2852
Sök

KCR Effektbox till VW Passat - Kunskaper?

16 Inlägg
12 september 2013
Trådstartare
#1
Hej där. Jag har precis köpt mig en mycket fin VW Passat TDI V6 -02. Och jag vill försöka få den lite kvivkare, så jag har sökt runt ganska mycket och hittade en hemsida som sålde effektboxar till Passat. Kcr.se hette den sidan. Och jag blev mycket sugen på en sådan box. Och då undrar jag, är det någon som har några kunskaper och erfarenheter av dom? Är dom bra? Värt pengarna?

Jag har 150hk nu, och med en sådan box så får jag 190 hk.

Och en annan fråga. Hur kan man sätta 390 Nm vridmoment i perspektiv? För dom siffrorna säger mig inte mycket.

2 400 Inlägg
12 september 2013
#2
LModigh skrev:
Hej där. Jag har precis köpt mig en mycket fin VW Passat TDI V6 -02. Och jag vill försöka få den lite kvivkare, så jag har sökt runt ganska mycket och hittade en hemsida som sålde effektboxar till Passat. Kcr.se hette den sidan. Och jag blev mycket sugen på en sådan box. Och då undrar jag, är det någon som har några kunskaper och erfarenheter av dom? Är dom bra? Värt pengarna?

Jag har 150hk nu, och med en sådan box så får jag 190 hk.

Och en annan fråga. Hur kan man sätta 390 Nm vridmoment i perspektiv? För dom siffrorna säger mig inte mycket.

Har aldrig satt i box i egen bil men har känns skillnaden mellan kcr på en passat tdi v6 och original förut och det blir en jävla skillnad smile  Lätt värt varenda krona även om förbrukningen ökar lite
Senast redigerat av Nybergrobin (12 september 2013)


16 Inlägg
12 september 2013
Trådstartare
#3
Nybergrobin skrev:
LModigh skrev:
Hej där. Jag har precis köpt mig en mycket fin VW Passat TDI V6 -02. Och jag vill försöka få den lite kvivkare, så jag har sökt runt ganska mycket och hittade en hemsida som sålde effektboxar till Passat. Kcr.se hette den sidan. Och jag blev mycket sugen på en sådan box. Och då undrar jag, är det någon som har några kunskaper och erfarenheter av dom? Är dom bra? Värt pengarna?

Jag har 150hk nu, och med en sådan box så får jag 190 hk.

Och en annan fråga. Hur kan man sätta 390 Nm vridmoment i perspektiv? För dom siffrorna säger mig inte mycket.

Har aldrig satt i box i egen bil men har känns skillnaden mellan kcr på en passat tdi v6 och original förut och det blir en jävla skillnad smile  Lätt värt varenda krona även om förbrukningen ökar lite

Hittade precis en trimbox i baksätet på min bil som förra ägaren skickade med. Dock så vet jag ingen info om den. Men det står "DiselTech AB D-Chip HighEnd 'LYNX' Edition" och så någon kod. Men jag vet inte vad den kan ge, men tror den kan ge 35hk och 60 Nm, tror ni då att det är värt pengarna för den KCR-Boxen? Alltså en ökning med 15hk från den boxen som jag har. (inte i kopplad)

730 Inlägg
12 september 2013
#4
Hade kcr - box i min Audi A4 B6 med 2.5L V6 med 180hk original. Med boxen skulle de bli 210hk o 420nm.
Kan säga att de märktes verkligen smile Dyr box dock, 6500kr men de billigare boxarna har ju en tendens till att paja motorn. Så kör på kcr du!

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

5 118 Inlägg
12 september 2013
#5
Har själv kcr box i min merca som ökar från 150 till 180hp och 325nm i vrid har jag gör mig. Skillnaden är enorm då den drar mycket bättre på lågvarv och något tidigare laddtryck smile dock har min 2.5" rakrör efter katten vilket även det gjorde skillnad. Det KAN om man ger sig fan på det även sänka förbrukningen smile gäller att man kör lungt och använder effekten på rätt sätt smile
Men har du en box så prova smile du kanske blir nöjd som det är då smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

367 Inlägg
3 oktober 2013
#6
Kcr boxar brukar bara medföra massa krångel som väldigt konstig gång på motorn antagligen så har dom gjort det så lätt som möjligt det tar ju liksom 5 sekunder att sätta i den och det är ju så klart för bra för att va sant mycket bättre med ett riktigt chip kan bli dyrare men håller bättre i längden bara lite tips


27 Inlägg
3 oktober 2013
#7
Boxar av alla dess slag lurar egentligen bara systemet till och ge mer bränsle vilket leder till ökad effekt.. i längden gör de mer skada. Kolla med typ v-Tech eller liknande firma som gör de. Kan va lite dyrare men garanterat mindre skadligt för motorn.


367 Inlägg
3 oktober 2013
#8
alpine25 skrev:
Boxar av alla dess slag lurar egentligen bara systemet till och ge mer bränsle vilket leder till ökad effekt.. i längden gör de mer skada. Kolla med typ v-Tech eller liknande firma som gör de. Kan va lite dyrare men garanterat mindre skadligt för motorn.

Precis


16 Inlägg
7 oktober 2013
Trådstartare
#9
alpine25 skrev:
Boxar av alla dess slag lurar egentligen bara systemet till och ge mer bränsle vilket leder till ökad effekt.. i längden gör de mer skada. Kolla med typ v-Tech eller liknande firma som gör de. Kan va lite dyrare men garanterat mindre skadligt för motorn.

Hur är det med en box från DieselTech AB? Vet ni om dom är bättre än KCR?

2 266 Inlägg
8 oktober 2013
#10
LModigh skrev:
alpine25 skrev:
Boxar av alla dess slag lurar egentligen bara systemet till och ge mer bränsle vilket leder till ökad effekt.. i längden gör de mer skada. Kolla med typ v-Tech eller liknande firma som gör de. Kan va lite dyrare men garanterat mindre skadligt för motorn.

Hur är det med en box från DieselTech AB? Vet ni om dom är bättre än KCR?

Hade dieseltech box i min s70tdi och den gick jävligt bra, bromsade den på elmia till 176 hk med bara boxen.
Jag köpte en pga för de var halva priset mot kcr när dom såldes.

Efter de har jag haft evry modd på mina och sambon volvo dieslar.

Kcr går inte att justera fullt ut mot dieseltech, jag har provat och ställa den på max men de vart ingen skillnad, dieseltech gick de att vrida för långt så motorn fick en orolig tomgång samma som evry modden.

I med dieseltch boxen och kör istället för att fundera.

svetsdiff !!!


Sök