Idag så tänkte jag byta vänster hjullager.
Började med att palla upp bilen och ta av hjulet. otroligt roligt att skruva när det är så här rent och fint :-)
Det gick smärtfritt att ta ner fjäderbenet
Här är en liten film på hur lagret lät
https://youtu.be/kCGM0la1-WoTog med fjäderbenet till meckgaraget där vi har en hydralpress, det gick enkelt att pressa ur navet. Men låsringarna till lagret såg inte så roliga ut :-(
De satt fast, jag gjorde rent med stålborste och smörjde med WD40, jag värmde upp hela fjäderbenet och försökte knacka de i sidled. Det resulterade bara i att jag knackade sönder hålen som man ska ha till tången. Så jag slog ur de inre lagerdelarna och tog bort kulorna, så jag kunde se och arbeta bättre med låsringarna.
Här ser man det som är kvar av den stora delen som ska ha hålet .
Jag kapade längs med låsringen och slipade den tunnare med en liten kapmaskin
Här har jag börjat få tag i en liten kant.
Baksidan var lite lättare. Här har fick jag tag i en stor bit som kag kunde dra i så iallafall halva ringen följde med.
Sen fick jag kapa ytterdelen av lagerskålen
Därefter slog jag sönder lagerskålen med slägga och huggmejsel
Jag passade på att slipa bort den rost som fanns under dammskyddet, så jag kan måla upp det innan jag monterar ihop det igen.
Målade även de lösa delarna
Sen var det dax att montera det nya lagret.
Satte i den yttre låsringen och pressade sedan i lagret
Och i med den inre låsringen
Slutligen pressade jag i navet igen
Där efter så målade jag fjäderbenet med Biltemas plåtfärg på spray
Passar även på att byta fjäderbenslageringen då jag köpte hem för ett tag sedan för jag tänkte byta om jag ska montera sänkfjädrar. Men lika bra att byta nu.
Det nya känns mycket högre.
Det passar iallafall på fjäderbenet :-)
Sen fick jag lite gjort med det andra projektet också.