3247
Sök

Köpråd Subaru Impreza

28 Inlägg
16 augusti 2013
Trådstartare
#1
Har länge varit sugen på en impreza från årsm 2003-2007,
Det har varit lite av en drömbil. Har tänkt mig något upp till 140 000
Klassen. Har sett att det finns wrx, sti, pse.
Vad är det för skillnad på dom? Vill helst ha en blå med blå inredning
Och gärna original. Kan man åka snålt med dom? Vad ska man tänka på vid köp / provkörning?
Hur funkar fyrhjulsdriften? Högt ljud inne i kupén ?
Är dom 6 växlade? Dyr att serva?
Tacksam för svar och tips?

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 augusti 2013
#2
Jämfört med S40 T4(som ditt inlogg anspelar på) så kommer du märka vilken pigg stadsloppa det är runt gathörnen med 4x4, samtidigt som den blir väldigt trött på landsvägen.  En chippning ger lite mera pulver och ofta lite lägre förbrukning. Kan ju vara en början.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Dahlgren
450 Inlägg
16 augusti 2013
#3
wrx 5växlad. 217hk
sti 6 växlad. 260-280hk.

Sti är mer stryktålig än en wrx.. Men typ dubbelt så dyr..

Ja det är dyra delar till subaru..
Om man inte använder tex ebay.

Original är väll inte bullernivån så jättehög.

Jag hade letat efter glapp i drivlina.
Samt testa växellådan ganska mycket. Gärna på de lägre växlarna.
Sedan är det att leta rost!!
och det vanliga, titta olja osv..


71 Inlägg
16 augusti 2013
#4
Sti ska ha bättre bromsar o väghållning o mer krut va ja hört. Åka snålt tror jag inte du kan åka,, sen beror det på vart smärtgränsen går..  smile Dom som har Dccd kan du ställa diffarna på,, så du kan typ ha 65% bakhjulsdrift o resten fram,, är det inte Dccd så tror jag att det är typ 50/50.. STi är 6 växlade vettja, men tror inte WRX är det, inte säker på detta smile att serva är de inte så farligt dyrt beroende på vad man vill ha bytt.. de va det lilla jag visste...

28 Inlägg
16 augusti 2013
Trådstartare
#5
Forget_It skrev:
Sti ska ha bättre bromsar o väghållning o mer krut va ja hört. Åka snålt tror jag inte du kan åka,, sen beror det på vart smärtgränsen går..  smile Dom som har Dccd kan du ställa diffarna på,, så du kan typ ha 65% bakhjulsdrift o resten fram,, är det inte Dccd så tror jag att det är typ 50/50.. STi är 6 växlade vettja, men tror inte WRX är det, inte säker på detta smile att serva är de inte så farligt dyrt beroende på vad man vill ha bytt.. de va det lilla jag visste...

Tack för alla svar hitills dom är snygga så
Klart att man blir sugen. Hur mycket soppa drar dom?

Dahlgren
450 Inlägg
16 augusti 2013
#6
_s40_T4 skrev:
Forget_It skrev:
Sti ska ha bättre bromsar o väghållning o mer krut va ja hört. Åka snålt tror jag inte du kan åka,, sen beror det på vart smärtgränsen går..  smile Dom som har Dccd kan du ställa diffarna på,, så du kan typ ha 65% bakhjulsdrift o resten fram,, är det inte Dccd så tror jag att det är typ 50/50.. STi är 6 växlade vettja, men tror inte WRX är det, inte säker på detta smile att serva är de inte så farligt dyrt beroende på vad man vill ha bytt.. de va det lilla jag visste...

Tack för alla svar hitills dom är snygga så
Klart att man blir sugen. Hur mycket soppa drar dom?

Sedan har de väll bättre kolvar/stakar/drivlina har jag hört!

4hjulsdriven bil..
Räkna med ca 1 liter milen blandad körning..


71 Inlägg
16 augusti 2013
#7
Min polares ligger runt litern, o sen gasar man lite så sticker de iväg! smile
Men ja kan lova att du kommer alltid va glad efter lite rolig körning smile roligt med snabba 4- hjulsdrivna=)

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
17 augusti 2013
#8
Jag kan få ner min till 0.8 så en sti med 6 växlar borde ju gå att få ner mer. Men då får man hålla sig under 3000rpm och fundera på varför man köpte en fyrhjulsdriven bil..

