3546
Sök

Få motorn lite piggare volvo 944

71 Inlägg
12 september 2013
Trådstartare
#1
tjennis! kör en orginal 944 jue, å den är ganska slö, orkar bara släppa på 2an om de är grus, alltså inte på blöt asfalt.. då måste de spöregna å man läre köra i en vattenskåra... tips på att få den piggare på något riktigt billigt sätt? smile studerar så har ej mycket pengar alls.... tacksam för svaaar smile smile

kan tillägga att det är en volvo 944 -94 B230F orginal motor smile
Senast redigerat av frisken98 (12 september 2013)


573 Inlägg
12 september 2013
#2
turbo grejjer från en 940 lr 740 turbo e nog billigast o plocka ihop!

MSCR

24 Inlägg
12 september 2013
#3
eller om du lyckas hitta en 531 topp billigt smile


71 Inlägg
13 september 2013
Trådstartare
#4
blir för dyrt å drygt de smile ingen som vet nå lättare sätt?smile


Forummoderator
26 361 Inlägg
13 september 2013
#5
Släng ut all inredning och lätta den.
Det är gratis.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 700 Inlägg
13 september 2013
#6
Byt kamaxeln mot t.ex en A eller K, M-kammen som sitter original är inte något att hänga i granen.
Ta bort puls-air och plugga hålen i toppen med 50-öringar (eller bara svesta igen puls-airrören så det ändå sitter där).
Ta bort EGR-ventilen och plugga hålen som blir (eller bara ta loss röret mellan egr och grenrör och svetsa igen röret på grenrörssidan).
Byt ut sista ljuddämparen mot en fullflödes, original-dämparen stryper ordentligt på högre varv.
Kolla så inte katalysatorn är igensatt för då blir bilen riktigt slö.
(om du tar bort EGR och puls-air så finns det risk att bilen inte går igenom bes pga ändrad avgasrening, dem kollar däremot inte funktionen så om du pluggar så bör det inte vara några problem så länge avgasvärdena är fina)

Och så har du ju redan fått tips i tråden om:
Köpa turbo-grejjer och "plocka ihop"
Byta till 531-topp
Släng ut all inredning och lätta.


Edit:
Sen så klart det viktigaste:
Ha en välservad bil, se till så att luftfilter, fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift, olja och oljefilter är fräscha. Se till så inga bromsar ligger på, ha rätt lufttryck i däcken och se till så att hjulen är rätt inställda.

btw det är en B230FD du har.
Senast redigerat av simlar (13 september 2013)


71 Inlägg
14 september 2013
Trådstartare
#7
simlar skrev:
Byt kamaxeln mot t.ex en A eller K, M-kammen som sitter original är inte något att hänga i granen.
Ta bort puls-air och plugga hålen i toppen med 50-öringar (eller bara svesta igen puls-airrören så det ändå sitter där).
Ta bort EGR-ventilen och plugga hålen som blir (eller bara ta loss röret mellan egr och grenrör och svetsa igen röret på grenrörssidan).
Byt ut sista ljuddämparen mot en fullflödes, original-dämparen stryper ordentligt på högre varv.
Kolla så inte katalysatorn är igensatt för då blir bilen riktigt slö.
(om du tar bort EGR och puls-air så finns det risk att bilen inte går igenom bes pga ändrad avgasrening, dem kollar däremot inte funktionen så om du pluggar så bör det inte vara några problem så länge avgasvärdena är fina)

Och så har du ju redan fått tips i tråden om:
Köpa turbo-grejjer och "plocka ihop"
Byta till 531-topp
Släng ut all inredning och lätta.


Edit:
Sen så klart det viktigaste:
Ha en välservad bil, se till så att luftfilter, fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift, olja och oljefilter är fräscha. Se till så inga bromsar ligger på, ha rätt lufttryck i däcken och se till så att hjulen är rätt inställda.

btw det är en B230FD du har.

hehe, har ingen slutljuddämpare och egr en är redan pluggad :p


Offroad Racing
3 122 Inlägg
14 september 2013
#8
Ja så mycket roligare än så blir det inte utan att spendera pengar. Kanske går att lura fram 5-10 hk på lite olika sätt men den extra effekten kommer du ju ändå aldrig märka. Se som sagt till att allt är fräscht så du kommer så nära effekten motorn hade från början som möjligt.

