Ett tag sedan jag gjorde en uppdatering på Manta:n sedan det händer lite, en diverse motgångar med oljud och läckage sänkte takten rejält. Men tog tjuren i hornen och gav mig på att fixa det efterhand…
Avgassystemet levde ett bankande ljud emellanåt på mellanaxeln och på panhardstaget. Efter en massa justeringar blev det inte som jag ville utan det blev lite större ingrepp. Dels sedan bilen är lite sänkt och rören är större i diameter tog det i
När man hade bilen upphissad löpte avgaskröken fritt ifrån panhardstaget men väl nerhissad med lite vibrationer såg man klart och tydligt var den hade slagit i…
Mellanröret fick jag kröka till lite mer för att få mer spelrum så den inte tog i mellanaxeln…
Också var det jag fick plocka bort den sista Simon’s ljuddämparen sedan den inte passa hur jag än vände och vred på det. Slutade med att den ersattes med en Biltema dämpare och lite rörböjar och problemet var löst. Dock blev det en dieselböj istället för de raka röret rakt ut…
Ett annat problem som dykte upp, läckande bakaxel. Prio 1 på denna nu så man inte fördärvar bromsbanden med olja…
delar beställda under kvällen.
Lite kul måste man få lägga till detta tråkiga inlägg/uppdatering, oljekylaren kom för en liten tid sedan…
… och dekaltrim givetvis förhöjer intrycket och ge 5 extra HK