3177
Sök

Byta drivlina på Audi gt coupe

4 Inlägg
7 september 2013
Trådstartare
Har läst att det tydligen ska vara lättast att ta hela drivlinan från Audi s2 om man vill bygga om en vanlig gt coupe som e framhjulsdriven.

Men jag funderar på om man inte skulle kunna använda en vanlig quattro drivlina från en Audi 80 eller 90? Alltså årsmodell 90 o upp till 94 eller så..

Är det någon som vet eller känner någon gjort ett sånt ingrepp..eller kanske sitter på sjukt bra info om Audi gt coupe bygge..tips gärna vart jag kan hitta bra info. Vet att Nordicaudi finns men tycker inte jag har hitta nå bra info där.

Alla tips e välkomna!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 september 2013
Det finns folk som gjort det, men jag anser ju att det är både enklast och billigast att köpa sig en quattro på en gång istället för att bygga om en fwd. Bottenplattan ser ju helt olika ut, bakvagnen likaså.. sen är det mängder med detaljer att fixa.

Ska se om jag hittar en länk åt dig, vill minnas att jag varit in på några projekttrådar om just detta.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

4 Inlägg
8 september 2013
Trådstartare
Tyvärr så växer inte quattro modellerna på träd precis:(

Men det jag tänkte mest på gällande drivlinan var i fall man i stället för att köpa sig en s2 så kanske man kunde ta en vanlig audi 80 quattro modell o flytta över framvagn o bakvagn. Motor blir en vanlig AAN eller ABY.

Vad tror ni om att använda drivlinan från vanlig Audi 80quattro?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 september 2013
Nej, det gör dom ju inte och hittar man en så är det inte gratis.

Jag förstår inte frågan riktigt, ska du ha 80q drivlinan till din GT eller?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 938 Inlägg
8 september 2013
Viccantoria skrev:
Tyvärr så växer inte quattro modellerna på träd precis:(

Men det jag tänkte mest på gällande drivlinan var i fall man i stället för att köpa sig en s2 så kanske man kunde ta en vanlig audi 80 quattro modell o flytta över framvagn o bakvagn. Motor blir en vanlig AAN eller ABY.

Vad tror ni om att använda drivlinan från vanlig Audi 80quattro?

80 quattro sedan/avants bakvagn passar inte på en s2/kupe, den ser helt annorlunda ut med dubbla länkarmar osv.
kupen har b3 bakvagn typ.

Sen har jag för mig att främre subframen från 80 quattro sedan har andra fästen till växellådans upphängning, men det minns jag inte helt säkert så det är inget jag vågar lova.
Senast redigerat av Glesmark (8 september 2013)

344 Inlägg
8 september 2013
ja alltså nog kan det funka bara framvagnen passar rakt på eftersom att bak passar ingen quattro bakvagn bara så där utan bottenplatten i bilen måste ju byggas om ganska ordentligt..

det enklaste sättet att göra det på är :

(kort version = du behöver så gott som hela botten plattan från en audi 80 quattro B2 mellan 1979-1986)

Front Anti-rollbar
Front Anti-rollbar drop links
Front subframe
Brake proportioning valve and mounting bracket
Exhaust Manifold
Exhaust downpipe
US code Gearbox
Gearshifter mechanism
Gearshifter boot, lever and knob
Clutch assembly
Propeller shaft assembly
Front driveshafts
Front-to-rear brake line
E-brake / Handbrake lever and boot
Center exhaust box
Rear exhaust box
Underbody heatshields
Rear subframe
Rear Differential assembly
Rear driveshafts
Rear calipers
Rear disks
Rear Strut assemblies
E-brake / handbrake cables
Brakeline T piece
Rear brake hoses
Rear screen (quattro script in heater element)
Rear side windows (quattro decals)
Gas / Petrol tank
Trunk / Boot carpets
Cabin carpets, front and rear
Fuel accumulator
Fuel pump and fuel pipe protection covers

Now you also need the lower front bulkhead assembly from a 4000q. The ENTIRE floorpan from the 4000q. You also need the trunk floor from a 4000q. Plus the rear inner wheel arches with the correct upper strut mount locations. From a 4000q.
Senast redigerat av fax110 (8 september 2013)

Sök