Det går inte hur gärna man än vill på ett enkelt sätt att få en gammal trött åsna att springa som en travhäst wink

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

71 Inlägg
14 september 2013
Trådstartare
#9
simlar skrev:
Byt kamaxeln mot t.ex en A eller K, M-kammen som sitter original är inte något att hänga i granen.
Ta bort puls-air och plugga hålen i toppen med 50-öringar (eller bara svesta igen puls-airrören så det ändå sitter där).
Ta bort EGR-ventilen och plugga hålen som blir (eller bara ta loss röret mellan egr och grenrör och svetsa igen röret på grenrörssidan).
Byt ut sista ljuddämparen mot en fullflödes, original-dämparen stryper ordentligt på högre varv.
Kolla så inte katalysatorn är igensatt för då blir bilen riktigt slö.
(om du tar bort EGR och puls-air så finns det risk att bilen inte går igenom bes pga ändrad avgasrening, dem kollar däremot inte funktionen så om du pluggar så bör det inte vara några problem så länge avgasvärdena är fina)

Och så har du ju redan fått tips i tråden om:
Köpa turbo-grejjer och "plocka ihop"
Byta till 531-topp
Släng ut all inredning och lätta.


Edit:
Sen så klart det viktigaste:
Ha en välservad bil, se till så att luftfilter, fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift, olja och oljefilter är fräscha. Se till så inga bromsar ligger på, ha rätt lufttryck i däcken och se till så att hjulen är rätt inställda.

btw det är en B230FD du har.

hehe, har ingen slutljuddämpare och egr en är redan pluggad :p


Offroad Racing
3 122 Inlägg
14 september 2013
#10
frisken98 skrev:
simlar skrev:
Byt kamaxeln mot t.ex en A eller K, M-kammen som sitter original är inte något att hänga i granen.
Ta bort puls-air och plugga hålen i toppen med 50-öringar (eller bara svesta igen puls-airrören så det ändå sitter där).
Ta bort EGR-ventilen och plugga hålen som blir (eller bara ta loss röret mellan egr och grenrör och svetsa igen röret på grenrörssidan).
Byt ut sista ljuddämparen mot en fullflödes, original-dämparen stryper ordentligt på högre varv.
Kolla så inte katalysatorn är igensatt för då blir bilen riktigt slö.
(om du tar bort EGR och puls-air så finns det risk att bilen inte går igenom bes pga ändrad avgasrening, dem kollar däremot inte funktionen så om du pluggar så bör det inte vara några problem så länge avgasvärdena är fina)

Och så har du ju redan fått tips i tråden om:
Köpa turbo-grejjer och "plocka ihop"
Byta till 531-topp
Släng ut all inredning och lätta.


Edit:
Sen så klart det viktigaste:
Ha en välservad bil, se till så att luftfilter, fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift, olja och oljefilter är fräscha. Se till så inga bromsar ligger på, ha rätt lufttryck i däcken och se till så att hjulen är rätt inställda.

btw det är en B230FD du har.

hehe, har ingen slutljuddämpare och egr en är redan pluggad :p

Varför posta samma svar en gång till?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

2 403 Inlägg
14 september 2013
#11
Byt till en 531 topp och vx3 kam smile  Billigt och går faktiskt mkt bättre än original


71 Inlägg
14 september 2013
Trådstartare
#12
henke_99 skrev:
frisken98 skrev:
simlar skrev:
Byt kamaxeln mot t.ex en A eller K, M-kammen som sitter original är inte något att hänga i granen.
Ta bort puls-air och plugga hålen i toppen med 50-öringar (eller bara svesta igen puls-airrören så det ändå sitter där).
Ta bort EGR-ventilen och plugga hålen som blir (eller bara ta loss röret mellan egr och grenrör och svetsa igen röret på grenrörssidan).
Byt ut sista ljuddämparen mot en fullflödes, original-dämparen stryper ordentligt på högre varv.
Kolla så inte katalysatorn är igensatt för då blir bilen riktigt slö.
(om du tar bort EGR och puls-air så finns det risk att bilen inte går igenom bes pga ändrad avgasrening, dem kollar däremot inte funktionen så om du pluggar så bör det inte vara några problem så länge avgasvärdena är fina)

Och så har du ju redan fått tips i tråden om:
Köpa turbo-grejjer och "plocka ihop"
Byta till 531-topp
Släng ut all inredning och lätta.


Edit:
Sen så klart det viktigaste:
Ha en välservad bil, se till så att luftfilter, fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift, olja och oljefilter är fräscha. Se till så inga bromsar ligger på, ha rätt lufttryck i däcken och se till så att hjulen är rätt inställda.

btw det är en B230FD du har.

hehe, har ingen slutljuddämpare och egr en är redan pluggad :p

Varför posta samma svar en gång till?

det laggade


71 Inlägg
14 september 2013
Trådstartare
#13
Nybergrobin skrev:
Byt till en 531 topp och vx3 kam smile  Billigt och går faktiskt mkt bättre än original

får se om ja kanske gör det då smile



Sök