att dom fixar det..
du får inte upp en felkod där d står bytt dieselfilter..eftersom du kan stänga av den å starta den så å service erfrodas försvinner..så tycker ju jag det är värt att byta dieselfilter istället för att betala en verksta ett ex antal 1000 lappar..men d är ju bara jag d..man byter på 10min även fast man aldrig har skruvat
Det har du rätt i.. jag har jobbat som bilmek tidigare och hållit på med bilar i hela mitt liv, är dock inte speciellt hemma på just D5 då dom bara går och går.. aldrig haft några problem med mina D5:or igentligen.
Detta med felkoder och el är heller inte min grej.. för nytt för mig när det gäller skruva .. haha
** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **