Jag undviker att beskylla någon för det som på internet-lingo kallas för troll men jag har tämligen noga följt många trimmares de facto kostnader under mer än 15 år och jag är villig att med emfas fortfarande hävda att kostnad ligger betydligt högre än vad dom flesta gissar.
Många har dessutom en tendens att tro att det i alla fall jag definerar som kostnad är samma som vad man faktiskt lägger ut i kronor räknat.
Skall man räkna sugmotortrimning såsom det vore kostnad att lägga ut jobbet så landar man på - låt oss säga - 1000 kr/hkr och turbotrimning - måhända 300kr/hkr. (note 1)
Sedan kan man dra av för exempelvis erfarenhet, tillgång till verkstad, kompisar med mirafräs, en gratis turbo som ligger och "skräpar" på en hylla etc.
På så sätt kan man "räkna av" från "kostnad" till att landa på en summa i kronor räknat som man behöver punga ut med. (om inget skiter sig givetvis).
(Den seriöse kan också fundera på om en egna nedlagda tid skall räknas som noll kronor eller vart gränsen går. Skall man tjura på 50 timmar själv eller lägga ut jobbet som för en motorfirma tar 2 timmar)
Den springande punkten är dock att man
för att ha en referens måste börja med att definiera en baseline varifrån man kan diskutera vart var och en enskilt kan tänkas hamna.
I faktiskt kostnad bör man absolut också lägga det som behövs för att kunna ta sig längre än motorstödet, dvs sådana "petitesser" såsom transmission och väghållning (note 2). Glöm ej heller att på erfarenhetsbaserad grund så vågar jag hävda att mer än 50% av dom som försöker kan kasta sitt första försök på soptippen och börja om från noll. Detta ger också kostnad för att nå sitt hägrande mål.
Det hampar sig också så att jag i yrket sysslar med systemverifiering och grunden i all systemverifiering är att har man inte papper på något så finns det en anledning till det som bottnar i att man vill dölja något.
Och när det gäller att "tro på vad någon säger" så brukar det hjälpa med referenser. Att hysta ur sig det utan kunna ange vederhäftiga referenser är värt ungefär zilch. Tyvärr är det så att många som häver ur sig siffror och påståenden gör det utan elementa i förbränningsmotorlära vilket i alla fall i detta forum är lite illa betänkt.
95 sugmotorhästar per liter slagvolym kräver lite mer än kastpassning. (note 3)
Notera också att jag inte är bitter eller något - jag försöker bara få dom som vill trimma att A: begrunda sin plånbok, B: bedöma sin egen kunskap och C: sikta vettigt i förhållande till plånbok, kunskap och användningsområde för sin bil..
/Göran
Note 1: Ja eller "900kr/hkr" för en sugis och "400kr/hkr" för en turbo. Huvudsaken är att man har något som är mera påtagligt än längden på ett snöre och att det har något med verifierbar verklighet att göra.
Note 2: På den Volvo 940 jag byggde om en gång i tiden så byggde jag först en motor som bromsade 360Hkr och sket i princip ner mig och insåg att jag ville ha bättre bromsar. Skaffade då 330mm skivor med bellhousings i aluminium och Porscheok. Hur skall jag räkna kostnad på det? Vad kostar det över "disk". Jag fick skivorna gratis av en trimfirma och köpte nyrenoverade ok av en polare. Jag betalade alltså måhända 2000kr men vad skulle det ha kostat "svenne på stan" och hur skall man räkna in denna kostnad i sin "kostnad för trimning". Skall jag också räkna in kostnad för nya stålomspunna bromsslangar och ny bromsvätska?
Note 3: Jag grävde fram siffrorna på BMW E36 M3 3.2L: 321Hkr vid 7400rpm och max 350Nm. Det är alltså 100 hkr/liter slagvolym.
Expert skrev:
discokapten skrev:
Expert skrev:
Och min är planad och chippad och den är uppmätt till 220 hk
Har du bänkpapper på det? Och får man se dem?
Nä du har inga bänkpapper sparar inte papper för att visa små turbonissar som inte kan tro på vad man säger nån jävla gång