Positivt:
Hållbara. Haft min i 3år och bytt en lambdasensor för 250kr.
Snabba i låga hastigheter (0-110) Ungefär.
Körglädje. (Den väger upp den negativa komforten)

Negativt:
Drar soppa.
Turbon börjar ladda sent..
Inte mycket komfort. (mot andra bilar jag kört.. t.ex saab 9-3og, kia ceed, opel astra, volvo s40, volvo c30, ford focus rs och många mer... inte hittat någon som har sämre faktiskt tongue)

Jag baserar det på min bil som är baserad på en vanlig wrx.

Fakta jag inte kan svära på att stämmer:
Vad jag fattat det som så är 2.0litersmotorn lite hållbarare än 2.5litersmotorn men det kan jag inte svära på för jag har ingen erfarenhet av den. Vet ej vilka motorer de säljer i Sverige men om man vill ha 2.5 liter är det väl ej257 som är den att satsa på. (även här vad jag läst)
Även här hört att det är 3'e växeln som brukar gå om man pinar den.. (sant eller falskt vet jag ej.)


28 Inlägg
17 augusti 2013
Trådstartare
#9
Tusen tack för ditt svar ska tänka på detta.
Skönt att få veta va andra tycker och tänker.

IDMUD
17 augusti 2013
#10
Har du någon ambition på att öka effekten är det en STI du ska ha, att bara komma upp till den nivån från en WRX kostar 40-50 tusen. En STI är därför mycket prisvärd sett ur ett längre perspektiv.

28 Inlägg
17 augusti 2013
Trådstartare
#11
IDMUD skrev:
Har du någon ambition på att öka effekten är det en STI du ska ha, att bara komma upp till den nivån från en WRX kostar 40-50 tusen. En STI är därför mycket prisvärd sett ur ett längre perspektiv.

Oki. Ska titta efter sti och pse.

4 822 Inlägg
18 augusti 2013
#12
_s40_T4 skrev:
Har länge varit sugen på en impreza från årsm 2003-2007,
Det har varit lite av en drömbil. Har tänkt mig något upp till 140 000
Klassen. Har sett att det finns wrx, sti, pse.
Vad är det för skillnad på dom? Vill helst ha en blå med blå inredning
Och gärna original. Kan man åka snålt med dom? Vad ska man tänka på vid köp / provkörning?
Hur funkar fyrhjulsdriften? Högt ljud inne i kupén ?
Är dom 6 växlade? Dyr att serva?
Tacksam för svar och tips?

har du kollat i någon av dom femtioelva andra köprådstrådarna om impreza? http://www.garaget.org/forum/search.php … 2108887314
eller någon av dom som finns på Subaru forumet? http://www.subaruclub.se/forum/search.p … hid=448957

det är en jävla skillnad på en WRX och en STI, för att nämna några saker så är det annan motor, annan drivlina, andra bromsar, andra fjäderben.
WRX är som sagt 5växlad medans STI är 6växlad.
WRX har "vanliga" broms ok medans STI har Brembo och har betydligt större skivor.
PSE kom ´04 och på ´04 det är bara STI med PSE som har DCCD (Driver Controled Center Differential), from ´05 så är alla svensksålda PSE.
i STI tom ´05 så sitter det en 2 liters motor och from ´06 så sitter det en 2,5 liters motor.

A-Dahlgren skrev:
Ja det är dyra delar till subaru..

om man köper grejerna på Subaru här i Sverige ja, är betydligt billigare i England, jag och många andra i klubben brukar köpa delar ifrån www.importcarparts.co.uk

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

7 Inlägg
18 augusti 2013
#13
Kan säga att jag är grymt nöjd med min WRX men att jag ändå skulle rekommendera att du köper en STI även om de är dyrare, precis som Christian S skrev är det verkligen en stor skillnad mellan bilarna.

I mitt fall så skiter jag i komfort för det finns i princip ingen som helst, den är stötig, mycket buller i kupén (när jag tex jämför med farsans BMW 530d) innan jag ljudisolerade dörrarna, men jag tkr att det hör till, har man en impreza ska det kännas att man kör big_smile

Förbrukningen ligger som några redan nämnt på ca 10-11/100, så om man bryr sig allt för mycket om förbrukning är det nog bäst att köpa något annat. Värt att nämnas är att min WRX är mappad till ca 280hk så med en "eco optimering" kan det nog sänkas.

CNC operatör
280 Inlägg
30 augusti 2013
#14
haft både gt -99a och min nuvarande wrx sti -06.
gtn var grymt pålitlig,mappad och bänkad till 295hk.
körde runt 7k mil med den på två år utan några som helst problem.

min nuvarande sti har jag kört knappt 500 mil, men roligare bil får man inte för de pengarna.
dricker runt 1 liter, och då är den mappad till 350Hk/500Nm.
har man dccd kan man köra med mellandiffen fullt öppen för att få ner förbrukningen lite.
reservdelar köper man billigt och smidigt ifrån england!

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra

441 Inlägg
1 september 2013
#15
Hur är det med intervallerna mellan oljebyten i motorn?  Samt hur ofta byts oljan i diffarna?  Har subaru samma problem som mitsubishi med hydralpumpen för awd/bak diffen?


7 120 Inlägg
1 september 2013
#16
dasboot skrev:
1. Hur är det med intervallerna mellan oljebyten i motorn? 2. Samt hur ofta byts oljan i diffarna?  3. Har subaru samma problem som mitsubishi med hydralpumpen för awd/bak diffen?

1. 1500 mil / 12 månader.*
2. Varje 6000 mil ska olja i diffar, växellåda m.m. bytas.
3. Nej.

*Om bilen är original, är den trimmad så ska den självklart bytas oftare.
Senast redigerat av Aerodynamik (1 september 2013)

4 822 Inlägg
1 september 2013
#17
dasboot skrev:
Har subaru samma problem som mitsubishi med hydralpumpen för awd/bak diffen?

nej eftersom det inte finns något sånt på Subaru wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

dab-master
166 Inlägg
1 september 2013
#18
Åk o titta på ett par stycken, känn o kläm o hitta någon du gillar smile scoobysar är ju riktigt mysiga att åka om man jämför med en evo.. wink
Senast redigerat av HampeB (1 september 2013)

Pika pika! Fumo, mofu, mofumo, fumoffu!
- Pikachu - Bonta-kun

441 Inlägg
1 september 2013
#19
Christian S skrev:
dasboot skrev:
Har subaru samma problem som mitsubishi med hydralpumpen för awd/bak diffen?

nej eftersom det inte finns något sånt på Subaru wink

Ok, helt elektriskt då dvs om jag fattat det hela rätt?
How DCCD Works:
Wheel spin at one axle or the other causes a pair of cams with angled teeth on them to pull a series of clutch plates together tightly enough to shift the static 41/59 front/rear torque distribution 15 percent in either direction. If the computer thinks more lock is necessary, an electromagnet energizes to pull a second set of clutch plates into contact, causing a secondary ball-ramp to engage, adding considerable additional pressure to the primary differential-locking clutch pack and allowing an additional 20-percent torque shift to either axle. Elegant, simple, light, compact -- and exclusively Subaru.

http://image.motortrend.com/f/features/auto_news/2007/9495867+w799+h499+cr1+ar0/112_0710_17z%2b2008_subaru_impreza_wrx_sti%2bdccd_cutaway.jpg

Låter riktigt intressant, antar att denna håller mycket bättre än vad mitsubishi's hydralpump?
Finns det några nackdelar på delarna som sitter monterat original? Dvs något som är för klent för en wrx sti med ett "steg 1" chip? Dvs drivaxlar, hjullager mm? Eller är den så löjligt välbyggd att det bara är skitsaker som bränsleförbrukningen, ljudnivån i kupen, plastig interiör mm? Dvs det man skiter helt i på den här typen av bil?


510 Inlägg
1 september 2013
#20
Lånar tråden lite och undrar om 2,5L motorn pallar en steg 1 trimning(360hp) utan problem ? Eller går kolvar och stackar i den då ?



Sök